Tips inför vintern!

B

Buffalo_brud

Denna tråd ska handla om olika tips inför vintern. :idea:

Så dela med er av era kunskaper om vad man kan göra om tex. vattnet fryser, om det är jätte kallt i stallet osv. osv.

Mina små tips :D

*Om vattnet i hinken fryser-lägg i en pingisboll!

*Om du lättare vill få av/på broddar så kan du doppa den i olja. (Läste detta på en annan tråd)

Skriv gärna fler tips :D :bow:

Sv: Tips inför vintern!

Vad är pingisbollen till för?

Har själv inte några bra tips tror jag, måste tänka lite först

//Jenni

hihi, självklart glömde jag skriva det :D :p

Jag har för mig att det var att det inte bildas någon ytspänning som gör att vattnet kan frysa. Jag vet iallafall att det funkar det är huvudsaken :angel: :D

Bara de inte får för sig att äta pingisbollen!

Då får man ta nåt större som en tennisboll, funkar med. Eller träkloss.

Kan tänka mig det. Det kanske funkar precis under nollstrecket, men är det minus 20 ute tror jag faktiskt inte att det hjälper.

Vad ska man hitta på då då? några tips?

Har tyvärr inga tips på vattenfrågan men tar gärna emot om någon har nåt smart!! Men inne i stallet kan man ju försöka hålla temperaturen över noll genom att vara lite noga med att stänga dörren när man springer ut och in, det gör ganska stor skillnad.

är det inte risk att pållen tuggar i sig pingisbollen , då???

På tal om vatten. Jag förstår inte varför inte fler investerar i lösningar som håller vattnet öppet på vintern. Visst, det må kosta lite men det besparar så mycket tid och slitningar på kroppen och det är värt mycket.

Det finns olika lösningar, kolla på företag som säljer stallinredningar till kreatur.

Några exempel är cirkulationssystem som håller vattnet cirskulerande och på en viss temperatur. Isolerade rör. Doppvärmare. Elvattenkoppar. Elbablar som läggs i rör mm.

Fundera ut vad som passar bäst i ditt stall och investera i din egen hälsa och din tid som du hellre kan lägga på att umgås emd hästen än att springa med vatten tre gånger om dagen.

Det är iaf mitt tips.:)

hästmyran skrev:
Bara de inte får för sig att äta pingisbollen!
Min häst skulle garanterat tro att det var godis i hinken o käka upp pingisbollen! Tur att inte vattnet fryser i vårt stall!

gadriel skrev:
På tal om vatten. Jag förstår inte varför inte fler investerar i lösningar som håller vattnet öppet på vintern. Visst, det må kosta lite men det besparar så mycket tid och slitningar på kroppen och det är värt mycket.

Det finns olika lösningar, kolla på företag som säljer stallinredningar till kreatur.

Några exempel är cirkulationssystem som håller vattnet cirskulerande och på en viss temperatur. Isolerade rör. Doppvärmare. Elvattenkoppar. Elbablar som läggs i rör mm.

Fundera ut vad som passar bäst i ditt stall och investera i din egen hälsa och din tid som du hellre kan lägga på att umgås emd hästen än att springa med vatten tre gånger om dagen.

Det är iaf mitt tips.:)

OM jag hade vatten draget till stallet skulle jag lätt investera i frostfritt vatten. Men för mig handlar det om att dra fram vatten till stallet med, och se till att det är frostfritt. Sen ska jag lösa och lägga pengar på resten av grejerna i själva stallet med. Det blir en VÄLDIGT dyr slutnota på femsiffriga belopp, och då kånkar jag hellre, det står mycket på prioriteringslistan innan vatten i stallet. Fast vann jag en miljon så skulle jag vägra en enda hink i framtiden ;)

Beroende på vad det kostar att gräva fnular jag dock på en lösning till nästa år. Dra fram vatten till stallet. Sen ha vanlig vattenslang från huvudkranen till vardera boxen. Om jag bara ser till att huvudkranen är frostfri, så kan jag då genom att fylla vatten i hinkarna med hjälp avs langen till respektive box, och sen se till att det inte står vatten i slangarna hålla det frostfritt. Jag måste fortfarande FYLLA vatten till hästarna, men jag slipper bära :idea:

gadriel skrev:
På tal om vatten. Jag förstår inte varför inte fler investerar i lösningar som håller vattnet öppet på vintern.

Men de som (precis som jag) har hästen inhyrd i någon annans stall/gård kan ju inte lägga ut massor av pengar på att installera olika sorters "vattenvärmare", vad gör man om man måste flytta? Gräver upp rören? ;) :D Än så länge funkar hinkar osv bra för mig och min häst i alla fall.

Mvh Huntress :)

:rofl: :rofl:
Det där var nog bästa tipset!

Seriöst så tycker jag att reflexer på täcken och/eller grimmor är ovärdeligt. Dels om hästarna skulle råka komma lösa men framförallt så är det mycket lättare att hitta dem i hagen...

Senast ändrad av en moderator:

För att slippa lite snöstyltor:
Gnugga sulorna med stearinljus...

Ja då är det lite kinkigare. Är man inte beredd att kanske ta lån så blir det klart svårt. Känsn bara som det är bland de högst prioriterade på min lista iaf, isfritt vatten och el. Jag har turen att ha en brunn i den hagen jag ska ha lösdrift och komerm lösa det med att ha isolerad pump som pumpar upp vatten.
I den provisoriska stallbyggnaden som jag har tillfälligt i ngt år till triktigt stall är byggts finns som tur är redan vatten och el. Dock inte uppvärmt så det får jag klura på till hösten. :)

Huntress skrev:
Men de som (precis som jag) har hästen inhyrd i någon annans stall/gård kan ju inte lägga ut massor av pengar på att installera olika sorters "vattenvärmare", vad gör man om man måste flytta? Gräver upp rören? ;) :D Än så länge funkar hinkar osv bra för mig och min häst i alla fall.

Mvh Huntress :)

Så sant, tråkigt att inte stallägaren satsar på det. Om jag skulle hyra ut till ngn skulel jag hellre se till att det är lättskött och ta några fler kronor i hyra.

Nä, det är svårt när det inte är ens eget, då får man snällt rätta sig efter det som finns. :crazy:

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan, Behöver lite hjälp men tips på raser. Jag har börjat se mig om efter min nästa hund som jag ska inskaffa mig om något/några...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 808
Anläggning Hej! Jo nu är det min tur, min familj har köpt gård:love: Och vi flyttar in 1 april:love: Men nu börjar ju tankarna gå på hur allt ska...
2
Svar
31
· Visningar
3 336
Senast: LillaMusse
·
Avel Nu när man går o längtar efter nästa sommar då vi förhoppningsvis ska få en liten fölunge så slukar man allt det går att komma över om...
Svar
4
· Visningar
1 102
Senast: lewellyn
·
Western Som vissa av er vet så står jag med en 4åring som inte visade några arbetsmyra-tendenser första halvåret (2½-3 år) men som exploderade i...
2 3
Svar
58
· Visningar
8 529
Senast: cahs
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar