Tips och råd för nybörjare. Boktips etc?

E

emelietollin

Det kanske redan finns en bra tråd om detta, isf ber jag om ursäkt. Tycker det är knepigt att söka från min Ipad :/

Jag är 25 år gammal och funderar på att börja rida igen. Red mycket när jag var liten då jag hade klasskompisar med hästar men det är som sagt många, många år sedan så jag klassas väl återigen som gröngöling på området :)

Jag funderar på att börja på ridskola. Hur basic är nybörjarklasserna generellt? Eller börjar alla på lägsta nivå och sen får byta uppåt om det är för "lätt"?

Drömmen är att ha en egen häst någon gång i livet! Det är ju ännu långt bort men med ett babystep i taget så når jag nog fram tillslut.

Finns det några bra böcker man bör läsa? Vad bör man tänka på? Andra bra sajter med information som man kan läsa? Jag vill lära mig så mycket jag kan! :D

Tack på förhand!
/Emelie
 
Sv: Tips och råd för nybörjare. Boktips etc?

Jag tycker du ska låna böckerna av Sally Swift (bör finnas på biblioteket). Det är kanske ingen ren ridlära sett till ridskolenivå, men det är himla bra tänk att ha i bakhuvudet när man kommunicerar med hästen från ryggen. Inte bara att hästen ska lyssna, utan vad ryttaren faktiskt säger.
 
Sv: Tips och råd för nybörjare. Boktips etc?

Tack för era svar! :) jag ska försöka pallra mig iväg till bibblan och se om de böckerna finns där!
 
Sv: Tips och råd för nybörjare. Boktips etc?

Det finns nog ridskolegrupper för alla olika nivåer. Ring och prata med ridskola och se vad de säger. Skulle du hamna i en för lätt/svår grupp går det säkert att byta :)
 
Sv: Tips och råd för nybörjare. Boktips etc?

Sally Swift böckerna är guld värd när du ska komma igång med ridningen för ofta har ridläraren en medfödd ryttarkänsla och förklarar ofta vad du ska göra men glömmer att säga att du ska va avslappnad och med i rörelsen och hitta en känsla i det du gör oxå... Lycka till...det är såå roligt :bump:
 
Sv: Tips och råd för nybörjare. Boktips etc?

Ta hellre en för lätt grupp för om du har hästvana men lite ringrostig i sadeln så kommer du snabbare att lära dig när du ligger i toppen av eleverna och sedan kan du flytta upp en grupp när du och din kropp får ihop ridningen. Det är inte bra om du måste tänka på alla rörelser i de svårare grupperna och du missar grundsitsen och får för mycket teknik att träna på. Gör nu slag i saken ....
 
Sv: Tips och råd för nybörjare. Boktips etc?

Ridsportförbundets hemsida är en jättebra start för att hitta potentiella ridskolor, titta runt på deras respektive hemsidor och ring och fråga dem lite för att få lite mer insikt om vad de fokuserar på i sin verksamhet.

-Om du har som mål att så småningom skaffa egen häst så fråga lite extra om de har teori-kurser, skötarsystem och eller delfodervärdssystem. Finns nämligen en del ridskolor erbjuder att man blir som medryttare på en häst ett par dagar i veckan och rider lite mer självständigt. - Det är inget som du kanske bör eller får börja med men om du har ett långsiktigt mål att skaffa egen häst så kan det vara bra att ta upp ridningen på en ridskola som kan erbjuda dig möjligheten att utvecklas mot det målet.

Hästböcker så gillar jag dressyr med Kyra, sen gillar jag också mellbergs bok-hästhållning i praktiken. Den är väldigt översiktlig men ger bra introduktion om man är helt grön.

Vad gäller grupper så brukar man få provrida i en grupp för att känna om det passar. Så länge man hamnar i en grupp som ligger på hyffsat lika nivå så brukar ridlärarna kunna anpassa sina instruktioner så att alla fortsätter att utvecklas.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
8 381
Senast: Habina
·
Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
10 758
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har nu varit och mätt mina järnvärden igen, och kan inte låta bli att spåna vidare lite kring detta... När jag läser om tecken på...
2
Svar
22
· Visningar
4 618
Senast: Luff
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har en dröm. Jag skulle så oerhört gärna vilja ut och VANDRA. Först och främst Sörmlandsleden, eftersom jag bor i Sörmland, men jag...
Svar
14
· Visningar
2 059
Senast: AraSlei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp