Tips inför tävling!

scientifical

Trådstartare
Hej! :D
Ska förhoppningsvis börja tävla lite smått med min foderhäst, en halvvild liten sak med 50 eller 75% ren arab i sig:angel:

Har då lite frågor och funderingar om ALLT!

Största bekymret är att jag spänner mig när jag kommer in på tävlingsbanan och kniper lite med knäna, så hästen blir spänd. Är det bara att jobba vidare med det, att försöka vara lite mer avslappnad själv, eller finns det några speciella knep? :p

Vad gör ni för att snygga till hästen lite extra? Är det bara knoppar som gäller, eller har ni några andra tips? :love:

Har fixat LB:1 med 57.59% på programridning på hemmaplan, är det värt att kasta sig ut på tävlingsbanorna på bortaplan med lite larvig häst? :D

Tacksam för svar! :devil:

Sv: Tips inför tävling!

Klart du ska ut och tävla! Oavsett procenten du får! Se det som en träning i början, att du kniper beror nog på att du blir spänd och nervös, försök fokusera på att få bort den ovanan.

Själv är jag inte så mycket för att snygga till varken mig eller hästen :D, kör knoppar och utsläppt pannlugg (som jag brukar få gliringar för av vänner och bekanta, för bara ponnysar ska ha utsläppt pannlugg!:devil:).
Massa pälsglans + fläta i svansen kvällen innan så blir den tjock och fin till tävlingsdagen.
Sen brukar jag bada hästen innan tävling när det är varmare ute.

Jag har precis samma problem som dig, att jag kniper med knäna när jag blir nervös. Jag har fått ett jättebra tips av min tränare, man ska tänka att man är hjulbent när man sitter på hästen, då slutar du automatiskt knipa med knäna och får lättare att slappna av. Lycka till med ditt tävlande!

/Lisa:D

Tänkt "upp med tårna" ist för "ner med hälen". Lättare att slappna av i knät då=)
Alla behöver ju rutin, så det blir säkert bättre och bättre ju mer du tävlar.
Lycka till=)

Alla är nervösa i början! Andas långt ner i magen, le och FÖRSÖK slappna av. När ni får lite rutin kommer det bli mycket lättare :)

Klart att det är värt det :) Alla är ju nervösa i början. Men desto mera man tävlar, så får man ju mera rutin och har lättare för att slappna av.
Det gäller att komma ut lite på tävlingsbanorna så ska du se att nervositeten börjar lugna ner sig ltie :) Försök att ta några djupa andetag och att slappna av lite. Nervositeten kommer inte att släppa på en gång, men det är det ända tipset jag har som kan göra det liite bättre iaf ;) Annars så är det ju bara att jobba vidare också.

När jag ska snygga till hästen så brukar jag duscha dagen innan, göra en fläta i svansen som man kan ha i under natten och knoppa man och pannlugg :P Sen försöker jag att putsa rätt så nogrannt på utrustningen också ;)
Men sen brukar vissa vilja att ryttaren ser lite bra ut också. Så jag brukar ha hårnät, plastrong och gnuggar extra mkt på stövlarna ;D

Liknande trådar

T
Dressyr Gärna med demostererande bilder eller bilder på resultat! Det kan vaar allt från i vilken storlek knopparna ska vara beroende på hur...
Svar
5
· Visningar
861
Senast: fenny_92
·
Hoppning Jag rider och tävlar en sjuårid D-ponny, ridskolehäst. Han kom till ridskolan i somras och var då inte så utbildad, men har gjort stora...
Svar
11
· Visningar
1 065
Senast: LLaika
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka