Tips för nybörjare inom AR!

A

Alpin87

Jag är erfaren ryttare men helt och håller nybörjare inom AR vilket gör att jag suger åt mig ALLT som ni som kan har att lära ut! Så därför vill jag starta den här tråden där ni kan ge de tips ni har till de som verkligen vill lära sig AR :) Självklart kommer jag i framtiden ta ut tränare också och har börjat kolla på det men vill gärna komma igång då jag är törstar efter kunskap på området!

Shoot! :banana:

Sv: Tips för nybörjare inom AR!

Jag är erfaren ryttare men helt och håller nybörjare inom AR vilket gör att jag suger åt mig ALLT som ni som kan har att lära ut! Så därför vill jag starta den här tråden där ni kan ge de tips ni har till de som verkligen vill lära sig AR :) Självklart kommer jag i framtiden ta ut tränare också och har börjat kolla på det men vill gärna komma igång då jag är törstar efter kunskap på området!

Jag är ledsen, men jag rekommenderar skarpt att du FÖRST åker som fotfolk på en eller ett par clinics för att få en grund, sen skaffar dig en tränare som du känner passar DIN ridning och SEN hänger med och diskuterar här och ställer frågor och bollar funderingar utifrån dina upplevelser.

För det är ju som du kanske sett redan nu i alla de trådar som finns, svårt nog att vara överens om vad som är och inte är AR och förklara hur man gör saker och i vilken ordning.

Mvh

IH

Senast ändrad:

Mitt tips är att skynda långsamt. Läst först ett par böcker i ämnet. Det brukar gå att låna på biblioteket. De tar hem sk fjärrlån om de inte har nåt hemma.

Bents böcker tex finns ju på svenska och borde vara tillgängliga via bibliotek.

Vissa av dom gamla ridmästarna tex Newcastle finns ju i nytryck på engelska och kan också vara roliga att läsa.

Sedan gå som fotfolk på ett par tre kurser för OLIKA instruktörer och kolla in hur de undervisar, passa på att ställ dina frågor till dem när tillfälle ges under tex lunchrast och teori.

Välj sedan en instruktör som du tror att du kan trivas med.

Oavsett VEM du väljer och vilken variant av AR som du är mest intresserad av, gör INGENTING som du tycker känns fel för dig eller som du tror kan påverka din häst negativt.

Och skynda långsamt....lägg mycket tid så att grunderna sitter ordentligt innan du börjar "piffa och puffa".

Alla vägar bär till Rom sägs det.... men den BREDA snabba autostradan inom all ridning kan ofta leda till soptippen istället.

/KT

Gör som jag: jag ska åka och kolla på min första träning på lördag, ska bli sjuuuukt spännande!! :banana::banana:

Hetaste tipset är at ta lektioner från en tränare som man tycker är duktig och lär ut bra. Först måste man bara hitta den där tränaren;)
Gå på kurser och läs böcker:)

Har gått till biblioteket och bett dem beställa hem Akademisk ridkonst av Bent Branderup nu så jag börjar där. Håller på och kikar på om jag hittar någon bra tränare som kan komma ut och hålla lektioner :) Skulle gärna vilja se när lite olika tränare har lektioner för att se om det är något som tilltalar dig men har inte körkort så då är det svårt att komma iväg.

Katrin Wallbergs bok är väldigt bra den också.
Hon har även ett häfte som är en väldigt ytlig summering av AR som jag tycker är bra när man vill få ett grepp om vad det är.

Vart ligger Rimbo nånstans? Det kanske är nån som åker ut på helg kurser nånstans i närheten?

Men från Rimbo kan man ju ta buss till sthlm om man nu bara vill vara med som fotfolk och titta. Här finns ju en hel del tycker jag. Jag vet inte hur det är i Norrtälje men det borde ju finnas en o annan där också, det är ju inte så långt. :) Hur är det att ta sig till Uppsala?

Hit till Bålsta (ca 45 min från rimbo med bil) kommer visst Bent ibland fick jag veta av min tränare. Så om du vill komma som fotfolk så ska jag dit nästa gång hade jag tänkt, då kan jag hämta dig med bil vid från Bro/Bålsta (dit går pendel från centralen) så kan vi åka tillsammans.

Däremot kanske det blir svårt att hitta tränare på så sätt efter som att det trots allt är en bit att åka, men folk känner folk. Kanske kan du hitta ngn som kan rekomendera en annan som finns närmre dig?

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 462
Senast: Roxy
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: valy
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 426
Senast: mamman
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 170
Senast: Lady_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama