Tips om att förhindra hunden från att slicka?

Aliil

Trådstartare
Min hund har för ett par veckor sen börjat att slicka sig på ena frambenet. Det har nu gott så långt att det har blivit ett litet sår på benet. Pratade med Vet idag och han sa att det bara vara att sätta på en tratt på henne. Problemet e att hon inte rör sig en mm om hon har tratten på sig. Och det kommer inte att funka att ha den på när jag e iväg och jobbar.

Vet sa oxå att jag inte fick täcka området där hon har slickat sig. Mest för om det ev skulle finnas några bakterier där. No bite finkar inte, då min hund inte fattade att det inte var meningen att hon skulle slicka i sig medlet:cool:

Jag funderar på om en lössittande bomulls t-tröja skulle funka. Eller om det skulle bli för instängt?

Eller några andra förslag som kan förhindra henne från att ligga och slicka?

Sv: Tips om att förhindra hunden från att slicka?

Antibit? (för hästar då) det har jag använt till katterna när de löst på soffor.

En mjuk tratt kanske är ett alternativ?

824051.jpg

/LL

Hur mycket kostar den på ett ungefär?

KnotigaDumle: Det var det jag använde. Men som hon glatt slickade i sig:cool: Hon har inga smaklökar det hunden...

Glimfeather: Sitter för högt upp då det e i början på benet. Men där av t-tröjan. Men jag e då rädd att det blir för instängt. Och det fick det inte bli enligt vet.

Jadzia: Det tänkte jag inte på. Vist måste det finns och köpa hos vet?

Finns på vanlig djuraffär också, i alla fall de i plast. Vill man ha något hållbarare finns det korgar i stål och läder också.

Hade inte veterinären någon teori om varför hunden slickar på sig?

Det vet jag;) Men närmsta djuräffar ligger 4 mil ifrån mig. Vilket betyder att jag som åker med buss e borta största delen av dagen. Då känns det inte så lockande om det finns på närmer håll:D

Hittade priser från 145:- och uppåt beroende på storlek. Googlade på uppblåsbar tratt, fick fram ganska många inköpsställen och varianter.

/LL

Tänk bara på att en uppblåsbar krage egentligen bara hindrar hunden från att slicka på området på bringan. En tass kommer hunden åt ändå.

Men det e inte på tassen utan upp där benet börjar, eller hur jag ska förklara det. Så en uppblåsbar tratt borde då funka.

Vore det inte bra att forska i orsaken till varför hunden slickar sådär?

Det vore det. Men inte så lätt alla gånger. Kan vara en miljon olika saker. Bla att det kan ha kilat och hon har då slickat och sen blivit en ond cirkel av det. Så i första hand ska jag bryta mönstret och sen får jag avvakta och se om det kommer igen. Och då först försöka att ta reda på varför.

När våran fick ett sår på frambenet som han sedan inte kunde låta bli att slicka på, drog jag på honom en flecetröja över framdelen, problemet löst! ;) Det blev inte särskilt tätt med flecen eftersom den hängde fritt och såret läkte på ett par dagar och sen har han inte slickat något mer.

Det var det jag tänkte med t-tröjan. Har ju ett par st som e förstora för mig. Dom e av bomull så jag tycker att det borde andas med. Men e samtidigt osäker jag inte vill förvärra. Skulle det bli infekterat så skulle jag gräla på mig själv om det.

Men samtidigt handlar det bara om ett få tal timmar då jag jobbar som hon måste ha det på sig.

När min tik kastrerades hade hon tröja istället för tratt, och det var inga som helst problem för läkningens del.

Det vore det. Men inte så lätt alla gånger. Kan vara en miljon olika saker. Bla att det kan ha kilat och hon har då slickat och sen blivit en ond cirkel av det. Så i första hand ska jag bryta mönstret och sen får jag avvakta och se om det kommer igen. Och då först försöka att ta reda på varför.

Kan inte vara nåt stressrelaterat?

Jag har svårt att tro att en bomullstyg blir för tätt, det gäller väl bara att ha lite koll på det!

Liknande trådar

Hundhälsa Har en snart ett årig jack russel tik... köpte henne som 14v valp och ngr dgr efter hemkomsten så fick hon oerhörd klåda i öronen... hon...
Svar
11
· Visningar
5 653
Övr. Hund För drygt tio veckor sedan så bröt våran älskade hund sitt ena bakben, på två ställen:cry:. Han hade maximal otur, hoppade ner från...
Svar
10
· Visningar
2 087

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka