Tips för den som vill ha fri tillgång på hösilage...

• Foder & Strö
  • Trådstartare Trådstartare trav
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 1 361
T

trav

När ni kör in en bal i hagen där hästarna är under vintern, så lägg balen så att den inte kan s a s rulla. Den ska vältas.

Sedan skär ni av ett lock, på balen, alltså den "snurrade" delen uppåt.

Hästarna äter ur balen och kan inte trampa runt i balen, när sedan hästarna nästan ätit upp/ätit upp. Är det bara att ta med sig trådar/nät och plasten itifrån hagen.

Har funkat mkt bra för mig i alla år. Ingen har skadat sig eller så.

Ville dela med mig av detta tips. ;)

Sv: Tips för den som vill ha fri tillgång på hösilage...

Jadu...
Jag gjorde så först, med den första balen jag ställde ut...

Det slutade med att jag hade halva balen utspridd och nertrampad på marken.
Det slutade med att jag hade massor av plastslamsor liggande runt hagen.
OCh mitt ena sto lyfte hela balen och flyttade den, när den var halvuppäten ungefär.

Nejtack, jag håller mig till min hösilagebalshage, som jag visat i flera trådar tidigare....

Jadu...
Jag gjorde så först, med den första balen jag ställde ut...

Det slutade med att jag hade halva balen utspridd och nertrampad på marken.
Det slutade med att jag hade massor av plastslamsor liggande runt hagen.
OCh mitt ena sto lyfte hela balen och flyttade den, när den var halvuppäten ungefär.

Nejtack, jag håller mig till min hösilagebalshage, som jag visat i flera trådar tidigare....

Hur stora balar har du?
Jag har 400 kg balar? Skulle va kul att se din häst skrutta omkring med en sådan. Inget illa ment men det funkar alldeles utmärkt, jag har 5-8 st i samma hage.

vi gjorde så för något år sedan på försök, men hästarna "rev och slet" i plasten med för att sedan "sprida ut" hösilaget och pissa/skita på det :crazy: vi har prövat med fyrkantsbalar (ca. 280 kg) och med rundbalar (ca. 600 kg)

fick tipset av en dåvarande granne. där fick sedmera en häst i sig av plasten som "gjorde stopp" i systemet, det blev väldigt kostsamt men fick en lycklig utgång. därefter är vi ännu nogrannare att hålla bort plast och nät från hästarna.

Skulle personligen aldrig komma på tanken att lämna en bal i hagen med plast och allt nät kvar. För både ekonomins och säkerhetens skull är en "foderbinge" att föredra - man slipper en massa spill, arbete att hålla rent och dyra veterinärräkningar:smirk:.

Vi gör precis likadant hemma
I tre olika hagar dels med unghingstar (2 år) och hos de gamla travarstona som bara mår bra och hos avelshästarna med en mixad grupp med föl, åringar och gamla ston. Vi har inte haft några problem med de balarna och inte med att de har svalt plasten (peppar, peppar) för jag vet att det har hänt andra hästar.

Hur stora balar har du?
Jag har 400 kg balar? Skulle va kul att se din häst skrutta omkring med en sådan. Inget illa ment men det funkar alldeles utmärkt, jag har 5-8 st i samma hage.
Menar du att det inte inträffade, att jag hade det mesta hösilaget nertrampat på marken?
Menar du att jag såg i syne när hästen lyfte upp hela balen när hon försökte dra loss lite hö?

Inget illa ment, men HÄR fungerar det INTE!
Bara för att det funkar hos DIG så innebär det inte att det funkar för alla!

Menar du att det inte inträffade, att jag hade det mesta hösilaget nertrampat på marken?
Menar du att jag såg i syne när hästen lyfte upp hela balen när hon försökte dra loss lite hö?

Inget illa ment, men HÄR fungerar det INTE!
Bara för att det funkar hos DIG så innebär det inte att det funkar för alla!

NEJ NEJ inte alls, jag tror dig,;):(
Det kan inte funka för alla, men detta funkar bra för mig, inget spill eller några vet räkningar. Trodde att jag bara kunde komma med en bra idee´:crazy::(

Tänk vad alla ska vara lättirriterade.

Sedan var det väldigt ledsamt att det inträffade situationer som var tvungna att behandlas av veterinären. Jag tänkte på de andra som yttrade sig på denna tråd.

Sorry!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Det är bara att konstatera att min 13 hästar är en gudagåva från ovan, när det gäller allt tydligen.
Tack jag vet jag hantering vad det gäller fölis och unghästar.

OBS detta var bara en passus i vad som händer i alla andra trådar.

Jag har hört tipset också att man kan skära ut fyrkanter i plasten så kan hästarna äta där i från, då blir det svårare för dem att äta, har något att pilla med.
Vet dock inte hur det är med säkerheten. Jag tror att jag ska prova det iallafall.

LÄMNA för guds skull INTE nät eller plasten kvar på balen om du inte vill bli anmäld till djurskyddet.

Jag såg en tjej som gjort som ni förklarar med att bara ta av toppen och tänkte "gud vad smart så ska jag oxå göra", då mina oxå trampade ut hälften. Men som tur var så diskuterade jag det med min svärmor och en av inspektörerna från djurskyddet hörde detta och avrådde till det då det är OLAGLIGT enligt deras regler och plasten mkt giftig för hästarna, och man kan bli tvungen att böta omk man har minsta lilla plast i hagen!! Annars är det ju bäst med höhäck som man fyller varje dag då hålls höt fräscht oxå och man får lite koll på hur mycket dom får i sig.

Å så finns det ställningar som är till för just att ha silagebalar i som är godkända men dock är ju balarna för tunga att lyfta i dom om man inte har traktor...

Jag fodrar idag 4-5ggr/dag istället men man kommer aldrig ifrån lite nertrampat skräp under de här leriga årstiderna.. Men sparar till en traktor!=)

LYCKA TILL!!!:bump:

Jag har också provat å mina kallblodingar var som hamstrar och gnagde igenom plast+ nät där de ville..:crazy:

Dessutom,är det verkligen så bra? När det är nederbörd så lär ju allt ligga i plasten som ligger kvar och gojsa till sig..

Och så kan man beundra hästarna när de sliter och river i plasten och nätet och sen sväljer små bitar av det :crazy:

Nej tack, hellre spill än risk att hästen får i sig av plasten eller fastnar i nätet.

/M

Jag har hört tipset också att man kan skära ut fyrkanter i plasten så kan hästarna äta där i från, då blir det svårare för dem att äta, har något att pilla med.
Vet dock inte hur det är med säkerheten. Jag tror att jag ska prova det iallafall.

Så gjorde jag ett år, med resultatet att när balen började ta slut så stoppade en häst in huvudet i ett hål, och sen ut genom ett annat.

Sen for den runt med plasten hängade runt sig, och inlindad i 300 m eltråd och 5-6stolpar. När vi fick tag på hästen var den helt inpackad.
Inte att rekommendera.
Skär man av en liten del av toppen kan det fungera. Jag gör det dick inte om det är nät runt balen. De trådarna är så tunna att hästen äter av dom av misstag.
Är det vanliga balsnören så är det lugnare.

Fyrkantsbalarna har ju ofta snöre.

Men även jag tror att det i längden är mer hygieniskt och billigt att ta bort all plast etc och ge. Det finns ju många olika varianter av stationer man kan göra eller köpa.

Liknande trådar

R
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 156
Senast: Roheryn
·
R
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
819
Senast: Oknytt
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
979
Senast: Fiorano
·
Foder & Strö Jag har haft min två åring på lösdrift med fri tillgång (med nät kring balen). Vilket hon blir lite rund av. Vi har ingen analys på...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 090
Senast: Twirro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka