Tips och förslah önskas =)

S

SMponny

Vi sitter nu med en 14 årig valack - energisk och entusiastisk som 1000:an. Köptes som läromästare och medföljande pessoabett. Har haft honom i sju-åtta månader nu.

Bytte raskt till tredelat m kopparinlägg. Uhu vad det kämpades, huvudet var så högt att han kunde peta ned stjärnorna med det, farten ökade och ökade. I galoppen tog det flera varva att få stopp - dock såg ju pållen överlycklig ut att få springa i egen vald fart. Ha ha. (Det är en D-ponny) Vi tog till vår hjälp en diplomerad tränare och hallå - han går idag som den värsta elitponnyn i dressyr. Men det krävde mycket mycket arbete hit ska ni veta.

Nu har vi börjat att hoppa och vi valde att pröva med Pessoat med tanke på hans personliga egenskaper och det är verkligen en tokig ponny (han är enbart tävlad i hoppning de senaste åren LA-MSV) Huvudet högt, svår att styra rakt mot hindren, benen fladdrar runt som en visp och han har inte en aning om vart han har dem. Ser han ett hinder blir han svettig, okoncentrerad och han vill bara ge järnet -

Summering: Här ska vi ta hjälp av en tränare igen. Lyckades vi i markarbetet och i dressyren måste vi även kunna lyckas här. Det gäller att ha tålamod. Men snälla ni, vad kan vi välja för bett istället för pessoabettet i hoppning - där är vi helt ute och famlar i mörkret eftersom vi alla (utom barnet som rider honom ) är mer inriktade mot dressyr.

Sv: Tips och förslah önskas =)

Åh, jag känner igen problemet.. har precis haft samma med min han gick på pessoa han hade martingal och pullarnosgrimma nu hoppar vi med vanligt bett och vanlig engelsk nogsgrimma och utan martingal..

Jag tycker själv om han e så stark att betsla upp honom på ett pelham, inget gummi pelham visst de e "mjukare" tror folk men jag kan bara säga att gummin bränner i munnen på dem, inte alls kul!
Ta ett vanligt rakt pelham eller ett delat beroende på vad hästen gillar bäst och en vanlig engelsk nosgrimma och spänn åt, mesa inte ta i och spänn åt det är snällast mot både dig och hästen för kan hästen gå o gapa blir den starkare och kommer inte suga på bettet alls utan bara gå o tjafsa.. spänn åt då tvingas han/hon att suga på bettet och ta det.. linda kedjan med en sådan där självhäftande linda några varv och spänn den så det e två fingrar emellan ta också en kort martingal rid på detta när du hoppar hade jag gjort för mitt eget bästa, det är ju inte kul att bara skena runt. Rid på det tills han/hon har lugnat ner sig efter det kan du kanske betsla ner honom/henne eller så kanske du behöver pelhamet för att enklare få tillbaka honom efter hindrerna? testa dig fram! inget är omöjligt.:D

Fungerar han inte alls på pessoa (med delta)?
Använder ni martingal?

Om hästen är väldigt stark så skulle jag också välja ett pelhambett till en början och se till att enbart rida dressyrhoppning tills hästen lugnar ner sig och fattar att han inte behöver stressa.
Träna mycket på bommar, pyttesmå hinder, gymnastikhoppning/linjer osv tills hästen fungerar.

Sen är det ju självklart viktigt att ryttaren hela tiden är lugn och behåller en stadig sits och mjuk hand (så gott det går) även om hästen springer iväg.

Har en sån ponny och rider på just nu. han drar allt vad han har emot hindren så fort han ser dom, upp med skallen och sen bara full fart.. riden med pessoa och martingal innan... Så jag gjorde helt enkelt så att jag la ut cavaletti serier, galoppbommar och lite små kryss här och där i ridhuset. Sen red jag dressyr. Volter, skänkelvikningar, öka minska volten och då och då fick han gå in i t.ex cavalettin. Fungerade helt klart över förväntan. såg till att han aldrig fick mer än 4 galoppsprång på sig före hindren och de gånger han drog upp huvudet fick han istället göra en skänkelvikning och galoppera förbi hindret. Obs. att om din ponny är en "stopper" är det kanske inte så bra att lära den att gå förbi hindret. Min fungerade det jättebra på. Han gick lugnt och kontrollerat över hindren. Kunde i princip bestämma varenda litet steg han gjorde med bara sitsen. :) Ang bettet vet jag inte riktigt. Jag använder 3-delat på min. Finns ingen ridshop i närheten där man kan hyra bett? vet att det finns en i falköping. Då kan ni ju hyra hem lite bett och testa innan ni köper ett.
mvh camilla

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 094
Senast: Lipperta
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 724
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skadade hästar och konvalescenter