Tips hur man ska räkna

T

Torpedarn

Vet inte om detta faller under otillåtet men ta gärna bort det då!
Ska starta verksamhet och undrar lite hur man ska räkna för att inte gå med förlust. Hur räknar ni ut vad ni ska ta i stallhyra av era gäster?

Om man tex själv betalar 1000 kr per box i kallhyra, ska man då ta mer av gästen för att täcka upp det jobb man utför på gården med underhåll av ridbana, hagar, ridhus etc? Tips?

Sen hur mycket foder bör få ingå i en normal hästs hyra? Bara grovfoder då för kraftfoder får de köpa själva och dona med för alla verkar vilja ha så olika :)

Sv: Tips hur man ska räkna

Du måste ju räkna ut vad du har för kostnader för stallet inkl. hagar, banor och ev. ridhus per månad, lån, el, vatten, bortforslande av gödsel, slitage, underhåll o.s.v. Dina ev. tjänster bör ju inte räknas in i en kallhyra utan bör gå utanpå.

Vi odlar allt grovfoder själva så att hyresgästerna får bestämma vilken fodermängd dom önskar ha och sedan betalas det därefter. Kan ju förstå problemet med att göra på samma vis om man köper in grovfoder.

Kicki :)

Min utgift är 1000 kr per box, då ingår allt, gödselhämtning, tillgång till allt, ridhus bana mm. Så det är ju den siffran jag har ut så att säga. :)

Men ska man då ta 1000 kr i kallhyra men sen en sidosumma för arbetet?

Tänk om!
Det gäller inte att inte gå med förlust.
Det gäller att gå med vinst!
Då menar jag förutom ersättning för eget arbete etc.

Tänk aldrig "bara täcka mina kostnader". Det är detsamma som att gå med förlust! Sen är det ju upp till dig, om du vill göra det. :o

LIA

Jo men vad är då rimligt att ta i avgift? Om man sköter morgonfodring, täckesbyte, utsläpp samt lunchfodring vardagar samt underhåll av stall, ridhus, ridbana och köper hem foder mm? :) Man vill ju inte avra för dyr (såklart) men man vill ju inte känna att man gör gratisjobb.

Om du har stallet och hyresgästerna fodrar som de vill får du se upp med detta om foderregister - för det skall föras om hästar kan gå till slakt. Finns flera trådar om detta. Ännu mera extra arbete också ;)

Förutom dagliga sysslor bör underhåll (stängsel, målning och reparationer etc), el och vatten, anläggningsförsäkring, strö- och gödselhantering, hyra/amorteringar etc och andra "dolda" kostnader brytas upp på stallhyran. You name it, det finns massor mera som ska in i budgeten.

Min utgift är 1000 kr per box, då ingår allt, gödselhämtning, tillgång till allt, ridhus bana mm. Så det är ju den siffran jag har ut så att säga. :)

Men ska man då ta 1000 kr i kallhyra men sen en sidosumma för arbetet?

Ja ungefär så, du kan ju har en grundavg. där du bakar in kallhyran samt den kostnad tjänsterna upptar, lite beroende på om det finns "bastjänster" och "extra" tjänster. Du bör ju ha en vettig timpenning för vad du gör och så delar du den med den faktiska tiden det tar per häst med fodring, utsläpp, täcken o.s.v. och debiterar hyresgästen den sammanlagda summan per månad. Och som LIA skrev se till att inte gå med förlust!

Kicki :)

Puh vad jag suttit och räknat hela förmiddagen men tror jag börjar komma fram till vettig timpenning för mitt arbete ;) Det är inte lätt för ska ju moms och skatter och allt som ska räknas med hit och dit och alla plus och minus ska redas ut :)

Om jag förstår dig rätt, hyr du själv hela anläggningen? I o m det så behöver du inte fundera på kostnadstäckning för denna samt annat som redan ingår i den hyra du själv betalar.

Men så har du allt det som kommer utanför "din hyra".

Du räknar ut ALLA kostnader, nu och kommande, du har för företagandet, exl hyran, slår ihop dom, samt lägger på ersättning plus soc-avgifter etc för ALL din arbetsinsats.
Du har nu en grundkostnad för den rörliga delen i verksamheten.

Dessutom ska du ta hänsyn till "oväntade" kostnader, en buffert. T ex senkomna hyresinbetalningar, platser som kan komma att stå tomma mellan hyresgäster = inga intäkter, extra resor, självrisk vid försäkringsskada (glöm inte bort försäkringar under kostnader ovan!!) plus massor av andra små och större tillfälliga kostnader. Ingen kan sitta och räkna ut allt det här, men man måste skatta en klumpsumma som ska täcka det!!

Slutligen ska du ha en vinst! :)

Du har nu hyra + grundkostnader (inkl ditt arbete) + oväntade kostnader + vinst= xx:- Bara att dela upp på antalet hästplatser som du säger. Med viss hänsyn till häststorlek etc.

Allt detta är för din egen räkning och för att du ska veta var du står och kunna stämma av med det faktiska utfallet, löpande under åren.
Hyresgästerna får sin hyra med allt inkluderat. Allt = det du väljer att räkna in. Tänk på att grovfoder kan variera i kostnad.

Alltså, nu har du en hyra att presentera för dina kommande hyresgäster. Utifrån den kan du dra av resp lägga till summor för sådana avvikelser som ni kommer överens om.

Kom slutligen ihåg, det är INTE fult att tjäna pengar! ;)

LIA

Tänk aldrig "bara täcka mina kostnader". Det är detsamma som att gå med förlust! Sen är det ju upp till dig, om du vill göra det. :o

LIA

Nja, det beror på verksamhetsform. Man får inte driva näringsverksamhet inom momssystemet utan ett klart vinstsyfte, till exempel. Men vill man bara ha en liten hobbyverksamhet är det möjligt.

Jo men vad är då rimligt att ta i avgift? Om man sköter morgonfodring, täckesbyte, utsläpp samt lunchfodring vardagar samt underhåll av stall, ridhus, ridbana och köper hem foder mm? :) Man vill ju inte avra för dyr (såklart) men man vill ju inte känna att man gör gratisjobb.

Inte under 2000 kr enligt mina beräkningar.

Vinstsyfte är en sak, förmågan en annan. Det är inte förbjudet att göra dåliga affärer eller att gå med förlust år efter år. Men syftet är att gå med vinst. :angel: Liksom.

LIA

Vinstsyfte är en sak, förmågan en annan. Det är inte förbjudet att göra dåliga affärer eller att gå med förlust år efter år. Men syftet är att gå med vinst. :angel: Liksom.

LIA

Jo. Om det är medvetet och man är med i momssystemet. Men det som händer oavsett om det är medvetet eller inte är att man kan bli omtaxerad som hobbyverksamhet av Skatteverket och får betala in all ackumulerat momsnetto + skattetillägg.

Så det finns mer än en anledning att se till att man driver en sund vinstdrivande verksamhet, om man just avser att driva det som näring. Annars får man bjuda på kulorna och sitt arbete i en hobbyverksamhet.

Om man tar för lite betalt av sina hyresgäster för att få en acceptabel vinst och inte kan redovisa andra trovärdiga planer - har man givetvis inget vettigt vinstsyfte.

Vad är ett vettigt vinstsyfte?
Vem kan klandra "mig" för att räkna fel?
Och vem kan veta "mina" planer?

Planerar man för ett företagande likt TS, så är det knappast att se som hobbyverksamhet, oavsett.

Men om du hängde upp dig på min formulering, så kan jag fundera ut en annan istället! :p

LIA

Den bedömningen gör Skatteverket och går givetvis att överklaga i rättsväsendet. Men de ser mest på hur det faktiskt gått till, mer än vad man själv tycker. Kan man presentera trovärdiga affärsplaner, med trovärdiga strategier som sedan exekverats som planerat, och det sedan ändå går åt skogen - då kan man inte klandras.

Men om man driver företag på lösa boliner, gör stora momsavdrag utan någon vidare försäljning så ligger man illa till.

Det var bara det jag menade - att man faktiskt inte får driva näringsverksamhet med medveten förlust under de flesta förutsättningar.

Men om man driver företag på lösa boliner, gör stora momsavdrag utan någon vidare försäljning så ligger man illa till.

Det var bara det jag menade - att man faktiskt inte får driva näringsverksamhet med medveten förlust under de flesta förutsättningar.
DET är vi överens om.

Ett stickspår. Hur ser myndigheterna på, om man tar över en rörelse som sedan visar sig gå med förslust men som man ändå av någon anledning vill driva vidare? Ett lantbruk t ex?

LIA

DET är vi överens om.

Ett stickspår. Hur ser myndigheterna på, om man tar över en rörelse som sedan visar sig gå med förslust men som man ändå av någon anledning vill driva vidare? Ett lantbruk t ex?

LIA

Om man VILL driva en verksamhet med förlust så är det just en hobby och ingenting annat. Riktiga företag drivs mot vinst.

Däremot finns det undantag när det gäller just taxerade lantbruksfastigheter, där man är tvingad att redovisa som näring för lantbruksdelen oavsett om det förekommer någon vidare verksamhet eller inte. Däremot bör man ju knappast ha en massa investeringar som inte syftar till att få intäkter överstigande dessa investeringskostnader.

Liknande trådar

Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 902
Senast: Hannah199
·
Anläggning Finns säkert liknande trådar, men var svårt att hitta med mobilen... Men så här: jag och sambon pratar aktivt om gård och sparar pengar...
Svar
10
· Visningar
1 989
Senast: pews1972
·
Ekonomi & Juridik Jag hyr ut stallplatser och har aldrig tidigare behövt fundera över att ta betalt för mockning, tillsyn o.s.v. I stallet delar vi på...
2 3
Svar
40
· Visningar
6 701
Senast: Lobelia
·
Anläggning Jag är i valet och kvalet att byta stallplats. Från ett stall med box till en annan anläggning med lösdrift. Hjälp mig med synpunkter...
Svar
15
· Visningar
2 186
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama