Tips för att få borta host på häst!

Jag blir lite lätt trött. Luften i stallet är dålig och hästen hostar men vill då ha en enkel lösning genom att hälla i hästen medicin istället för att åtgärda problemet. Nu låter jag hård men det du med stor sannolikhet gör är att döma din häst till döden.
Min vita dam här till vänster fick problem med hosta 2003 pga dålig stallmiljö. Hon fick då gå ute dygnet runt och så snart jag kunde så flyttade jg henne till ett kallstall där jag hade full kontroll på miljön. Hon åt silage, stod på torv (spån innehåller terpener som är rätt ilskna mot luftrören) och var ute mycket. För att ytterligare underlätta så fick hon även slemlösande avkok. Några år senare flyttade vi till ett annat stall. Där stod hon nära ytterdörren som stod öppen året runt. 2010 flyttade hon ut till utebox och stod i sådan fram till jag tog bort henne i förra veckan (ej pga hostan).
Det kvittar hur bra du trivs. Din häst har fått en dödlig sjukdom. En sjukdom som du kan stoppa genom att ändra miljön.

Som andra skrivit är självklart utegång bäst. Hösilage är bra, ingen halm i stallet om man har hosthäst.
Inte sopa när eller innan hästen står i stallet.

Trivs ju så bra i stallet i övrigt så skulle gärna vilja undvika att byta till lösdrift. Ska se om jag kan få ett blötare ensilage som vi hade förut där.
Du trivs, men din häst är väldigt sjuk och mår inte bra. Är det då rättvist att stanna?

Jag kände en otroligt trevlig och fin häst, stallet hade relativt bra ventilation men det var inte tillräckligt. PGA spånet i stallet och att hon ändå behövde stå inne om nätterna blev luftrören mer och mer känsliga, efter bara ca 4-5 månader efter de upptäckt hennes problem med luftrören (hon hade inga problem när hon flyttades, märktes sen i nya stallet) flyttades hon akut ut på foder för att hon skulle få byta miljö. Tyvärr var skadan redan gjord och hon avlivades kort senare.

Det har varit bra nu en längre tid men nu när vi bytt stall har det börja komma igen.

Det är hårt, men efter att ha haft en häst som utvecklat COPD från en miljörelaterad hosta: flytta medan det gör någon skillnad.

Att du trivs i stallet känns inte som en bra anledning att stanna om stallet gör din häst sjuk. Och ovanstående är ju verkligen en tydlig signal att det är stallmiljön som är boven.

Vid lite lätt tillfällig hosta kan det hjälpa med tillskott eller något liknande, jag ger min ganska känsliga häst bovete efter att ha fått tips om det, det fungerade bra för honom. Vattnar alltid hans hö (det som ges inne) och ser till att all mat samt strö är av god hygienisk kvalitet och stalluften är toppen, de går även ute så mycket som möjligt. Då har vi aldrig några problem, medans för vissa hästar med svårare besvär hjälper inget annat än hösilage och lösdrift tyvärr.

Se till att få bättre luft i stallet om det går. Byt strö! Torv har jag haft till min bronkithäst, men jag fick ju även byta ut ströet i grannarnas boxar eftersom att dammet och ev ammoniaklukt från deras spån letade sig in till hosthästen. Med bra ventilering, torv i alla boxar, fodra med hösilage av god kvalitet - så var min häst helt symptomfri :) Och hon hostade MYCKET när vi köpte henne.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Fiorano
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 154
Senast: Gunnar
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka