Tips inför i morgon!

C

Chough

Ja imorrn ska man då tävla första tävlingen på hästen jag haft i ett par månader.

Han är en jäkligt busig herre som har fått gjort lite som han velat med förra ägaren. Jag har åkt av ett antal gånger (6 :angel: ) och det han gör är att han bockar...Som en galning.
Dock har jag lärt mig att hantera det lite, det gäller helt enkelt att visa vem som bestämmer.

Däremot kan han explodera närsomhelst. Jag vet att han blir extra taggad på tävling.

Har ni några tips för att inte få honom att bocka efter hindren?
Jag har fått lära mig att rida med rätt korta tyglar och huvudet uppåt, samt driva på mkt med skänkeln, men ändå rida i en kort och energisk galopp.

Har ni några fler knep?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Tips inför i morgon!

Hej inte direkt nåt tips innför tävlingen men du kan träna hemma på att lägga ut bommar eller cavaletti på lämpligt avstånd efter hindret så måste hästen koncetrera sig i stället för att bocka obs bara ett litet hinder. lycka till :)

Haha, har oxå nyss köpt en sådan häst... man får hålla i sig, men hoppa gör hon... ordentligt, sedan brallar hon efter hindrerna, särskilt om hon tar i en bom, då kickar hon ordentligt. Räta upp sig är väl det som gäller för mig, redan över hindret får man tänka på det, sen viktigt att hålla upp huvet utan att dra, mjuka fina händer & framförallt att inte låsa fast innerhanden i svängen, vilket jag ofta lyckas göra på denna heta häst... Viktigt att man alltid tänker framåt också när de börjar busa tror jag, absolut inte sakta av särskilt om de bromsar upp när de brallar. Min häst springer fort samtidigt *hehe* .Men som någon sa innan, träna mkt lydnadsövningar med hinder, travbommar efter hinder är ju bra träna öka-minska avbrott. lägg in mycket cavalettis och småhinder när du tränar hemma, så att inte hindrerna kommer fram bara en gång i veckan, hoppa nåt litet skutt då och då...

Nu har väl tävlingen kanske redan varit också... Hur gick det??
MVH

Hej och tack för dina tips!

Det gick kanonbra i helgen!
Han försökte göra nån liten bock när han låtsades bli rädd för min mamma som stod utanför ridbanan.. :D
Efter hindren gjorde han ingenting. Inne på banan rev vi sista hindret i 90 klassen, jag speedade upp tempot lite (inför andra fasen) och han var inte riktigt med på noterna och lyfte lite slarvigt på bakbenen ;) I en meter fick vi ett stopp på en trippelbarr som helt var mitt fel, och det var rätt att han stannade där för annars hade vi antagligen kraschat rätt igenom hindret.

Jag är jättenöjd med honom!

Det verkar faktiskt funka nu, både att hoppa och rida dressyr, - på ridbanan...

Rida ut är ett annat kapitel som jag får ta itu med mer i vår.. :smirk:

Han blir rädd för småsaker (som han egentligen inte är rädd för) och tvärnitar och tvärvänder....Då är det jäkligt svårt att sitta kvar... :cool:

nämen, det låter ju precis som min tjej..
DEt går inte heller rida ut själv på henne. Hon har nog fått göra för mkt som hon vill innan. Rida ut med andra går bra, men själv... då får jag henne inte från gården, hon smyger fram, spanar efter faror, blir rädd & tvärvänder=Svårt att hinna med.
Kul att det gick bra på tävlingen!! Jag har inte tävlat min ännu, det är slut tävlingar för säsongen här, så jag får vara nervös till våren istället... Vi får se om man sitter kvar. Hon hoppar i alla lägen osv, jag är mest orolig att jag inte får in henne på banan... hm.. eller att hon bockar av mig efter nå hinder...
Lycka till med din häst
MVH /Erica

Där har du en bra beskrivning på hur det är att rida ut! :idea:

Min häst har oftast blivit utriden i grupp, den enda som har ridit ut på honom själv är en stor Karl på nästan två meter...Och med honom har hästen aldrig gjort någonting, han har satt respekt i honom från början.

Det är lite jobbigt att inte kunna rida ut, jag är absolut ingen ridhusmyra, men det får bli lite mkt ridhus nu under vintern så att jag och hästen kommer överrens och litar på varandra så vi kan rida ut...

Leder man honom är han inte alls lika rädd, han kanske blir rädd för någonting lite då och då och rycker till, men rider man så gör han världens vändning,.. Efter att jag (oftast :angel: ) har trillat av efter dom vändingarna, hehe, så står han bara stilla och spännner upp sig så han blir 4 meter hög...

Det där handlar ju om att hästen måste lita på en + ha lite respekt och inte göra hursomhelst. Jag vet ju när han är "rädd på riktigt".

Han är dessutom egentligen ingen tittig häst.. Han hoppar allt, går fälltävlan..

Men rida ut själv, det är hemskt tycker han!

På ridbanan kan han också hitta faror ibland, men då blir det mest ett skutt åt sidan eller att han bromsar upp..Ingen av dessa tvävändningar.

Jag var faktiskt mest rädd för tvärvändningarna inne på banan i helgen...Men som sagt, det gick bra.

Det gäller att rida med MYCKET ben, men det är inte så kul om man rider hästen mkt framåt och den ändå för för sig att tvärvända eller något...Då är det ju större chans att ha kontroll i ett långsammare tempo.. :cool:

Min medryttarhäst är likadan, går inte att rida ut honom själv går inte ens att få honom att gå ifrån gården. Fast i gamla stallet kunde jag faktist rida honom på ängen som låg i anslutning till stallet själv.

Usch då, jobbigt att inte ens kunna rida från stallet. Det går ju för mig, men bara det att han är så rädd och osäker av sig..

En häst jag hade förut gick däremot inte att rida någon annanstans med förutom i ridhus eller möjligtvis ridbana. Han stod rätt upp på bakbenen hela tiden...Hade honom dock bara ett par månader sedan lämnade jag tillbaka honom...Synd, för det var en fin både hopp och dressyrhäst, hoppade terränghinder med honom också..

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 116
Senast: cassiopeja
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Utrustning Kort bakgrundafakta: Jag har en nordistravare, stark som få om han sätter den sidan till. För mååånga år sedan när jag började rida...
2 3 4
Svar
70
· Visningar
5 766
Senast: Mustang
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar