Tips inför första tävlingen!

PiperGarden

Trådstartare
Så, nu har det hänt! Har anmält mig o gubben till våran första tävling, och börjar redan bli utom mig av nervositet (1,5 månad kvar... :p )
Tänkte därför att ni skulle få komma med ALLA tips ni har inför tävlingen och på tävlingen! Jag har aldrig tävlat dressyr förr, så inget tips är för dumt ;)
Allt från utrustning till upplägg på tävlingen till... ja, allt ni kan komma på...

Är bara en lokal på hemmaklubben, men det är stort nog... Måste även börja träna på att knoppa alternativt leta upp lämplig mutbar person... :p

IMG_3955_zps57cc81f1.jpg

Sv: Tips inför första tävlingen!

Mitt bästa tips är att rida programmet och programdelar till leda! När det verkligen sitter i ryggmärgen har du en sak mindre att vara nervös över och kan koncentrera dig på att verkligen rida på banan:).

En sak jag brukar göra är att se filmer på youtube på just den klassen som folk lagt upp, gärna de som de gått bra för så man ser hur det ska se ut.

Smart! Det ska jag göra när jag får lite tid över! :)

Red igenom programmen häromdagen och hittade några punkter att fokusera på, LC:2 kan jag väl rida i sömnen vid det här laget, LB:2 däremot blev ju mest för att ha två klasser att rida... Så där hittade jag nya problem och ett nytt program att komma ihåg... :nailbiting:

Är ju så smidigt så hästen står på bete 100 m från ridklubben, så kan rida på banan hur ofta jag vill! :D

utrustningen i dressyr är ju väldigt enkel, bara att ha sadeln och träns :p
men putsa allt dagen innan och lägg fram allt du ska ha på hästen, skydd och lindor kan du ju skippa så du får en sak mindre att hålla reda på. för framridningen dvs.

ha med en snäll avlastnings person som kan bära extra shabrak, vatten flaska och plånböcker osv.
annars är det bara att vara ute i god tid och pausa mycket om det är varmt. och håll igång hästen om det är kallt :.
är det lång tid mellan starterna kan ett flugtäcke vara bra att ha med sig.

Utrustningen är ju inte alls enkel :p Sporrar tex, fortfarande krav? (en kompis sa att de tagit bort det?)
Och hur ska man ha håret? Jag har ganska tjockt rätt långt hår, brukar ha det i en fläta.
Och nummerlapp, var och hur? :o
(jaja, många nybörjarfrågor!)

mitt tips är att leta rätt på en kompis som har tävlat förut som kan vara med och stötta dig under dagen. Var det längessedan du tog grönt kort?

Sporrar är frivilligt på lokal nivå. Håret får du ha precis hur du vil-men ordentligt uppsatt är att föredra. Nummerlapp måste man alltid ha med själv oavsett vilken gren du tävlar i.

Liknande trådar

Dressyr Hej! Det börjar närma sig min fösta klass i LB:1 i dressyr men även min första tävling utan med min medryttarhäst. Och nervositeten...
Svar
6
· Visningar
2 842
Senast: Amanda_F
·
Kropp & Själ Hej! Nu har jag fått tid för en Koloskopi den 8/6, första gången för mig då jag tidigare bara gjort rektoskopi och en sigmoideskopi där...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
14 237
Dressyr Okej, så här är det. Jag har rätt nyligen gått över på storhäst, en trevlig hobbynivå-hopphäst vilket är precis vad jag var ute efter...
2
Svar
34
· Visningar
4 447
Senast: Nevermind
·
Dressyr Var iväg och red en LC:1 idag på en klubb ganska långt hemifrån. Det visade sig dock vara helt klart värt de 1 h 15 min det tog dit...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
11 893
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar