Tips för att få hunden att äta?!

Anna_Lillen

Trådstartare
Ztina (nyss fyllda 1år) är väldigt svår att få i mat! Det känns som jag har testat det mesta, byta foder, erbjuda mat hela tiden, ta bort maten och erbjuda några ggr/dag, träna med maten och ge den som belöning osv osv.
Ger jag henne ingen mat och tror att hon ska äta när hon blir hungrig så börjar hon istället må illa, magen låter konstigt och det går inte ens att truga i henne korv vid dom tillfällena :crazy: ingen bra metod mao!
Ibland fungerar det med lite äggula i maten men 9 ggr av 10 så slickar hon bort enbart äggulan och torrfodret är kvar. Nu under några veckor har hon verkligen inte fått något annat så som rester från oss och då tappar hon genast i vikt (väger ca 10kg normal vilket är lite lite redan innan då hon ska ligga runt 14kg!). Nu skaffade vi en till hund för en vecka sen och dom busar massor, vi trodde också det skulle bli bättre med maten iom lite konkurens men hon ger gladligen bort sin mat till "lillasyster" :grin:

Så några tips på hur jag får henne mera matglad? Hon springer runt stora delar av dage, när det inte är snö så går vi minst en timmes skogspromenad så det känns som hon verkligen behöver energin.

Sv: Tips för att få hunden att äta?!

Har ingen erfarenhet av såna problem, har ju boxer som vanligtvis är extremt matglada.

Nu utgår jag från att hunden mår bra i övrigt, dvs att det inte ligger något somatiskt bakom detta. Du ger torrfoder? provat blöta det några timmar, blanda med lite burkmat så det blir riktigt geggigt och gott?

Annars skulle jag nog ta kontakt med vet. Djur ska väl i allmänhet äta bra ifall de mår bra i övrigt.:confused:

Ja i övrigt mår hon bra och är pigg så det är ingen fara :) får prova att blötlägga den och se då. Mjukfoder blir hon dålig i magen av så det undeviker jag så långt det går :angel:

Har du provat färskfoder, t.ex. Klass?

Nej det har jag inte gjort. Finns det i djuraffärer?

Jag är lite inne på att göra egen hundmat - allt för att få i henne mat ;) hur svårt är det?

Testa som sagt färskfoder. De jag gillar bäst är Bravo burgarna för dom är mer fasta än de andra färskfodrena. Mer som grovmald köttfärs. Sen att det är burgare som väger 150 gr styck så gör det dem väldigt lätt jobbat. Nordic har oxå dom burgare men dom är mer lösa. Nordic har korvar med.

Klass tycker jag o även hundarna är för balltit.

Hade det inte vart så att hunden kräktes så hade jag varit stenhård med att bara erbjuda mat vi bestämda tillfällen på dygnet.. Men just iom kräkningarna vetifasen hur jag hade gjort.. Mer än kanske provat färskfoder som vissa redan föreslagit:)

Nu vet jag inte vart du bor och om det ligger bra till längs med rutterna, men jag måste slå ett slag för Fodax, har funkat kanon på mina och dom har ju också kakor istället för korvar (som i mitt tycke är alldeles för bökigt att hålla på med).

Nackdelen med färskfoder är att det tar ganska mycket plats i frysen, så jag hade provat så att maten funkar, sen letat rätt på en billig frys på blocket och laddat upp med massa mat (Fodaxen blir iaf billigare ju mer man köper, ve inte hur det är med andra märken:) )

*KL*

När min hane var ung matvägrade han också en del. Jag kämpade också för att få upp honom, och ister i maten hjälpte lite. Lösningen för mig blev färskfoder, gav Nordic special + först och det åt han i två veckor, sedan ratade han det med. Provade Fodax men det vägrade han äta. (Som tur var så var jag hundvakt åt en mager stackars hund som behagade äta det så det gick inte till spillo ändå ;) ) När jag sedan provade Vom og Hundemat så åt han. Dom har lite olika smaker som jag varierar mellan, och han har inte hoppat över en enda måltid sedan dess. Inte ens nu när min ena tik löper. Han äter gladeligen helt enkelt. Och är dessutom fin i päls och hull och avföring.

Såå, jag säger som övriga. Testa ett bra färskfoder, det är guld värt. Borde finnas i de flesta hundaffärer nu. (tror jag. jag bor i storstad så jag kan ha fel.) Klart man kan BARFa också men jag själv tycker det är lite meckigt, annars hade jag gärna gjort det. VoH är som BARF fast färdigt i korvar. Perfekt för lata som mig. :p Lycka till!

kl
sluta att byta mat, truga...och ge maten 1 ggr / dag så äter hunden upp det och mår bra ska du se. Ingen hund har svultit sönder sig utan det är vi hussar o mattar som förstör. Våra äter och har alltid helst ätit kvällstid o samma torrfoder- kyckling & ris med en msk rapsolja.

Jag skämde bort min tik så hon blev precis som din vovve...kräsen o hopplös, krånglig i mat o mage men det tog slut efter jag införde denna enkla regel.:) Hon är nu 14 år o mår prima. :D

Håller i princip med dig, förutom att Vom og Hundemat är ett färskfoder o inte BARF i korvar!
BARF = Bones And Raw Food.

Till TS:
Självklart kan du blanda egen hundmat, men under tiden du läser på så ge ett färskfoder.
Förutom de som nämnts i tåden finns Priima o Fodax.
Färskfoder är helfoder som är fryst o bör tinas innan det ges till hunden.
Välj ett foder med högt fettinnehåll till mager hund.

Jag ger färskfoder till min collie som inte äääääälskar mat över allt annat och det fungerar jättebra, han är jättefin i pälsen och hullet och han har matglädje :banana:

Jag började ge det när jag tyckte han åt för dåligt, han var då runt 7-8 månader när vi började med det. Han har inte tröttnat ännu :D torrfodret ville han knappt äta av, då har vi provat lite olika sorter. Och då gav vi bara en gång om dagen, maten fick stå framme 15 min. Men det hjälpte inte.

Tack för svar alla :) Jag bor i Motala så det ligger kanske lite avsides för såna som kör ut färskfoder så jag ska leta lite och se vad som finns i närheten. Har läst lite om det och det verkar bra!

Säger som em-pirre, testa blötlägga torrfodret!
Vi gjorde alltid det till vår hund när han levde, la mat i blöt, var ute och gick en timme med honom och gav honom sen maten. Dock hade han inga problem alls med att äta fodret utan att det var blötlagt innan.

Passar en tik ibland som inte alls är glad för att äta. Hon kastar i sig "människomat" utan problem, kokt fisk, ris, korv, kött, kyckling... men sitt eget foder äter hon inte. Ägaren testade att blanda i fil i maten, men då slickade hon bara bort filen och lät fodret ligga kvar. Samma sak om man blandade i burkmat. Hon är även bytt foder några gånger, hjälpte inte.
Men så testade jag att göra precis som vi gjorde till vår egen, gjorde iordning maten och tog en lång runda med henne och när vi kom tillbaka så var maten mjuk och hon kastade sig i allting, slickade till och med skålen helt ren, vilket hon aldrig gjort innan. Nu får hon alltid sin mat så och hon äter alltid upp allting. Hon kan vara lite knepig att få igång att äta ibland, så man får truga lite, men så fort hon börjat äta så får hon i sig allting :)

Lycka till!

Hej, det finns färskfoder som sälja även i Motala. Vidare finns det i Linköping och Vadstena.
Om du och hunden gillar fodret kanske det finns möjlighet att ordna med en stor frys om ni inte redan har och ta hem större partier. Jag är riktigt nöjd med färskfoder! :laugh:

Vom og Hundemat har återförsäljare, kanske finns någon i din närhet, annars har Fodax körning med vissa rutter.
Nordic säljs också via återförsäljare, det är bara att kolla :laugh:

kl
Jipotimas har en variant som heter färdig måltid eller något liknande, som är ett helfoder. Kanske det finns återförsäljare i närheten?
Annars kör de ut med frysbil då o då.

Hej!
Massa prat om färskfoder här, alla bedja till färskfodret :bow: ?
Tänkte ge dig lite andra idéer/tips också så att du inte fastnar på en sak.

Du nämnde att du försökt ge det som godis, hur fungerade det? Jag skulle nämligen tipsa om att försöka aktivera när hon får mat/innan hon får mat. Riktigt lång, aktiv promenad, sedan mat, alternativt sök efter maten för att få igång den naturliga foderdriften.

Jag tänkte också nämna allergi. Min vovve är allergisk och det började precis som här när han var runt ett år och inte ville äta, vi bytte till ett snällare torrfoder och sedan till färkfoder, det fungerade ett par månader men sedan var vi tillbaka på ruta ett. Då tog vi honom till lite seriösare vet undersökningar och det kom fram att han är allergisk för nöt (även tuggben osv) och förmodligen fler saker också. han äter nu soyabaserat high allergenic någonting som han går bra på.
Ville bara nämna detta, vet att många nu kommer säga "men hon mår ju så bra i övrigt"
Det gjorde min också. Pigg och glad och frisk men så visade det sig att han hade både magkatarr och inflamation i tarm och mage.

Är så glad för alla svar :laugh:

Idag testade vi först att gömma mat i ett rum så som vi brukar gömma godis. Visst hon sprang runt och letade ihop med vår andra hund men åt inte en bit :mad:

På eftermiddagen efter långpromenad och bus i snön så trodde jag det skulle gå lättare - men nej! Då tog jag hennes torrfoder och en äggula och mixade med stavmixern till nåt som liknade mjukfoder, och då gick det minsann :D så tills jag har kollat upp färskfoderutbudet här så får det duga med mixad mat för då får hon iaf i sig torrfodret :)

Vad äter hon?
Bortsett från de tips du redan fått så tipsar jag om fetare foder. Dels blir det godare, dels behöver hunden inte äta lika mycket för att hålla hullet.

FrittePower: Var i Linköping?

I Linköping har du butiken Djur&Uteliv som säljer färskfodrena bravo,nordic och vom og hundemat.

Till TS, I Motala finns det både i "centrum" i den lokala djuraffären samt utanför på en kennel. (Olika märken tror jag)

Liknande trådar

Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska...
2 3
Svar
46
· Visningar
6 909
Senast: Fibusen
·
Hundhälsa Hej, jag känner mig väldigt handfallen inför situationen jag är i, behöver alla tips, råd och synpunkter som finns. Jag känner att jag...
Svar
7
· Visningar
4 721
Senast: s957
·
Hundhälsa Hej, Har en liten pudelblandrastik på nio månader. Hon har de senaste månaderna varit väldigt kräsen med maten. Tog henne till...
2
Svar
24
· Visningar
2 628
Senast: Jensa75
·
Hundhälsa Hej! Jag ska försöka göra en lång historia kort... min hund på 1.5 år blev sjuk i akut pankreatit i början av april. Han blev inlagd...
Svar
2
· Visningar
2 576
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Specialsök (Röd kong)
  • Valp 2025