Tips för enunges kull - katt

NilsN

Trådstartare
Hejhej! För 6 dagar sedan fick våran lilla birma sin kull och det blev bara en unge, lilla Gimli. Första kullen var det 4 ungar i så vi blev lite förvånade när det bara kom en. Gimli är megastor, ser redan ut att vara 2 veckor gammal😅 pigg som bara den, kravlar runt och tuttar på mamma. Är det någon som har tips/erfarenheter av enkulls ungar, blir de lättare bortskämda/uttråkade när de är ensamma och inte har några syskon att leka med? Alla tips är välkomna 💛

Jag har haft en ensamfödd kattunge. Han föddes dock in i en flock med fem honkatter, så han blev inte så ensam som jag befarade, utan de stora katterna engagerade sig överraskande mycket i att leka med honom. Han utvecklades fint, men blev nog lite "förslöad" av att vara ensam kattunge- han behövde aldrig slåss om maten, inga syskon som tacklade omkull honom och retades, inget rivet skinn och alla morrhår i behåll. Lite bortskämd, alltså, inte minst för att alla de vuxna katterna var honor och mammade honom hela bunten. Han hade liksom inte bara EN mamma som sprang efter honom och passade upp på honom, utan fem...
Gissar att hans ensamstatus kan ha bidragit till att han blev en lite late bloomer, han var minst en vecka senare än andra kattungar med att börja äta fast föda, använda kattlåda osv. Socialt verkar dock de vuxna katterna ha räckt till för hans psykologiska och sociala utveckling, han blev en fullständigt normal och helt underbar katt som hann bli far till sju kattungar innan han köptes av min väninna, som absolut inte skulle ha någon siames, men som blev så charmad av denne kille att hon inte kunde motstå honom. Han fyllde 15 år för några dagar sedan, still going strong, bara några tänder fattigare, vår lille musunge. 🩷

En av katterna som var mig varmast om hjärtat var en som inte hade syskon. Han blev även övergiven av sin mamma som inte ville veta av honom så fick han betydligt tidigare än vad som egentligen är lagligt.
Men den skillnaden som fanns på han som vuxen jämfört med andra katter var att han aldrig lekte med sitt byte.

Min lilla Nisse som föddes i December förra året växte upp som ensamkatt. Han är som vilken katt som helst men det var lite pyssel i början med att hålla honom varm när mamman inte låg hos honom. När han var ru nt 14 veckor fick han en kompis och han blev väldigt glad över att få en jämnårig busunge

Nikita, min förra katt var också ensam unge. Hennes mamma hamnade hos veterinären pga akut snitt så hennes uppfödare bar henne i sele vid bröstet första dagarna. Hon var ganska människopräglad och aldrig förtjust i andra katter, vilket möjligtvis kan ha med det att göra. Men det var aldrig några problem med hennes kattspråk.

Liknande trådar

Övr. Katt Visst det är bara 3 dagar sedan Baloo fick somna in men våran andra katt går bara och skirker efter honom, vägrar nästan att äta och...
Svar
3
· Visningar
871
P
Övr. Katt Har nu fått ett erbjudande om att få hem en kattunge. Det är en vän till familjen som har en vän som har fått en kull ungar, och som...
Svar
2
· Visningar
4 281
Senast: Sol
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 30
  • Senast tagna bilden XVI