Tips för hund med skägg?

S

soma

Wilton (dvärgschnauzer snart 1 år) äter sitt foder torrt. Men ibland så vill jag ge honom blöta saker, han äter pencillin nu och då skulle jag gärna vilja ge honom ex välling, yoghurt eller fil för att hålla magen i trim. Men Wilton är lite grinig när det gäller kladd i skägget. Han slickar ett par slick och verkar gilla det, men när han märker att han doppar skägget i något blött så slutar han äta (och blänger på mig som han tänkte "men varför ger du mig sån här blöt och konstig mat" - det gäller även andra nyttigheter som äggula och olja. Ibland har jag matat med sked och då går det lättare, men det ska väl ändå inte behövas... eller? Har ni några tips till en herre med skägg?

Sv: Tips för hund med skägg?

Det finns faktiskt en hel del dvärgar som inte vill äta kladdig mat, om det beror på skägget eller ej vet jag inte. Kanske kan du testa att ge det i en smal skål så att han inte doppar skägget så mycket? Annars vet jag inte vad du kan göra tyvärr...

:eek: Raka det finaste han har... :eek:

Han har en ganska smal skål, men jag ska kolla på butiken nästa gång jag ska in om de har något bättre. Annars får han väl börja med inbakad fläta... Fast det kanske inte alls beror på skägget. Ahhh hundar är komplicerade! :confused:

* Torka skägget efter varje måltid
* Lägg på potatismjöl, det suger upp fukt som kan ge missfärgningar och/eller svamp.
* Tvätta skägget en gång i veckan och kamma det ordentligt

/MosterMia, också ägare till en DS :)

edit:

såg nu att det inte var skäggvården du ville ha hjälp med, utan att han inte åt :o. Sorry!

kan ju säga att min puckovalp ibland äter blött foder glatt, ibland totalvägrar han. Samma med torrt, ibland är det ok, ibland bara nej nej nej :S. Verkar bara var en fix idé....

Jag har tyvärr ingen bra lösning men det var intressant att läsa ditt inlägg. Jag har länge funderat på varför min tycker matskålen är väldigt obehaglig, hon försöker liksom närma sig från olika håll för att testa om det blir bättre. Ligger maten på golvet går det bra. Det kanske beror på samma sak??

Jag har länge funderat på varför min tycker matskålen är väldigt obehaglig, hon försöker liksom närma sig från olika håll för att testa om det blir bättre.

EXAKT så gör min hund med ibland :eek:! Verkar nästan rädd för skålen, kan för mitt liv inte förstå varför?! För ibland går det hur bra som helst att äta ur skål. Vilka nycker de har för sig...:s

Har du testat att byta skål? Gör han samma sak då?

Frågan kan ju gå även till Mia :D

Jepp, testat flera olika skålar, olika fat osv :D. Ibland går det, ibland går det inte. Varje gång han äter blir jag överlycklig och stolt, som en riktig hönsmamma ;)

Japp.. jag har testat många olika men det spelar ingen roll..Konstiga saker dom har för sig ;) Känns som jag snodde din tråd lite Soma.. sorry men jag kunde inte låta bli eftersom jag kände igen det så.

Det funkar inte bättre om du lägger det på ett fat och inte så mycket på en gång? På det sättet borde han inte behöva doppa så mycket av skägget om han börjar från kanten.

(till MosterMia också) Aha, inte bara jag som har en knasig schnauzer!!! :angel: Wilton kryssar också runt kring skålen - även vid torr mat!

Jag har provat med olika fat och skålar (plast biter han bara på "leksak", porslinsfat är läskiga "de rör sig", aluminium passar bara att dricka i osv) men det är golvet som funkar bäst på Wilton också. Ofta är det så att jag serverar maten torr i skålen - han går fram och kikar och sen går han iväg - lägger jag då maten på golvet istället så blir det godis och han äter upp... :eek: Ok han är inte Einstein, men helt puckad är han inte så han tror inte att det är godis, men varför är maten godare från golvet?

Har vi funnit en dv schnauzer-tix?

Min ds har aldrig gjort sådär så jag vet inte riktigt, men funkar det inte att sätta upp skägget då? Med typ tofsar o hårspännen. Iofs kanske han inte gillar det heller...

Det har jag mycket svårt att tänk mig att någon hund finner speciellt behagligt.

Nä, min hund gillar inte sånt.. Men tänk på alla utställningshundar som har små rosetter och grejer, dem verkar ju gå med på det iaf.

Hmm.. jag tror att vi är något på spåren..
Måste helt klart vara en rastix!! ;)

Min dvargvalp hade en period da hon inte at fran skalen, utan bara fran golvet. Och helst om jag lade matkulorna framfor henne, en och en, blev det for manga pa golvet dog det inte. Detta var medans jag blotte maten. Tillslut blev jag less pa att hon gick och sma-at (med valpmage vill man ju garna kunna rakna ut nar de maste ga och bajsa) sa jag tog helt sonika bort matskalen om hon inte at (lite skyll dig sjalv). Da blev hon lite snopen. Lade ner skalen 5 min senare, ville hon inte ata da heller sa tog jag bort den igen, och sa holl vi pa. Tillslut fattade hon att om hon inte slutade "larva sig" sa forsvann maten. Nu ater hon torrfoder och ater allt i ett nafs, jag hinner inte ens med alla ganger. :D Vet inte om motviljan att ata hade med blott foder eller bara att hon var van att kunna ata lite som hon ville, men hur som helst funkar det bra nu.

Kanske kan du prova att ta bort matskalen om han inte ater? Tillslut fattar han kanske att for att fa mat maste man kanske sta ut med att doppa skagget. Menar inte att du ska svalta honom eller nat, men testa, det kanske funkar! Tror inte att nagon schnauzer gillar att doppa skagget, mina foraldrars dvarg brukade alltid titta upp pa oss forebraende under maltiden (nar hon var tvungen att ata blott), som att for att saga "vad ni ar taskiga, se vad jag maste sta ut med". Min valp brukar komma springande nar hon fatt for mycket kladd i skagget (om hon ater nagot blott) for att jag ska hjalpa henne torka skagget. De ar sadana personligheter. :love:

Senast ändrad av en moderator:

Haha den blicken känner man igen. "Åh vad du är taskig :cry:" Min springer och gömmer sig när man ska torka skägget så det måste verkligen vara något smarrigt om han ska blöta skägget.

Jag har testat att ta bort skålen, men det hjälper tyvärr inte. Han är en riktig varannan/var tredje dagsätare och bryr sig inte alls om han missar ett mål eller tre eller fem... inte alls matintresserad egentligen. Ibland står skålen framme i över ett dygn utan att han äter och vissa dagar vill han ha både morgon och kväll och gärna lite till. Så länge han är bra i hullet får han göra som han vill. Men visst vill man ha en hund som alltid kastar i sig maten som i tv reklam för hundmat...

Det är något speciellt med dvärgarna... de är liksom något lite utöver det vanliga :love: Eller hur!

Vi kanske ska uppfinna en schnauzerskål som ALLA schnauzrar bara måste ha $$$$$$ :angel:

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har en mycket kräsen chihuahua blandning som är med mig i stallet då jag jobbar med hästar. Jag söker lite tips från er som har mer...
Svar
10
· Visningar
2 797
Småbarn Det är många trådar om matproblem av olika slag uppe nu, så jag tänkte att jag skulle följa trenden =) Lilla Maja 16 månader är helt...
Svar
7
· Visningar
1 499
Senast: Ajda
·
Hundhälsa Ztina (nyss fyllda 1år) är väldigt svår att få i mat! Det känns som jag har testat det mesta, byta foder, erbjuda mat hela tiden, ta...
2
Svar
22
· Visningar
4 106
Senast: LillaMy84
·
Hundhälsa På Långfredagen började lille Gimli kräkas vid lunchtid. (för djur MÅSTE bli sjuka på storhelger, särskilt när man är i norrland och typ...
Svar
14
· Visningar
13 285
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka