TIPS OCH RÅD. Övningar och så vidare!

C

CorneliaSc

Hej!
Nu är det så att min medryttarhäst relativt nyligen kommit hem från betet. Så hon ser ut som en boll. Men hon är igångsatt. Ägarna rider inte så "Seriöst" om ni förstår. Hon är en islandshäst. Hon har en väldigt tjock hals, vilket gör det svårare att få henne i form. Hon är ganska stel och har svårt att tölta rent. Hon orkar exemplvis inte i kurvor. Hon är omusklad men ganska arbetsvillig. Men ingenting är gratis om man säger så.

Ägarna rider mest ute i skogen vilket även jag gör, men jag rider även på ridbanan 1 gång i veckan. Och eftersom jag vill utvecklas mer så ber jag nu om tips och råd på bra övningar som jag kan göra för att hon ska få mer muskler och orka bära sig i alla gångarter. Gärna saker jag kan göra när jag rider ute. Hon är väldigt rörlig i halsen. Men tycker det är väldigt tråkigt att jobba på banan. Hon har även svårt att fatta galopp på ett bra sätt.
Ska tillägga att jag endast ridit henne en kort tid och att ägarna inte rider särskillt "seriöst" som jag sa tidigare.

Tack på förhand! JÄÄÄÄTTE tacksam för svar.
Kram :D:D

Sv: TIPS OCH RÅD. Övningar och så vidare!

Skaffa dig en tränare, är mitt bästa råd och det enda råd jag kan ge.

Medryttare, som börjar sitt inlägg med att hästägarna rider inte så seriöst, så nu vill jag ha tips och idéer... känns INTE så trevligt och jag är glad att jag inte har skaffat mig en sån medryttare.

Om du verkligen tror att du ska få tips och idéer på hur du ska rida hästen perfekt och visa hur duktig du är, genom att be oss här på nätet om hjälp, så gör du dig en björntjänst. Den dagen som hästägarna i stället kanske upptäcker att hästen fått några olater för sig, som den aldrig har haft när de ridit kravlöst i skog, mark och på ridbana skulle nog inte bli så glada. Det skulle i alla fall inte jag.

Utan skaffa dig en tränare. Det har jag faktiskt gjort, de gånger jag varit skötare eller medryttare. Sen att det inte alltid varit bokstavstränare för flera hundra kronor i halvtimmen, utan grannen som ridit sen barnvagnsåldern osv som man tryckt till en tjuga och sen ridit tills hästen gått bra DEN dagen (30 minuter upp till 1½ timme), det spelar ingen roll. Det ger klart mer att ha någon som står på marken och härjar än att få lite sporadiska tips och råd via ett hästforum.

Ta mitt råd rätt och inte enbart som kritik.

Lycka till!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 307
Senast: Juli0a
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 124
Senast: Rosett
·
Hundträning Hej alla! Det här är mitt första inlägg här och jag hoppas på att få lite tips och råd kring min tös som är sex månader, jag har läst...
2
Svar
21
· Visningar
3 975
Senast: ls2023
·
L
Ridning Hej! Jag undrar om nån har tips om olika skritt övningar som man kan göra. Helst som man kan göra ute på typ grus vägar och stigar! Och...
2
Svar
21
· Visningar
2 472
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar