Tips för att få hunden att äta (och gå upp i vikt)

Jag och @Tonto har likadan erfarenhet av hundar med anorexi.

TA INTE BORT MATEN!

- erbjud det hunden vill ha
- ta bort tuggben
- ge små portioner
- handmata, ge maten som belöning
- jobba med hunden, ge den ordentligt med motion och hjärngympa. Mat efter jobb.

Hunden måste få in en vana. Bara den börjar äta regelbundet blir det lättare. Allt gammalt struntprat om att ta bort maten kan du glömma
Det funkar kanske med hundar som är lite kräsna eller som har tröttnat på sin mat. På sin höjd. En anorektiker vänjer sig vid att äta lite, och det gör saken värre.
This!
em-pirre har helt rätt. Gå inte på pratet om att ingen hund svälter sig själv. Även . jag har haft en matvägrare som nu äter fint, vände runt två års åldern.

Fast är det verkligen "anorexia" när hunden äter skapligt vissa dagar. Dom som jag räknar som "anorexi-hundar" är sådana som alltid och jämt är svåra med maten. Inte dom som har några dagar när den inte äter.

Jag skulle tro att ordet används olika i olika kretsar. Inom veterinärvården använder vi anorexi för att benämna hundar som kommer in med aptitlöshet och det är då ofta kortvarigt pga sjukdom. Anledningen till att det känns mer rätt att använda uttrycket på hundar som är långvarigt struliga med maten är antagligen för att vi tenderar att jämföra med människotillståndet anorexia nervosa.

This!
em-pirre har helt rätt. Gå inte på pratet om att ingen hund svälter sig själv. Även . jag har haft en matvägrare som nu äter fint, vände runt två års åldern.

Skönt att höra att det kanske kan ge med sig med åldern iallafall! Nej, har märkt att han äter mindre och mindre om man inte får i honom något så har slutat vänta ut honom. Han blir erbjuden annat istället, eller på annat sätt (exempelvis i kong, då får han åtminstone i sig litegrann) :-)

Kan tillägga att han får all motion och hjärngympa han behöver. Skogsturer ca 4 gånger i veckan på ca 1,5-2 timmar samt klickerträning, koppelgåendeträning, inkallningsträning, passivitetsträning osv. Dessutom unghundskurs 1 gång/vecka och träning i olika miljöer och med störningar :)

Får man fråga hur hunden lärde sig "lyda" kommandot... tänker hur ni belönade ätandet?
Vi matade. Uppblött mat och gaffel. Det var ett antal månadeer i unghundstiden när all mat matades.

Han lärde sig först att "godis" kom på en gaffel. Han var ju inte det minsta glupsk (flat) så det gick utmärkt att ge honom på gaffeln och han öppnade glatt munnen om det var något smaskigt.

I kombo med kommandot och massor av beröm så nöttes det in. :D
Han hade mycket vilja att vara till lags så det funkade ju bra med överdrivet med beröm.

Vi matade. Uppblött mat och gaffel. Det var ett antal månadeer i unghundstiden när all mat matades.

Han lärde sig först att "godis" kom på en gaffel. Han var ju inte det minsta glupsk (flat) så det gick utmärkt att ge honom på gaffeln och han öppnade glatt munnen om det var något smaskigt.

I kombo med kommandot och massor av beröm så nöttes det in. :D
Han hade mycket vilja att vara till lags så det funkade ju bra med överdrivet med beröm.

Aha... Min är inte så "willing to please" :D Han är en liten ekonom, tjänar han på något gör han det, annars skiter han i det ;) Så kan nog vara svårt att få till. Dock äter han bättre vid matning... ibland iallafall, så det kan vi ju göra oftare :)

Kan tillägga att han får all motion och hjärngympa han behöver. Skogsturer ca 4 gånger i veckan på ca 1,5-2 timmar samt klickerträning, koppelgåendeträning, inkallningsträning, passivitetsträning osv. Dessutom unghundskurs 1 gång/vecka och träning i olika miljöer och med störningar :)
Hur belönar du vid träning? Med lek eller mat/godis?

Hur belönar du vid träning? Med lek eller mat/godis?
Vi jobbar på att kunna belöna mer och mer med lek (han måste träna på att leka med mig då han i många fall hellre leker själv). Vi varierar belöningarna. Mycket lek vid inkallning (nu när han börjar greppa att man kan leka med matte), mer godis vid klicker och koppelgående och liknande. Jag får byta godis ofta för att han ska behålla motivationen och ens äta godiset (just nu äter han helst hemgjorda köttbullar utan kryddor och lök som godis alternativt korv eller torkad kycklingfilé, men detta varierar) Detta godaste godiset får han dock endast när vi arbetar med störningar och svåra saker han inte kan. När vi gör saker han kan bättre (klickerträning, koppelgående på, för honom, enkla ställen, osv.) kan han ibland få torrfoder som belöning eller torkad lever/lunga/hjärta.

Liknande trådar

Småbarn Allt har varit frid och fröjd med vår bebis sen hon föddes för 10 månader sen. Hon är nöjd och glad 99% av tiden, väldigt aktiv och...
Svar
15
· Visningar
6 804
Senast: Hyacinth
·
Hundhälsa Ursäkta detta långa (röriga?) inlägg. Vi har en jättefin tik som vi är fodervärd åt. Hon är av en ras som behöver mycket mat och...
2
Svar
20
· Visningar
3 455
Senast: vallhund
·
Hundhälsa Har en snart 12 veckors valp hemma som är dålig på att äta från skålarna (provat olika), provat torr (vilket är godare enligt henne) och...
2
Svar
23
· Visningar
6 304
Senast: joo
·
Hundhälsa Har en liten DSG-kille på drygt 7 månader, en sprallig, glad och trevlig krabat som gillar att mysa och hitta på bus. Allt frid och...
2
Svar
22
· Visningar
3 346
Senast: GardenAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar