Tips, någon? >.<

E

Ericson

Jag har stött på ett väldigt frustrerande problem med ett sto som jag rider.. Hon känns nästan som, låst (?) i ridningen; döv för skänkeln, "döv" i munnen, och det hela slutar med att de känns som att jag bara sitter och drar i henne. Hon har även en tendens till att springa in i avbrott från galopp till trav.. jag vet inte om det handlar om att hon inte är musklad så som hon borde vara, och att hon helt enkelt inte orkar, eller om det är jag som förstör på något sätt :crazy: Ett "följdproblem" blir ju då hoppningen, hon liksom biter sig fast och rusar så som hon vill, och tränaren tjoar "bli inte hård i handen!" men det är så svårt när jag inte får henne dit jag vill :eek: så.. Tips av alla möjliga slag uppksattas MYCKET :bow:

Sv: Tips, någon? >.<

Du har ju en tränare så fråga den är mitt tips då den ser ästen i verkligheten och kan bedöma det bättre.

Annars kan man prova att släppa tyglarna för några sekunder och sedan ta dom igen och göra en tydlig halvhalt. Kan kännas läskigt men brukar funka mkt bra på de flesta hästar :D (Utom min egen :angel:)

Back to basics!

Träna upp hjälpförståelsen genom att tydligt ge en hjälp i taget och ta igenom den tills den sitter.

Skritta på halvlång tygel och gör halt, ge eftergift och rid fram hästen igen med lite halvlång tygel. Det är början till att "återlära" hjälperna och göra det tydligt för hästen.

Läs gärna om Kyras ABC! :idea:

Hej! Det låter som att hon inte riktigt är på hjälperna som hon ska. Tänk på att bara ge hjälper som du verkligen menar och som du vet vad du vill med dom. Tex i galoppen kanske hon bara inte är säker på vad som komma skall. Prova fatta galopp och så galoppera kanske ett varv på volten, sen avbrott vid kortsidan eller någon annan bestämd plats, dra bak båda skänklarna, krama med överskänkeln och säg "ptroo". Gör igen, fatta galopp, ca ett varv på volten och på samma ställe igen, bak med skänklarna, krama med överskänkeln(knäna) och säg "ptroo". Konsekvent med detta så borde hon börja förstå vad du vill. Givetvis beröm när hon gör rätt. Såklart får du inte hela tiden sitta och dra i munnen om du inte genomför det du vill! Tex om du tycker hon är för rak i halsen så får du ju inte ställa henne fram och tillbaka åt båda håll, bestäm dig tex att du ska ställa henne till vänster i vänster varv. Bestäm dig vart du ska rida, på volten eller på fyrkanten och ställ igenom henne. Se till att hon ställer sig åt det håll du vill och att när hon är ställd åt det håll du vill så slutar du inverka genom att bara sitta och låta henne känna hur det känns. Och håller henne ställd givetvis. Använd spö om det behövs men du får inte bli arg så hon spänner sig för då tar det bara längre tid. Det är svårt att nå fram till en spänd häst.
Hoppas något kan vara till hjälp!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 315
Senast: Juli0a
·
Träning Hej! Har ett 5årigt hbl sto som jag behöver lite hjälp och tips till. Hon har varit utlånad men fick komma hem lite snabbt i somras pga...
Svar
7
· Visningar
1 303
Senast: Piek
·
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 396
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 591

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat