Tips om Berlin

Pancakes

Trådstartare
Resan är bokad, jag och pojkvännen ska spendera fyra dagar i Berlin :)

Ingen av oss har varit där förut så kom med bästa tipsen om saker att packa, se, göra, äta och så vidare!

Jag älskar muséer och historia och fick mitt lystmäte tillgodosett på kortare tid än fyra dagar genom DDR-museet (ett intressant och stundtals roligt måste), the story of Berlin (gillade detta också), Judiska museet (den absolut mest minnesvärda upplevelsen, tungt och jag ville ge det den tid det förtjänade men som sagt starkt och vackert och enormt minnesvärt) och tyska historiska museet (stort och lätt att spendera lång tid på även det). En tur upp i tv-tornet är också en typisk turistgrej men värt utsikten tycker jag.

Har man lite bättre väder än när jag var där - mer eller mindre konstant ösregn, kanske skulle rekommendera att packa bra regnkläder - så finns det ju utomhus så otroligt mycket minnesplatser i stort och smått, så det är nästan bara att ströva runt och ta in intryck. Förintelsemonumentet är också en upplevelse som jag tycker man "ska" ha sett på plats. Mer lättsamt och en kultgrej som jag dock inte prövade på är att köra Trabant på Trabi safari. Sedan finns det någon underjordstur som också ska vara häftig, Berliner unterwelten.

Resan är bokad, jag och pojkvännen ska spendera fyra dagar i Berlin :)

Ingen av oss har varit där förut så kom med bästa tipsen om saker att packa, se, göra, äta och så vidare!

http://berliner-unterwelten.de/guided-tours.3.1.html

Brukar tipsa alla om dessa guidade turer i underjorden. De är otroligt bra och spännande! När jag var där för flera år sedan gick jag en tur där man besökte en bunker från delvis nazityskland och delvis kalla kriget. Det var mycket lärorikt och underhållande! Något av de bästa i kategorien "turistgrejer" jag varit med om.

Svårt att tipsa som specifika ställen men kan lite råd om vilka områden som är trevliga. Enbart ställen i östra delarna av Berlin då det är de områden jag känner till bäst (väst är, imho, rätt trist)

Friedrichshain - Simon-Dach-Str: Hippt restaurangstråk som är rätt knökat på helgkvällar men absolut att rekommendera i övrigt.

Friedrichshain - Boxhagener Platz: Bara runt hörnet från Simon-Dach, litet torg omgivet av caféer och restauranger. Har en mysig loppmarknad på söndagar.

Prenzlauer Berg - Kastanien Allee: Shoppingstråk med en hel del barer och restauranger. Kolla även in tvärgatorna. Promenadavstånd till Mauerpark som är lite av ett måste för inbitna Berlinare: loppmarknad med festivalstämning på söndagar.

U/S-Bahn Warschauer Str: Knutpunkt för tågtrafiken som ligger mittemellan Friedrichshain och Kreuzberg. Gångavstånd till ett tiotal olika klubbar i båda riktningarna. Bl.a. RAW-gelände, en gammal bangård som numera inhyser ett gäng olika klubbar och dessutom är en intressant plats att besöka dagtid om man vill få en känsla för underground kulturen i Berlin. Runtomkring U/S-Bahn Warschauer Str. finns även en hel intressant graffiti och stora väggmålningar för den som är intresserad av sådant. På Kreuzbergsidan finns Schelsischestr. som också är en gata kantad av caféer och barer.

Kreuzberg - Bergmannstr: Populärt restaurang/shoppingstråk i närheten av Mehringdamm och även Tempelhof, den gamla nerlagda flygplatsen som definitivt är värd ett besök. Kan även rekommendera att klättra upp högst upp i Victoriapark och njuta av utsikten.

Kreuzberg - Oranienburger Str: Återigen, klubbar, barer, caféer i överflöd. Är ni här sommartid så ligger det även en trevlig utomhusbio helt i närheten som visar filmer på orginalspråk (annars är det tyvärr svårt att hitta odubbade filmer att se i stan).

Kreuzberg - Paul-Linke-Ufer: En betydligt trevligare kanal än Spree för promenader. Även här ligger caféerna och barerna tätt inpå varandra.

...utöver vad som skrivits tidigare;
varuhuset KaDeWe och deras fantastiska matavdelning som upptar ett helt plan. Finns dessutom en restaurang på översta planet, som också kan rekommenderas. Men deras matavdelning är helt outstanding, och där finns också flera barer och små restauranger, t ex ostronbar, champagnebar m m. Som sagt, ett helt våningsplan med bara det bästa av det bästa...

• Hetaste mat och restaurantkvarteren är Hackescher Markt (eller var åtminstonde för ett halvår sedan).
  • Guidad tour på Tempelhof är ngt garanterat unikt. Intressant inblick i Hitlertiden, kalla kriget, nutidshistoria. Förutom fantastisk arkitektur och flygvibbar.
  • Judiska museet
  • Museum insel, en ö med flera fantastiska museer. Här finns bl a Nefertiti och Pergamonmuseet som har miljöer från t ex Babylonien uppbyggda. Helst otrolig känsla man får när det inte bara är små skärvor man ser.
  • Annars gillar jag kvarteren kring Stadtmitte. Friedrichstrasse, Unter den Linden, Charlottenstrasse, Gendarmenmarkt. Här finns bl a Checkpoint Charlie, Fassbender Rausch (jättelik gammal chokladaffär i jugendstil som även har café på övervåningen).
  • På sommaren är Tiergarten och Wannsee trevligt.
  • På stadsbyggnadskontoret finns i bottenvåningen en modell av Berlin . Intressant eftersom man ser var muren gick, vad som var öst och väst och vilka byggander som planeras etc. http://www.stadtentwicklung.berlin.de/planen/stadtmodelle/ finns även fler modeller som är gjorda under olika perioder.
  • Detta leder osökt till platser där man kan se rester av muren, ett måste anser jag. Något som man behöver reflektera över. Överallt där muren gick är det metallplattor i gatan. På några få platser kan man fortfarande se murrester. T ex Mühlen strasse (längs Spree vid Ost-Bahnhof).
  • Hauptbahnhof är en fantastisk järnvägsstation/byggnad.
  • Capital beach i Spreebogen park (mittemot Haupt Bahnhof), playa mitt i stan
  • Afternoon tea på hotel Adlon (granne med Branderburger tor) är en helhetsupplevelse som är prisvärd! Bra sätt att vila benen, speciellt om det inte är bra väder!
  • Vid Alexanderplats (som ger skön östkänsla) ligger varuhuset Galeria som kanske inte är lika stort som KaDeWe, men ändå har bra shopping.
  • Kvarteren kring Savignyplatz i gamla väst är trevliga

Tack för alla tipsen. Buke är så himla bra :love:

Vi bestämmer inte alltför mycket i förväg utan kommer nog göra lite vad vi känner för men det kan ju ändå vara bra att veta vad som finns. Berlin blev resmålet mest av en händelse.

Pojkvännen ville gärna gå till checkpoint charlie museet, men jag hörde på annat håll att det skulle vara rätt tråkigt?

Jaha, då var det klart att det blir en resa till Berlin. Vad bör vi inte missa att se och göra? Vi åker fyra vuxna, intressena är spridda, allt från historia och kultur till shopping och fiske. Givetvis även ridsport för min del:-)

Finns det något inom ridsportutrustning som är fördelaktigt att köpa i Tyskland?

Tack på förhand för tips och råd.

Det går bussturer till alla sevärdheter .Så om man köper en biljett så hoppar man av vid det man vill besöka och stannar där så länge man vill så hoppar man på bussen när den kommer nästa gång eller när det passar .En biljett räcker hela dagen .När vi var där i höstas så var det maraton så bussen fick inte stanna då vissa sevärdheter var avstängd då loppet passerade där .Sen ska du kolla dom stora märkesvaruhusen .Fördelen är att det inte går några pengar där då en tshirt kosta 2000:-
Tycker det var en fin stad att gå och strosa runt i .Rekommenderar det varmt. Ska åka till Prag i höst hoppas det är lika bra .Var till Budapest för två år sedan det var åxo en härlig stad .Håller med Pancakes att checkpoint charli var värdelöst inget att lägga tid på

Haha, var i valet och kvalet om jag skulle söka tråd innan jag startade denna. Valde bort det då jag surfade från mobilen. Nåja, jag hoppas på din tråd och ber mod ta bort denna.

Finns det något inom ridsportutrustning som är fördelaktigt att köpa i Tyskland?

HKM är ett tyskt märke som jag tycker har mycket snyggt/bra. Vet inte vilken väg ni åker, men de har en (mindre) butik/återförsäljare strax söder om Puttgarden som ligger väldigt nära vägen. Den butiken har även annat än det som finns i katalogen. (Rekommenderar f ö denna väg, Rostockfärjan och vägen därifrån är urtrist och vägen från Puttgarden till Berlin är fin om man väljer den mindre vägen "på snedden"). Gissar att HKM har minst en återförsäljare i Berlin.

Har köpt Stübben och andra tyska märken också. Men vet inte hur priserna står sig, det är väl mest att man får ett annat utbud som är roligt. :)

Om man behöver åka hem snabbt innan flyget man har bokat, hur lätt eller svårt är det? Spelar ingen roll om man får köpa helt ny biljett.

Förstår inte riktigt hur du menar?

Har man en ombokningsbar eller återbetalningsbar biljett är det bara att kontakta flygbolaget och boka om, ev. mot kostnad.

Att köpa en ny biljett är lika lätt som att köpa den första. Logga in på lämplig sajt och boka. Men vill man åka samma dag eller nästa dag brukar det kosta en hel del.

Beroende på hur man har bokat hotellet riskerar man att få betala alla nätter som man bokat även om man inte utnyttjar dem.

Förstår inte riktigt hur du menar?

Har man en ombokningsbar eller återbetalningsbar biljett är det bara att kontakta flygbolaget och boka om, ev. mot kostnad.

Att köpa en ny biljett är lika lätt som att köpa den första. Logga in på lämplig sajt och boka. Men vill man åka samma dag eller nästa dag brukar det kosta en hel del.

Beroende på hur man har bokat hotellet riskerar man att få betala alla nätter som man bokat även om man inte utnyttjar dem.

Tack för det. Förhoppningsvis behöver vi inte boka om alls. Om det blir dyrt spelar ingen roll.

Behöver kanske inte bli speciellt dyrt om det är snart som ni ska åka. Hittade två direktflyg i morgon för under 3000. Finns ju mycket flyg till Berlin så det värsta som kanhända om ni får bråttom hem är väl att ni får byta någonstans ifall direktflygen är slut eller för dyra.

Önskar er dock några trevliga dagar utan behov av att åka hem i förtid :)

Liknande trådar

Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 949
Senast: Myrten
·
Samhälle Jag känner ett äldre par, som just nu är i följande situation: De bor i en gemensam villa och är gifta sedan många år. Båda är gamla...
2 3 4
Svar
78
· Visningar
5 945
Senast: Mabuse
·
L
Relationer Jag skulle vilja fråga om tips om saker som jag och min pojkvän skulle kunna göra. Det är kanske lite mera speciella be hov för att jag...
Svar
9
· Visningar
1 092
Kropp & Själ Alltså nu har jobbiga saker hopat sig för att jag skjutit på dem. T.ex. har jag en konflikt med en nära vän. Istället för att ringa och...
2
Svar
21
· Visningar
1 084
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar