Tips för tävling !!

Z

zoowie

Okey. Alla vet att det kan bli rätt så stressigt när man e ute på tävlingsplatsen, så nu kan alla lägga in små tips om hur man kan förenkla dagen.. !!

Ett tips från mig är att om ni ska tävla t.ex hoppning på gräs så borde ni brodda..men det kan ta en lång tid att få ut all smuts ur broddhålen MEN det finns ett smart knep.. :) dagen innan kan du klippa till öronproppar så att dom får plats i broddhålen, tryck ner dom där i och det håller i flera dagar!..:banana:

Sv: Tips för tävling !!

Jag har det aldrig stresig när jag är ute och tävlar. Mitt tips, planera väl dagen innan och ha gott om tid på tävlings platsen!

Ang ditt tips:
Eller så sätter man i vanliga blind broddar dagen innan. Dock förr om vintrarna så stopade jag bommul i brodd hålen, och när det var halt ute så var de lätt att ta bort bommulen och skriva på broddarna.

Ja håller med, planera bra. Om man inte har blind broddar så kan man använda öronproppar. Det var lite som ett "husmors tips" :rofl:

Nu för tiden finns det en ny variant av vinterbrodd som är en tom lägre brodd än blindbrodden men med en iskärna, står hästen plant på betonggolv så syns det inte ens att den har dessa på sig helt suveräna iom att de kan ha dessa på sig i transporten utan risk att skada sig, absolut oumbärligt iår när det ofta är fin blankis när man skall lasta ur, speciellt om man har en häst som har lite för brått ut.

Jag köper dem på min vanliga foderhandel (Landäng Skurup) men är av det vanliga märket så jag gissar att de flesta kan ta in dem. (De har mkt sortiment från Willab, Hansbo bla så det är möjligt att det är därifrån de beställer dem)

Jag tycker de var helt fruktansvärda att få ut! "Isättsbroddarna" kräver en pyttig liten 6-kantsnyckel för att komma i o ur, svår att få grepp om en frusen morgon.
På lokaltävling sätter jag på alla benskydd hemma, har alltid sadeln färdig med schabrak, nummerlapp, gjord o ev pad. Är alltid färdigombytt när jag kommer fram med överdragsbyxor på bara.
Kommer jag på något mera så hojtar jag...

Dessa är inga isättsbroddar, utan vanliga fast mkt låga skruvas i och ur precis som vanligt med skiftnyckel. Så är även blindbroddar det är också en mkt låg brodd som man har i för att enkelt skruva ur och sätta i den vanliga. Har sett de där som du menar och de är ju helt vansinniga, säger ju sig själv att det lilla hålet till insektsnyckel blir igensatt med en gång.

jag tycker vilken tävling det en handlar om ska man alltid vara i god ti,d ha förberet halt och vill man ha hästen ex knoppad, ska flättorna ellr likande göras kvällen inann osv. :)

det ska vara ordning och red o man ska ha mkt tid på sig.

det värsta jag vet e ryttare som kommer och åker till och från tävlings platsen med hästens utrustning på sig, fy och skäms säger jag bara, jag e alldeles för rädd om mina hästar och deras utrustning för att reskera något sådant, ne det ska vara flätad svans, rejäla transport skydd och täcken på, samt läder grimma i transporten. :D

Ett råd infogar jag här till er alla som är ute på tävlingar, två helger i rad nu har det skett mkt tråkiga tillbud i transporterna i väntan mellan klasserna. När ni låter hästen stå i transporten mellan klasserna ha INTE öppet framåt för hästen (alltså lilla dörren eller fronturlastningen) vill ni ha svalare i transporten så låt överluckan vara öppen bak istället. Förra helgen i Dagstorp skedde ju en otäck olycka med en häst som försökte ta sig ut genom framdörren (se tråden om Dagstorp) nu i helgen var det dags igen i Bollerup, denna gången stod fronturlastningen öppen och hästen försökte ta sig ut den vägen och blev hängande en bra stund fast över bommen innan de till slut lyckades få ut inredningen så den kom loss.
Har själv ofta lämnat lilla dörren öppen innan men tänker man logiskt så är faktiskt inte detta så smart, kommer själv att undvika det efter att ha sett dessa tillbud (speciellt det i Dagstorp som verkligen etsat sig fast på näthinnan var ingen vacker syn). Så snälla tänk er för innan olyckan är framme.

Himla svårt att eliminera alla risker... jag kan inte ha lilla luckan bak öppen för herr häst ger sig bara inte förräns han har vän runt i såfall.
Har honom hellre bunden i transportgrimskaftet och lilla luckan ovanför fronturlastningen öppen, visat sig lugnast så.... Det e en j*kla hobby vi håller på med... det e knepigt att utan undantag göra allt helt enligt boken...

Mitt tips är planering och åter planering och skriv ner den på listor.
Jag är virrig i vanliga fall och på tävlingsdagar ännu mer eftersom de ofta börjar mycket tidigt för egen del.
Jag gör därför en tidsplanering på hur morgonen ska var uppdelad och vid vilka klockslag saker ska vara gjorda.
Fungerar bra för mig och noll stress.
När jag var ute med pållan förra vintern hann jag tom mocka innan jag stack för att allt flöt enligt planeringen. Toppen en helt färdig pålla att lasta och en en helt färdig och lugn ryttare att sätta i bilen:banana:
Det bästa av allt inget stallarbete kvar när man kommer hem mer än att ta hand om pållan och sakerna man har haft med sig:banana:

Jag har allt klart och ihopsamlat kvällen innan.
Det enda jag gör på morgonen är rykta, fläta och packa bilen.
I regel blir det ju man själv som morgonfodrar om man ksa iväg idigt och då har jag även det med i planeringen. För allt tar tid och har man inte koll tar allt ännu längre tid.

Har aldrig någonsin lämnat frontdörr/lucka öppen bara bak, men det var ett mycket bra råd.
Mitt spinner vidare på det och det är att titta till hästen. Är imponerad av de människor som kan sitta på rumpan en hel tävlingsdag i cafeterian och inte tittar till hästen en enda gång.
Alla hästar är inte roade av att stå i den där lådan och glo.Pållan är inte ett dugg road och jag kan hålla henne sysselsatt med hösilage en stund, men kolla till henne gör jag:cool:

Jag håller med alla om att man bör vara ute i god tid, ha rengjort och packat allt kvällen innan. Så man på morgonen bara behöver borsta av hästen, fläta (skulle aldrig fläta kvällen innan, tänk hur flätorna ska se ut på morgonen, huvva..) klä på den ett täcke å så, å sen åka iväg!

Ute i god tid gör att man inte missar något lr stressar så man gör misstag bara därför.

Ja och där sa du en sak till som jag har svårt att förstå, varför har man hästarna stående långa väntetider i transporten utan att ha hö och tugga på ? Vilken häst uppskattar att stå rakt upp och ner och inte ha ett skvatt att göra? Själv har mina hästar fri tillgång till höfrån att vi åker hemifrån tills att vi kommer hem igen. Naturligtvis i hönät som de på inget sett kan komma åt att fastna i (tänk på att ett tomt hönät blir mycket "längre" än ett fullt och anpassa därför höjden efter ett tomt. Vill man inte att hästen skall få i sig så mkt så finns numera även sk "ensilagenät" som har mkt små maskor och hästen får bara ut några strån itaget (kan vara bra även till de som visat tendens till att få höbollar).

Japp när jag var ute förra året var det en häst som sysselsatte sig på eget vis med resulatet att den blev rädd och slog ett stort jack i huvudet. Ägaren hade startat efter mig men var på plats på läktarn innan mig och kakis:cool:
De körde hem efter skadan, men jag tror att den hade undvikits om hästen hade haft något att göra:(
Själv pjoskar jag och trugar med vatten och foder men pållan står relativt still i släpen när hon har sitt hösilage.

Nu vet jag ju inte om detta hör till d här änmet men nån som vet hur man fixar alla licenser?

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Benny Johnsson och Rebecca Giegold är de två hovslagarna som är på plats under Falsterbos alla tävlingsdagar. Under veckan tar de hand...
Svar
0
· Visningar
647
Senast: Gunnar
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 137
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 616
Senast: TinyWiny
·
Dressyr hej! Är en tjej på 14 år som tävlar på lätt c-lätt b nivå i dressyr på min d-ponny. Tränar även vissa delar ur lätt A1, så har vi tur...
Svar
5
· Visningar
2 225
Senast: Emma2000
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka