Tips mot bockning.

Diabetikern

Trådstartare
Har en unghäst som just nu kommit på att det är väldigt kul att bocka av matte. Man kan väl säga att hon är i trotsåldern nu och genom att lyckats få av mig några gånger har hon ju kommit på att hon "vinner"
Har aldrig varit med om ngn häst som bockat som den här. Skritt och trav går någorlunda ngt litet krumsprång här och där men så fort jag fattar galopp. Ett till fem galoppsteg får jag innan hon sätter fart.
Det enda sättet att få bort det här är ju att rida bort det . Longerar henne först så hon ska vara lite tröttare än mig då vi båda vart krassliga. Först hon sen jag. Det är inte utav elakhet utan hon har bara så skoj *s* Mindre kul för mig dock.

Så fram med era bästa tips för att jag ska lyckas hålla mig kvar. Än så länge fungerar det med höjd hand idag satt jag kvar efter ett helt varv av rejäla krumsprång i ridhuset och hästen slutade självmant. Försöker göra det så obehagligt/svårt för henne som möjligt att bocka. Imorogn kommer det att vara samma visa igen.

Och nej hon har inte ont någonstans och utrustningen kunde inte passa henne bättre ;) :D

Alla tips mottages tacksamt :D

Mvh Diabetikern som snart kommer bryta ngt /skada sig allvarligt

Sv: Tips mot bockning.

min häst bockade åxå som en galning förut. luta dej bakåt, driv och fösök få upp huvudet på hästen. det brukarr fungera

En bockgalning jag red ett tag hjälpte det att höja handen och
driva driva driva :)

Hoppas du får ordning på din vilde :D

Jag vet inte men kanske så skulle det funka att göra en massa moment så hästen blir uppmärksam på det istället för att börja bocka.

Diabetikern skrev:
Har en unghäst som just nu kommit på att det är väldigt kul att bocka av matte. Man kan väl säga att hon är i trotsåldern nu och genom att lyckats få av mig några gånger har hon ju kommit på att hon "vinner"
Har aldrig varit med om ngn häst som bockat som den här. Skritt och trav går någorlunda ngt litet krumsprång här och där men så fort jag fattar galopp. Ett till fem galoppsteg får jag innan hon sätter fart.
Det enda sättet att få bort det här är ju att rida bort det . Longerar henne först så hon ska vara lite tröttare än mig då vi båda vart krassliga. Först hon sen jag. Det är inte utav elakhet utan hon har bara så skoj *s* Mindre kul för mig dock.

Så fram med era bästa tips för att jag ska lyckas hålla mig kvar. Än så länge fungerar det med höjd hand idag satt jag kvar efter ett helt varv av rejäla krumsprång i ridhuset och hästen slutade självmant. Försöker göra det så obehagligt/svårt för henne som möjligt att bocka. Imorogn kommer det att vara samma visa igen.

Och nej hon har inte ont någonstans och utrustningen kunde inte passa henne bättre ;) :D

Alla tips mottages tacksamt :D

Mvh Diabetikern som snart kommer bryta ngt /skada sig allvarligt

Det viktiga men det vet du säkert är att hon inte ska få ner huvudet. Driv fram mot handen och håll upp, tvinga henne om du kan att fortsätta i galopp även om hon bockar.
Jag hade ett fullblossto som var likadan när jag satte igång henne efter föl, tex. OCh en hoppponny som blev likadan av att inte få hoppträna regelbundet. I båda fallen valde jag att ta diskussionerna inom ijnhägnat område, volt o i ridhus. Jag tog redan när dumheterna bärjade itu med det genom att provocera fram bockningarna (genom många galoppfattningar och galopparbete, på volten tex. Då var jag i överläge, för jag var beredd, kunde hålla upp hudvudet och ha pisken beredd.
Fulllbodet var ganska vek egentlgien, det räckte med ett par rapp i rumpan, så la hon av. Samt att jag så fort hon förskte dra ner huvudet, satte henne på rumpan. Dvs tog tillbaka så snabbbt att hon nästan satte sig.
Ponnyn var en annan sak, hon var bara glad och kunde inte hålla sig i skinnet. Att ta till pisken där had ebara gjort henne mer uppvarvad.
Där gällde att hålla upp huvudet, stadigt driva framåt och fortsätta det vihöll på med, oavsett vad hon gjorde. Sen att sysselsätta hennes intelligenta lilla hjärna med intressanta övningar, så att hon fick annat att tänka på.
Visst bockade hon ute ibland i igångsättnginar o galopp, men bara jag höll upp huvudet och drev framåt så la hon av.
En fullblodshingst jag red gjorde likadant när han hade eöverenergi och ville galoppera. På honom funkade det bäst att "starffa" genopm att ta ner honom till skritt direkt och börja om fattningen. Det lärde han isgt av att det blir inte kul förrän han skötte sig.

Så du måste nog titta på hur just din häst fungerar och vad som annars fugnerar med henne, för att hon ska fatta budskapet:
FÖRBJUDET ATT BOCKA AV MATTE:smirk:

MEn som sagt igen, börja där du käner tdig trygg och självsäker, på volten tex, om du känner dej osäker är hälften redan förlorat. Du måste känna att du har makten och alltså göra förutsättnignarna omkring så att du ahr det.

Till Alla

tack för tipsen. Just för tillfället håller jag mig inom ridhusets fyra väggar. Vi har ett väldigt stort ridhus så hon kan få upp farten rätt rejält iallafall *s* Försöker att inte ha henne för mkt rakställd då har hon som mest kraft att göra sin kaprifoler/bockningar
Luta mig bakåt är big No no då hamnar jag bara i dragläge med henne och då förlorar jag.
Nu har jag suttit kvar i 2 dagar :D *s* Låter lite illa när man säger det så men peppar peppar. Fick mig en repa av bocksprång igår men idag var det inte lika farligt. just nu är ju "vanlig ridning" uteslutet nu handlar det bara om att få kontroll på bockningarna. Men idag la hon inte samma kraft från början utan testade lite mer och då är det ju bara att galoppera på. Strunta i allt vad rätt form heter och bara få kontroll på gas och broms *s*
Hoppas det går lika bra imorgon. Känns som om det är på rätt väg nu.

Återigen tack alla för era svar :D
Mvh Diabetikern

Jag tycker INTE att det är okej att de bockar hej vilt. Ett litet språng av glädje kan jag köpa men att det bockas hejdlöst köper jag inte. Jag tar tag i dem och fotar till med en skänkel eller daskar till med ett spö. Man ska uppföra sig när man blir riden!

Vem har sagt att det är ok? Varför tror du jag ber om tips? Hon är ruggigt snabb så att försöka stoppa henne samt att bestraffa henne på samma gång är vääldigt svårt. Just nu får man försöka sitta kvar och få stopp på bockningarna.
Har suttit på många hästar. Ridit in en del så jag har varit med om hästar som bockar. Bara inte på samma nivå som den här. :p
Varför den otrevliga tonen?

Diabetikern skrev:
... just nu är ju "vanlig ridning" uteslutet nu handlar det bara om att få kontroll på bockningarna. Men idag la hon inte samma kraft från början utan testade lite mer och då är det ju bara att galoppera på. Strunta i allt vad rätt form heter och bara få kontroll på gas och broms *s*
Mvh Diabetikern

Tycker nog tvärtom, dvs att du ska fortsätta rida "vanlig ridning", annars är det lätt att det blir en stor grej av det hela. Så rid på som vanligt och aktivera henne med volter, serpentiner och dylikt.. Fatta galopp som om hon aldrig har bockat i hela sitt liv och om hon då börjar, ta tag i henne rejält men låt henne "springa" dock styr du in på en volt, fortsätt galoppera där men var noga med att ställa henne, då får hon mycket svårare att bocka.. Sen är det "bara" ;) att fortsätta galoppera tills hon går lugnt. Bryt då av och trava några varv och fatta galopp igen.. Till slut lär hon inse att om hon bockar blir det bara jobbigare för då måste man springa på volt och det är inte lika kul.. Vill hon tvunget springa så kan hon få det, men då säger DU till när ni bryter av och ni håller er på en volt..

Lycka till!!

Tack för svaret. Jo när vi galopperar är hela ridhuset en enda stor volt. Jag hinner inte börja svänga in på volter förrens bockningarna kommer och det blir då en väldigt bromsande effekt. Ser hellre att vi kommer ut och rullar på. Sen därefter kontrollerar gas och broms. Gör nya galoppfattningar mm. Strunt samma att det går i 180 så länge hon inte bockar. Kan ju göra allt "vanligt" i trav och skritt men det är galoppen hon går och väntar på. Än är inte jag så stark heller (har varit rejält sjuk så jag är lite off)
Gick ju lite bättre igår nu får vi se hur det går idag :D

Ok jag tänkte mest ifall du ville slippa de värsta bockningarna så är ju volten ett bra hjälpmedel.. Men problemet är ju att man får driva till vansinne för att få dem att hålla igång.. Hel plötsligt är det ju inte lika kul längre.. :devil: ;)
Men så länge det fungerar för er är det ju bara att köra på, lycka till än en gång!! :banana:

Hade ett halvblod som gjorde jävulska bocksprång under en period när han hade varit halt och det var nästan lögn att sitta kvar men så en dag hade jag honom inspänd med halsförlängare fast inte mellan benen utan den satt fast uppe i sadeln i ringarna vid framvalvet. Han brukade nämligen bli lite framtung så för att orka så spände jag ibland upp och in honom i stället för ner och in honom.
När han sen drog sin vanliga repa, full fart, upp med framänden ner med huvudet och så på med bakänden så det small så upptäckte jag att han inte fick ner huvudet så långt och jag tappade inte balansen så mycket och fick snabbare stopp på dumheterna. Vet inte om det är det bästa sättet precis men det funkade på honom, förmodar att effekten skulle vara bättre med ett par vanliga inspänningstyglar som man har vid longering.
Obs de ska inte var hårt spända, bara så pass så hästen inte kan få ner huvudet så långt. Då kan man koncentrera sig på att hålla balansen och driva frammåt i stället.
Kan fungera, lycka till!!!

Och jag säger: Ut och galoppera!!! Fast nu är det ju redan försent, nu har hon ju börjat bocka. Annars verkar det vara ett fint botemedel för unghästar, ut och galoppera första galopperna i grupp eller iaf två (piggare hästar kan gå ensamna om de gått själva innan ute) och galoppera på en väg ex.

Men, fattar att du inte vågar det nu, får iaf den uppfattningen när jag läser dina inlägg. Men det finns ju två sätt, antingen framåt (som jag gillar) eller upp med huvudet. I båda fallen är man mkt hjälpt av en rem som man spänner mellan ringarna för förbyglar i sadeln. Ex en lång aachenrem. Den griper du tag i med valfri hand innan bockningarna har börjat (du vet ju precis när så du gör dig ju lätt beredd) och sedan är det "bara" att välja sida. Antingen så driver du som f*n och håller i dig eller så håller du i dig och drar med den fria handen upp huvudet.

Och antingen så håller du i dig genom att (som på ridskolan med famvalvet) dra dig klistrad ned i sadeln eller på ngt vis stå upp. Jag har aldrig fattat grejen med att stå upp vid bockningar, luftsprång o dyl ok men när hästen bockar (mkt) blir jag arg och då vill jag "trycka ned" hästen på plats igen och jag tar då ingen som helst hänsyn till att det är en unghäst, ngn enstaka glädjebock som lätt går att drivas ur då är jag lätt i sadeln men aldrig om det blir mer. Senare räcker det förhoppningsvis att du "sitter till" när hästen börjar lätta på rumpan.

Sett två fall (inte mkt men iaf två ;)) som blivit "hjälpta" av det här. Min mammas häst som bockade sig igenom varje ridhus timme varje vinter från och med att hon var 4 tills 13-14 ngt (eftersom hon inte kunde springa i hagen pga underlag tog hon ut det när hon väl kom till ridhuset en gång varannan vecka...). Den endra var en liten b-ponny som jag red in förra året. På julafton började hon bocka första gången rejält och då fanns d inte mkt häst kvar att sitta på (jag rider annars d-ponny och hon var mega kort och hade en liiiiten rex-sadel). Hon fick av mig två gånger den dagen men sedan kom remmen på och aldrig mer :devil: Tog ur henne det rätt snabbt o sedan räckte det med att sitta till lite och ibland harkla sig. Hon drev fö ur det, höll mig fast med ena handen, styrde på en stooor volt (red på ett fält) med andra och drev på lagom mkt tills hon inte "hann" bocka mer.

Förutsatt att hästen inte har ont

Så här har jag fått lära mej och det är ytterst effektivt och efter några gånger fattar hästen att det inte är ok att dra iväg som den tycker och vill:
"Dra" i ena tygeln och böj in huvudet mot ditt ben, hästen kommer sluta bocka/resa sej/dra iväg, eftersom den måste snurra runt sej själv på en liten volt, i annat fall kommer den gå omkull. Rid framåt direkt när den verkar lugnat sej och har fyra sina fötter på backen igen.
Försöker den igen-samma visa. Eftersom du skriver att du mestadels är i ridhus har du ju utrymmet att göra det här.

Du får kontrollen och hästen en tankeställare.

Nej hästen har inte ont. Frisk som en nötkärna eller hur man nu säger.

the connemara - Om jag skulle ut och galoppera så har jag bara ett gigantiskt stort gärde att vara på och med en ganak trafikerad väg intill vilket inte känns så positivt. Vi måste komma över det här först att hon inte ska bocka så fort det går snabbare än skritt. Sen kan man ut och galoppera i skogen.
har ingen lust att spänna in henne, Än så länge peppar, peppar så fungerar höjd hand och driva. Vill inte bromsa henne utan vill framåt. Så vi rullar på. Men tack för tipset :)

Magnum - Det fungerar inte på bockningarna. Att at in huvudet sådär fungerar på min andra häst som förösket resa sig när hon blev lite ilsk då var snurrtaktiken det bästa. Förra gången jag åkte av var just för att jag försökte ta in huvudet. Effekten blir att hon vänder in huvudet och rusar rakt på framåt lägger all sin vikt på att få mig sluta. Sist gick tygeln av pga av detta.Jag tog i för kung och fosterland hästen likaså och pang.. sen åkte jag. Har börjat ta in henne på små volter i galoppen för att få tillbaks och sen få fram henne men återigen så är man ju där och bromsar och det vill jag inte. Måste få fram henne för atyt få bort det här.
ja ja någon gång så ger hon säkert med sig den här damen också. *s*

Tack alla för tipsen.:D

Mina hästar har jag alltid ridit frammåt i alla lägen, går dom emot handen, fram. bockar, fram. tittar på annat, fram fram fram. jag är av den uppfattningen att man inte kan "ta ur" en häst "dummheter" genom att stanna dem. att stanna är att ge beröm, hästar är lata djur av naturen precis som vi människor.
det är i alla fall vad som har funkat på mina hästar!

// Jag

Det är i den tankegången jag är också. Hela tiden tänka framåt. :)

Tack för rådet
Mvh Diabetikern

Diabetikern skrev:
the connemara - Om jag skulle ut och galoppera så har jag bara ett gigantiskt stort gärde att vara på och med en ganak trafikerad väg intill vilket inte känns så positivt. Vi måste komma över det här först att hon inte ska bocka så fort det går snabbare än skritt. Sen kan man ut och galoppera i skogen.
har ingen lust att spänna in henne, Än så länge peppar, peppar så fungerar höjd hand och driva. Vill inte bromsa henne utan vill framåt. Så vi rullar på. Men tack för tipset :)

Då förstår jag dig bättre ;) Men vadå spänna in?? Jag har väl inte sagt ngt om att spänna in? Skulle mkt till innan jag ens övervägt att spänna in en häst öht och jag skulle nog aldrig rekommendera ngn att göra det... Så vad fick du det ifrån?? :confused:

Svarade på tigerfisken samtidigt. Blandade ihop svaren till er där. Sorry

Men tack för dina råd. var iväg och löshoppade hästen idag så hon får leka lite imorgon kör vi samma sak igen. Longerar sen sitter upp. Fungerar det bra så skrittar vi av ute.

Igår gick det riktig bra nu kom vi till skott med ridningen igen. Nu kunde vi faktiskt göra lite övningar och hästen var med på noterna och la sin energi där istället :D

Skönt verkar som om det värsta är över nu *peppar,peppar*

Liknande trådar

Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 641
Senast: Josofinito
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
29 982
Senast: Åsa A
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 416
Senast: Wonna
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka