Tips om att rycka manen? =)

B

Beauty_Boss

Snart är ju tävlingarna igång ända här uppe i Norr och då vill man ju knoppa och va fin :) ponnyn har dock fått lite lång man, så jags kulle bli Väldans glad om ni kunde ge mig tips på hur jag ska rycka den? :D

man1.jpg

man2.jpg

man3.jpg

Sv: Tips om att rycka manen? =)

Brukar börja vid öronen och arbetar mig ner mot manken, använder mig av endast fingrarna och borstar mannen emellanåt med borste/kam.

Men att förklara HUR är lite svårare... :o

en genväg är att klippa av det värsta med urtunnings sax (finns på apoteket, är en sax med hack i bägge skären). sen rycker du resten, går inte att se att du klippte första biten.

du ska följa överlinjen på hästen, dvs manens längd ska böja sig i en fin båge som följer hästens överlinje....

Ryck manen då hästen är varm. Tex. efter ett ridpass. Det går mycket lättare då.

Jag brukar kamma över all man på "fel" sida och klippa den rakt av, så lång som jag vill ha den. Sedan kammar jag den tillbaka på den sida som den brukar ligga på och rycka det som vanligt. Är manen väldigt tjock tar jag en urtunningssax och tunnar ur den underifrån.

jag vill helst ha tjock man när jag ska knoppa, så jag brukar fläta manen som den är och sedan klippa av snuttarna på flätorna så att de bli lagom långa för att rullas ihop till snygga flyingeknoppar :D
ja, jag är lat, men hästens man brukar ställa sig upp i värsta mohikanfrisyren om man rycker den så det lönar sig inte att vara seriös

(och ja, han ser oftast förjäklig ut i manen hemma, men huvudsaken är ju att man är snygg på tävling ;))

Ett litet tips om man har en häst som inte gillar att få manen ryckt. Prova att ställa dig på en stol el. liknande så du kommer upp ovanför hästens hals och rycka sedan manen uppåt istället för nedåt, det brukar funka på det flesta hästar.

Okejokej, han är väldigt snäll att rycka, så det är inget problem :) Ska testa med uttunnigssaxen, vi har en sån hemma till hundarna så :p

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
821
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 115
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 431
Avel Hej! Är lite i valet och kvalet att betäcka mitt 10-åriga SWB sto då en mindre skada kommer göra att hon behöver ha en lugnare period...
Svar
1
· Visningar
663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka