Tips? Häst med rörelsestörning i ena bak

E

Ello

Hej!

Min häst har en rörelsestörning på ena bak. Hon vinklar inte i hasen utan för ena bakbenet snett in under sig istället för att vinkla i hasen och föra det rakt fram. Detta har nu medfört inflammationer i hasen så nu måste jag hitta på något sätta att bryta hennes rörelsemönster och få det mer normalt så att hon inte hela tiden trampar av snett och belastar hasen felaktigt. Hon har mer eller mindre alltid gått såhär utan att varken veterinärer eller equiterapeuter har tyckt att det varit något som borde fixas till. Hon är jämn i muskulaturen och inte öm någonstans.

Så nu undrar jag om det finns någon som har bra tips om skoning eller annat man kan hitta på för att få henne att ändra på gången. Veterinären pratade om flappsko eller att lägga in sula med tyngd.

Idéer? :bump:

Sv: Tips? Häst med rörelsestörning i ena bak

Jag skulle nog prata med nån skicklig hovslagare i hopp om att få idéer.

Sv: Tips? Häst med rörelsestörning i ena bak

En sådan rörelsestörning kan enbart bero på två orsaker.

1. Den är felaktigt verkad på den bakhoven med extremt lägre verkad utsida (eller extremt högre overkad insida) med en sko som inte sitter i fysiologisk balans på själva hoven. (läs sitter snett vriden innåt)

2. Den har en nu mera kronisk skada som sitter högt upp i länd/kors/bäcken/knäled eller född kohasig där det svagaste benet blivit i tidig ålder överbelastat.

Det bästa du kan göra (om du vill ha hjälp) ställ upp hästen på ett plant golv med god belysning med alla fyra benen exakt liksidigt. Ställ dig bakom hästen och ta en bild på den tagen bakifrån så man kan se en helhetsbild av benaxlar och kruppan.

Liknande trådar

Hästvård Någon som varit med om liknande? Har ett sto som knappt aldrig varit sjuk eller skadad, tills hon för ett år sedan skadade sig rejält...
Svar
17
· Visningar
3 072
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Ni som har elr haft hästar som haft problem med höft/snett bäcken elr bakknän hur har det visat sig på deras hältor??? Jag har två...
Svar
4
· Visningar
1 245
Senast: mlii
·
Hästvård Osäker på var den här tråden egentligen ska vara.. Provar här eftersom det gäller sedering och i grunden igångsättning efter...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 664
Senast: Liten
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 729
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Oseriös avel 2023