Tips och råd mot häst som biter

M

makejo

Min häst går ihop med en annan häst i hagen och dem är kompisar och leker och så tillsammans men den andra hästen har så mycket mer energi och vill leka mer och oftare än vad min vill så han biter honom väldigt mycket både när dem leker och när han vill tvinga igång min häst.

Han totalslaktade 6 täcken för mig förra säsongen och hitills peppar peppar har det mest blivit småhål nu har jag dränkt in dem i antibit så jag får kväljningar så fort jag rör dem men men ... bara det hjälper så..

ett stort problem är att varje dag har min häst nya sår från att han blir biten idag var han rejält svullen och blödde när jag fick in honom. inte är det särskillt vackert heller när hela halsen är full utav sår och ärr o pälslös :cry:

Har provat spraya lite antibit på halsen på honom men det verkar meningslöst. Någon som har tips vad man kan prova med annars återstår bara att dela på dem så får dem gå ensamma istället, min klarar det men den andra går och skriker och staketvandrar i ett hela tiden han är ute om han inte får gå med min. Det spelar ingen roll om han har hästar i hagen intill eller ens i samma hage han ska gå med min.

det går juh inte att dela av hagen bara i mitten heller nu när det är fruset :crazy:

Sv: Tips och råd mot häst som biter

Ingen som varken har samma problem eller tips på lösningar???

Jag har liknande problem. Hagkompisen till min häst vallar o biter. Han har hingstbeteende och det står i hagen intill ett sto så det blir ännu värre när hon brunstar. Jag har inte många hela täcken kvar och det är inte så roligt, men hellre trasiga täcken än trasig häst.. :crazy:
Förra våren blev min häst ganska sönderbiten och tillslut fick han ett stort sår på halsen som blev till ett fult ärr. :( Året innan det vrickade han sig i hagen o fick en inflammation..

Vet inte hur man ska lösa detta på ett annat sätt än att separera dom, jag tycker inte det är värt risken för skadade hästar. I mitt fall kommer jag försöka övertala stallägaren (ägare till båda hästar) att separera dom.

I ditt fall skulle jag inte vilja ha hästarna gå ihop! Hoppas du kan få fram en lösning tillsammans med stallägaren.

Min häst går ihop med en annan häst i hagen och dem är kompisar och leker och så tillsammans men den andra hästen har så mycket mer energi och vill leka mer och oftare än vad min vill så han biter honom väldigt mycket både när dem leker och när han vill tvinga igång min häst.

Han totalslaktade 6 täcken för mig förra säsongen och hitills peppar peppar har det mest blivit småhål nu har jag dränkt in dem i antibit så jag får kväljningar så fort jag rör dem men men ... bara det hjälper så..

ett stort problem är att varje dag har min häst nya sår från att han blir biten idag var han rejält svullen och blödde när jag fick in honom. inte är det särskillt vackert heller när hela halsen är full utav sår och ärr o pälslös :cry:

Har provat spraya lite antibit på halsen på honom men det verkar meningslöst. Någon som har tips vad man kan prova med annars återstår bara att dela på dem så får dem gå ensamma istället, min klarar det men den andra går och skriker och staketvandrar i ett hela tiden han är ute om han inte får gå med min. Det spelar ingen roll om han har hästar i hagen intill eller ens i samma hage han ska gå med min.

det går juh inte att dela av hagen bara i mitten heller nu när det är fruset :crazy:

Jag skulle dela på dem, tänka på min häst i första rummet

Jag skulle dela på dom.
Tycker inte det är försvarbart att en häst inte kan bli lämnad i fred utan att bli biten var och varanan dag, den som biter får lära sig att gå utan sitt ofer.

Hade resonerat likadat om jag ägt den den som biter eller om jag ätg båda.

Kram

Hur ser aktiveringen ut hos hästen som bits? Annars är mitt tipps nån typ av munkorg. Finns ju foderreducerare som är nätta och behändiga och borde passa även för det här ändamålet.

Hade för ett par år sen en hingst som var rätt stygg mot sin hagkompis så fort han hade täcke på sig. Han o den andre hingsten gick alltid tillsammans o stod i grannboxar så de kände varandra väl men när de hade täcke på var det skilda hagar eller munkorg för den ene som gällde. Visst är det lite trist med munkorg men då får de i alla fall fortsätta leka o står inte bara o hänger i varsin hage...

Har haft samma problem. väldigt trist om de ska behöva gå ensamma pga det. Munkorg som nån skrev är väl inte speciellt djurvänligt??

Det som verkligen hjälpte i vår hage var att lägga ut halm så de har att pilla med hela tiden. Hjälpte vår hage jätte mkt, blev mkt lugnare då. Även grenar och granris funkar.

Om kompisen biter sönder dina täcken, kanske du kan ta kompisens täcken på din häst så dennes täcken går sönder ett tag istället?? Då blir säkert ägaren till kompisen mer medvetan om problemet, och mer motiverad att lösa problemet? som att motionera sin häst lite mer kanske?

Prova täcke med hals som skydd mot bitskador??

Har haft samma problem. väldigt trist om de ska behöva gå ensamma pga det. Munkorg som nån skrev är väl inte speciellt djurvänligt??

Hur djurvänligt är det att låta sin häst bli biten varje dag så den får stora sår?
Isf är nog munkorg snällare

Jag hade delat på dom. För eller senare kommer hästen sluta staketvandra o skrika.

Hur ser hagen ut? Finns det något annat att göra än att bara leka med varandra?

Testa ge mer hö i hagen, testa ge leksaker, testa lägg ut granris osv osv, allt som de kan sysselsätta sig med är en bra ide.

Den andra hästen låter helt klart understimulerad eller är den bara ung och dryg? (som min ena :grin:)

Försök gissa på orsaken till VARFÖR den har så mycket mer energi, varför han gör som han gör och försök prova er fram för att ändra på det..

Jag bara undrar ifall den "dryga" blir motionerad?

Jag undrar det samma och lägger till "ordentligt" framför motionerad.

Min valack är visserligen jobbig alltid men när han vilar (unghäst, han måste vila en del) så är han dessutom sur oxå :angel: Jag önskar stoet (som kan få honom att lyda med en blick om hon vill) sa ifrån mer. Själv skäller jag på honom när jag är i närheten :mad:

suuuuck!
känner igen det där!! jävla unghästar!!
min e svin dryg, vallar runt på de andra och låter de aldrig vara ifred.. han e typ 170, de andra är en liten Dponny och den sista är 152. De båda är suuuper snälla och gör mer eller mindre aldrig något.. förutom när unghästhelvetet gått för långt.. och så sparkar de sönder hans framben... :crazy: Rätt åt honom (som verkligen behöver någon som kan sätta honom på plats) men inte roligt för matte som får drass med skador och överben som heter duga.

Lyckan hade ju varit att kunna ha en likadan häst till som de kan busa med. Men det är ju inte riktigt möjligt alltid om man vill ha hästarna hemma och bara vill ha 2. I mitt fall är det vår gemensamma (min ridhäst) nu blivande 7-åring som bits och vill busa, mammas äldre dam på 21 är inte lika intresserad :angel:

Vad säger den som äger den andra hästen?
Är det den som köper nya täcken åt dig, lagar dina täcken, plåstrar om din hästs sår och står för eventuella veterinärräkningar?
Om svaret är nej skulle jag säga att denne får själv lösa sin hästs problem, det ska inte du göra.

byt hage, varför utsätter du din häst för den sortens tortyr??!!

låt din häst få vara i egen hage tills alla såren har läkt ordentligt, om din häst är låg i rang kommer det vara bäst att den får en lugn tillvaro när den är skadad....låt dem inte gå ihop mer!!!!!
vissa hästar kan inte släppas ihop....

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
822
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 193
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 816
Senast: Bee
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 889
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tråden för spår
  • Uppdateringstråd 30