Tips om bil

Askur

Trådstartare
- Kombi
- Lämplig yta i bagaget för 2 mellanstora hundar
- Inte för stor och inte för liten - Ett mellanting helt enkelt!

Kom med tips så kollar jag upp resten själv! Tack. :)

Volvo. Modell beroende på storlek på hund.

Det går att komma billigare undan med t ex Skoda, men när jag ser rostangreppen och servicenotorna på detta "billiga" märke stämmer det väl. Antingen betalar man när man köper, eller så betalar man under resans gång och i andrahandsvärde. Summan blir densamma.

Betalar jag mer vid inköpet får jag ofta en behagligare körupplevelse, enligt mig.

- Kombi

Volvo eller passat (nyare) skulle jag rekommendera om du inte vill ha svindyra delar etc, annars audi, BMW. Finns ju många varianter :) bensin, diesel, Awd, etc.

VW Golf Variant eller Toyota Corolla Touring om du vill ha en mindre kombi.
Jag hade själv en Corolla Touring (-99) som första egna bil och den rymde förvånansvärt mycket, vi hade den bla när vi åkte på festival i en vecka och fick utan problem plats med allt. Stort plus för vettigt baksäte för så liten bil (jag är 167 cm och satt bekvämt) och låg värdeminskning.
Annars som andra redan sagt är Volvo och VW Passat bra.
Jag har både märkt själv och hört andra säga att vissa av Volvo's modeller (BMW likaså) är väldigt "plastiga" och dåligt ljudisolerade, så hade jag letat bil själv hade jag varit noga med att provköra exakt rätt modell eller ännu hellre exakt den bil jag eventuellt ska köpa.
Lycka till!

- Kombi

En stor skillnad mellan kombi o kombi som jag tittar på är om det är sluttande bagagelucka, det försvinner massor av plats då.
Jättestor skillnad på utrymmet mellan exempel Volvo V70 o en passat.

Volvo är en bra bil men kostar ju en hel del i inköp.
Vill du komma billigare undan så finns ju passat, mitsubishi lancer, Skoda, Peugeot :)

- Kombi

Volvo! :) De sväljer nästan hur mycket som helst. Köpte just en V70 från 2004 och jag tycker det var prisvärt. Även om den gått långt så om service är skött och den är rostfri håller den bra länge till.

Jag säger Volvo V50! Har en själv och tycker det är den perfekta, mellanstora kombin. Kikade på V70 också men det kändes lite onödigt med en så stor bil för mig som i princip alltid åker ensam, även om det generösa lastutrymmet lockade. V50 går dessutom att hitta hyfsat billigt om man kikar på dom som har några år på nacken, min är en 2012.

V50 ska man vara väldigt försiktig med, särskilt om man väljer diesel. Många och kostsamma problem, finns mycket att läsa om man googlar.

V50 ska man vara väldigt försiktig med, särskilt om man väljer diesel. Många och kostsamma problem, finns mycket att läsa om man googlar.

Kan du specificera lite vilka problem det handlar om?
Har nämligen en D2 och aldrig haft några problem förutom en drivrem som pajade men större delen av dom kostnaderna täckte Volvo själva av ren goodwill trots att garantin var förbrukad.

Jag och sambon hade ungefär samma krav (1 hund plus packning) köpte en Tiguan. Den är något större än en golf så den är liten och smidig i stan och behöver man inte sitta i baksätet kan man skjuta fram hela baksätet en bra bit och på så sätt få ett rätt stort bagageutrymme.

Jag och sambon hade ungefär samma krav (1 hund plus packning) köpte en Tiguan. Den är något större än en golf så den är liten och smidig i stan och behöver man inte sitta i baksätet kan man skjuta fram hela baksätet en bra bit och på så sätt få ett rätt stort bagageutrymme.
Ts sökte ju kombi, tiguan är en liten suv :)

Kan du specificera lite vilka problem det handlar om?
Har nämligen en D2 och aldrig haft några problem förutom en drivrem som pajade men större delen av dom kostnaderna täckte Volvo själva av ren goodwill trots att garantin var förbrukad.

Är inte helt säker på vad @Lovisaleonora tänkte på men v50 framförallt med 2.0l dieseln har haft problem med att partikelfiltret sätts igen om man mest kör korta sträckor i stan och detta har i några fall lett till att motorerna har skenat. Men så länge bilen har körts längre sträckor ibland(måste komma upp i en viss temp för att kunna köra en regenerering och "rensa" ur partikelfiltret) och service har skötts enl serviceschema så är det inte ett problem :)

Är inte helt säker på vad @Lovisaleonora tänkte på men v50 framförallt med 2.0l dieseln har haft problem med att partikelfiltret sätts igen om man mest kör korta sträckor i stan och detta har i några fall lett till att motorerna har skenat. Men så länge bilen har körts längre sträckor ibland(måste komma upp i en viss temp för att kunna köra en regenerering och "rensa" ur partikelfiltret) och service har skötts enl serviceschema så är det inte ett problem :)
Jaha, men då är det inget jag behöver oroa mig för :)

Tyvärr kommer problemen även med bilar som servats enligt schema och som körs långt konstant (enbart pendling långa sträckor). Har själv nära bekant vars nya Volvo skenade till den skar, medan hon stod utanför med bilnyckeln i handen.

Liknande trådar

Fordon Sambon har en liten peugot 208 årsm 2017. Alltså ingen kombi. Nu i sommar har man ju behövt ha bakluckan öppen till hunden med...
Svar
12
· Visningar
523
Senast: Milosari
·
Fordon Vi har flyttat från lägenhet till hus en bit från kommunikationer och inser att vi skulle behöva en andrabil. Dels för att inte bli...
2
Svar
21
· Visningar
1 255
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Jag letar ny bil och hade tänkt ha lastgaller och grindar i den som jag har i min nuvarande. Men egentligen skulle jag helst vilja ha en...
Svar
12
· Visningar
586
Senast: Bison
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 026
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Akvarietråden V