tips för just min häst

I

Icebabe_1

jag närmar mig dagen för att lasta appe hem till vinterstallet.
nu är det så att han är rädd på transporten,( när vi åkte dit trodde vi han skulle bryta sig ut av transporten.)
han är van med lastbil,men jag har ingen möjlighet att låna nån lastbil.( min syster tar 8 hästar eller nått i sin.blir lite stort för just han)
han äter inte på transporten,och står inte med skydd.
han är også otrolig svårlåstad.

har ni nån bra tips för just honom och mig?
nått jag än inte har tänkt på?
eller borde jag rätt å slätt rida han hem?
det är långt.

min häst var också skitskraj för transporten förut så då lånade jag hem en och ställde in i hagen i två veckor, la in lite havre då och då. nu är hon som en dröm att lasta. man kan inte förstå att det är samma häst!

Träna lastning steg för steg, tar antagligen mycket tid utifrån vad du skriver om hästen, om du inte kan få hjälp av ett "proffs". Tips på lastträning finns redan i ett antal trådar här.

Om du inte vill/behöver köra hästen annars, så är kanske det enklaste att du rider till vinterstallet, om det är vettiga vägar. Nu vet jag ju inte hur gammal din häst är och i vilken kondition, men de flesta normalt tränade hästar klarar några mils ridtur utan problem om man tar det lugnt. Annars får du väl be syrran om hjälp så kusen får åka limosin.

Har du möjlighet att låna en transport med fronturlastning, så kan du kanske träna hästen att bara gå igenom.

Jag har nyligen sett ett exempel på att det fungerar - en 15-årig f d ridskolehäst, som under tio år varit omöjlig att lasta, klev in i transporten efter drygt en timmes tvekan. Han promenerade igenom, och gjorde samma sak sex gånger till på raken. Nästa dag gick han på direkt.
Häromdagen åkte han för första gången, helt utan problem. :)

Transporten var en 1,5-hästars Ifor Williams (boggiesläp).

Immer

tack för svaren.
jag kan berätta lite till er alla i dette svaret.

Han är inte i kondisjon då han har gått å betat nestan hela sommarwen och haft vila.så musklene är ju lite borta just nu,som dom brukar va på sommarhästar.

jag hari nte möjlighet att låna nån frontutlastningstransport...bara vanlig värmlandsvagn.

jag får se,jag får eventuellt bara lov att be min syster köra bussen med honom i,det är ju en stor buss och går inte på mitt b kort.

så här gick det med transportdagen,
han nekade,vi forsökte alla medler,lockande,backande,rep och tvång.men nej,han hadde gett sig F på att inte gå på,efter 2 och en halv timme fick vi låna hans betes kompis,som vi lastade två gånger för å visa att det inte var så tokit å stå der,måste berömma den hästen,han klampa in och stog der,undrade vell vad appe hållt på med...

efter en yttligare timme gick han till slut in,tacket va två tjejer i stallet,hästen vi lånade fick åka med till myrby som sälskap,och det passade appe perfekt för han stog still hela vägen.

så fick vi köra hem hästkompisen igjen efter det,men nu är han hemma och trivs bra,han blev glad när han såg vatrt han hadde kommit :D

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 601
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 905
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 373
Hästmänniskan Varning för långt inlägg, läs gärna allt innan svar. Lite bakgrund om mig som kanske gör det lättare för er att hjälpa mig och kunna ge...
Svar
8
· Visningar
1 829
Senast: Verdandi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama