Tips för (halv-)döv hund

Kimmya

Trådstartare
Min gamla hund hör knappt längre. Jo visst hör hon, men jag kan stå bakom henne och skrammla med kopplet utan att hon reagerar. Om jag däremot visar kopplet så hon ser det så flyger hon upp som ett skott och vill ut så motivationen är det inget fel på.
Det värsta är att jag brukade ha henne lös ungefär hela tiden förr. Nu lyder hon ju inte längre eftersom hon inte hör mig. Opraktiskt.. Vi som förstod varandra så bra..

Ni som levt med / kännt döva hundar, har ni några smarta tips för att få vardagen att flyta på?

(Hon är 13 år och vi prioriterar andra hälsoproblem hos veterinären även om vi så klart har nämnt problemet där.)

Min gamla hund hör knappt längre. Jo visst hör hon, men jag kan stå bakom henne och skrammla med kopplet utan att hon reagerar. Om jag däremot visar kopplet så hon ser det så flyger hon upp som ett skott och vill ut så motivationen är det inget fel på.
Det värsta är att jag brukade ha henne lös ungefär hela tiden förr. Nu lyder hon ju inte längre eftersom hon inte hör mig. Opraktiskt.. Vi som förstod varandra så bra..

Ni som levt med / kännt döva hundar, har ni några smarta tips för att få vardagen att flyta på?

(Hon är 13 år och vi prioriterar andra hälsoproblem hos veterinären även om vi så klart har nämnt problemet där.)

Min förra hund förlorade hörseln som 14-åring. Jag blev restriktiv med lösspring, men eftersom hon höll koll på mig så kunde jag ändå ha henne lös på säkra ställen. Hon lärde sig handkommandon väldigt snabbt, så jag kunde vid behov vifta in henne med handen. Efter 14 år med mig läste hon ju dessutom mitt kroppsspråk bra.

Jag har en 14-åring här hemma. Väldigt dålig hörsel, och väldigt närsynt. Hemma på tomten är det inga bekymmer men lösspring i skogen blir det inte längre, utan alltid koppel på. Det blir helt enkelt smidigast så, då vet vi var hon är och hon vet var vi är. Det har hänt att hon stuckit hem smått förtvivlad för att hon trott att hon tappat bort oss... (när vi i själva verket sprang efter henne :cautious: :D)

Min pudel har varit döv sen valp. Kan ha han lös i skogen utan problem, han går aldrig mer än 1-2 meter ifrån mig.
Undviker det dock ofta och använder hellre flexikoppel (är livrädd att han skulle bli skrämd och sticka iväg..)

Vi har väl fått mycket gratis i.o.m att han varit det så länge, mycket teckenspråk.

Han är väldigt kontaktsökande och kollar in att jag är med på promenader eller om vi bara hänger hemma :)

Min tant blev lomhörd på ålderns höst. Jag såg till stt ha henne kopplad eftersom hon inte hörde bilar och såg sämre och var långsammare. Hon lärde sig skälla i samma veva, världen blev lite konstig tyckte hon. Annars som vanligt, men allt tog lite längre tid, dom det gör när man blir gammal.

Liknande trådar

• Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 218
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Jag behöver råd, och eftersom jag inte har någon annan att rådfråga, vänder jag tillbaka till min ungdoms forum ... Det här blinr långt...
Svar
6
· Visningar
2 271

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka