Tips för ridningen?

L

lixxie

Hallåj :)
Jag brukar rida 1-3 ggr i veckan på islandshästar, två ston (10 och 7 år). Det yngre stoet är en riktigt vild en och blir pigg av att bara stå inne en dag.. Hon har oftast lite tråkigt när hon inte får rusa för fullt, och jag vet inte hur jag ska göra när jag rider för att hålla henne lugn. Har ni tips på vad jag kan göra för att lugna henne i galoppen och samtidigt göra ridningen lite mer omväxlande? Inga "krångliga" tips helst :crazy:
Kram/Lisa

Sv: Tips för ridningen?

Galopp på volt?
Rider du i skogen kan du ju också rida serpentiner mellan träd (kanske inte i galopp då)

Om hon inte går på lösdrift i flock i stor hage dygnet runt så är det en enkel grundförändring. Många blir "på tårna" av att tex stå på box och få lika mkt mat.

Har du svårt att hålla henne på vissa sträckor kan du vara förutseende och sitta av innan dem och ta ett motionspass där du leder hästen förbi det "magiska" området. Och sedan ändå ge henne möjlighet att göra av med sin energi tex genom klättring och galopper i branta uppförsbackar där det är lättare att få stopp. Ju mer terräng, ju bättre :)

Precis som Tim säger; mer utevistelse. Att stå förmycket inne i box är aldrig bra. Rids hon endast 1-3 gånger i veckan? Har själv ett sto som påminner om din häst och för att hon skall fungera opimalt så måste hon tränas 6-7 dagar i veckan annars blir hon överenergisk då hon har massor av vilja trotts att hon är väldigt lydig och välriden. Då varvar jag ridningen med exempelvis longering, tömkörning, löshoppning, handhästridning osv. Har hon stått en eller flera dagar och verkar vara lite på tåna, så brukar jag löslongera henne en stund innan ridningen/eller dagen innan jag skall rida, då får hon chans att sträcka ut och jag kan stämma av ledarskapet. Annars riskerar det att blir fullt ös medvetslös! Men det gäller att prova sig fram och finna en individuell lösning, för att skapa harmoni och en balanserad helhet mellan saker som utevistelse, träning, mat osv. Lycka till!

Om hästen rusar i just galopp eller tölt brukar jag ställa hästen växelvis åt hö/vä. Viktigt att man inte drar i munnen dock, då hästen kan uppleva det som stressande och springer ännu fortare - försöker springa ifrån bettet.

Men om hästen redan rusar i full galopp så kan ju det vara svårt...vil inte vara "ofin" men är du säker på att hästen inte har ont någonstans? Typ sadeln passar inte bra, är du mjuk i handen eller drar du hårdare när hästen börjar springa, är hästen rätt skodd etc.

Mitt tips är att rida omväxlande, galoppera inte på samma sträcka jämt, rid serpentiner, gör oväntade saker, skritt-halt-skritt, lägg en volt, skänkelvikning, bakdels/framdelsvändning etc. för att hålla hästen nyfiken.

Känner du att hästen en dag kanske lyssnar sämre än vanligt, longera eller markarbete

Ja precis, varierad tränar gör alltid gott :)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 955
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 124
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar