Tips för att få borta host på häst!

huggabugga

Trådstartare
Hej!

Jag har en häst som är lite känslig och har haft lite hosta sedan tidigare. Det har varit bra nu en längre tid men nu när vi bytt stall har det börja komma igen. Har börjat vattna höet men tänkte fråga om någon har några bra tips vad som, som kan hjälpa mot denna torrhosta?
Luften har varit lite dålig men nu är det hel öppet för att få rörelse på luften i stallet. Vad kan jag mer göra för att hjälpa honom? Eller finns det något jag kan ge honom som tillskott, örter som faktiskt fungerar?
Han får bara hösilage, morötter och mash blötmat i nuläget.
Tacksam för alla tips!

Hej!

Jag har en häst som är lite känslig och har haft lite hosta sedan tidigare. Det har varit bra nu en längre tid men nu när vi bytt stall har det börja komma igen. Har börjat vattna höet men tänkte fråga om någon har några bra tips vad som, som kan hjälpa mot denna torrhosta?
Luften har varit lite dålig men nu är det hel öppet för att få rörelse på luften i stallet. Vad kan jag mer göra för att hjälpa honom? Eller finns det något jag kan ge honom som tillskott, örter som faktiskt fungerar?
Tacksam för alla tips!
Ordna så att ventilationen fungerar som den ska i stallet. Det är, som jag ser det, den enda långsiktigt fungerande lösningen. Jag tycker att man som hyresgäst ska kräva fungerande ventilation av stallägaren. Om de inte är villiga att göra det råder jag dig till att byta stall igen. Kan låta brysk kanske, men jag är fruktansvärt trött på häst/stallägare som "har så bra luft i stallet och vi vädrar ju varje dag". Behöver man ha öppna fönster och dörrar för att få bra luft i stallet så har man inte tillräcklig ventilation.

Trivs ju så bra i stallet i övrigt så skulle gärna vilja undvika att byta till lösdrift. Ska se om jag kan få ett blötare ensilage som vi hade förut där.

Ordna så att ventilationen fungerar som den ska i stallet. Det är, som jag ser det, den enda långsiktigt fungerande lösningen. Jag tycker att man som hyresgäst ska kräva fungerande ventilation av stallägaren. Om de inte är villiga att göra det råder jag dig till att byta stall igen. Kan låta brysk kanske, men jag är fruktansvärt trött på häst/stallägare som "har så bra luft i stallet och vi vädrar ju varje dag". Behöver man ha öppna fönster och dörrar för att få bra luft i stallet så har man inte tillräcklig ventilation.
Det är sant. Men det blir iaf bra luft när vi har öppet, vilket nu är hela tiden.
Bra ventilation är såklart jätte viktigt !

Tror också att lösdrift är vad du får titta åt. Har några hosthästar i bekantskapskretsen som blivit dåliga pga stallmiljö, den som är bättre av dem har flyttat till lösdrift. Förstår inte varför ventilation i regel är så långt ner på prio-listan?

Det är sant. Men det blir iaf bra luft när vi har öppet, vilket nu är hela tiden.
Bra ventilation är såklart jätte viktigt !
Ja, det är ju det som är grejen. Öppet kommer det inte stå framåt hösten/ vintern och då kommer hostan säkerligen bli värre. Därför är det viktigt att ta tag i det redan nu så att du inte står där sedan med en häst med kronisk bronkit eller något :(

Tror också att lösdrift är vad du får titta åt. Har några hosthästar i bekantskapskretsen som blivit dåliga pga stallmiljö, den som är bättre av dem har flyttat till lösdrift. Förstår inte varför ventilation i regel är så långt ner på prio-listan?
Nej det är jätte synd. Men har ni inga tips om något annat än att byta stall ? Jag kan inte flytta honom i nuläget då jag är höggravid och behöver den hjälp som jag får i det stallet.

Ja, det är ju det som är grejen. Öppet kommer det inte stå framåt hösten/ vintern och då kommer hostan säkerligen bli värre. Därför är det viktigt att ta tag i det redan nu så att du inte står där sedan med en häst med kronisk bronkit eller något :(
Nej det vill man ju absolut inte. Tänkte om man kunde ge något för att lindra hostan. Ska be om ensilage som är blött tror det kan vara bättre.

Försök ha honom ute så länge som möjligt kanske? Se över ventilationen, om du kan göra något själv för att förbättra. Sen finns det ju preparat man kan ge, men det har jag dålig koll på.

Försök ha honom ute så länge som möjligt kanske? Se över ventilationen, om du kan göra något själv för att förbättra. Sen finns det ju preparat man kan ge, men det har jag dålig koll på.
Jag försöker ge honomyclet utevistelse. Han går ute typ 7-7 om dagarna nu.

Hej!

Tacksam för alla tips!

Vad står han på för strö? Du kanske behöver byta sort. Papper är det som dammar minst.

Även om det funkar med korsdrag idag kommer det en vinter där dörrar och fönster kommer hållas stämgda. Dålig luft är dåligt för alla hästar men riktigt illa för hosthästar. Försök påverka stallägaren till att installera ventilation och håll ögonen öppna efter andra stallplatser

Du har redan bytt från hö till hösilage - bra!
Byt ut halmen mot ett bra spån.
Hör med övriga i stallet om inte de också skulle kunna gå över till spån, för att förbättra stallmiljön. Även om bara din häst hostar så tjänar ju alla hästarna på en bättre luftkvalitet.
Se till att undvika dammiga ridbanor/ridhus. Om det dammar från t.ex grusväg, be att få flytta till hage längre från grusvägen.

Jag ger min bara silage, blötlagd halm och blötlagt kraftfoder. Har bytt till torv. Står vid dörren och försöker undvika ridhuset så mycket som möjligt. Får equistros slemlösande örter. Har funkat ganska bra, brukar hosta till någon gång per vecka.

Jag ger min bara silage, blötlagd halm och blötlagt kraftfoder. Har bytt till torv. Står vid dörren och försöker undvika ridhuset så mycket som möjligt. Får equistros slemlösande örter. Har funkat ganska bra, brukar hosta till någon gång per vecka.
Man kan göra egen hostmedicin genom att koka timjan och anis. Det har funnits recept på det i någon gammal tråd här på forumet. Det lindrade hostan hos vår hosthäst. Nu ska man då tänka på att det bara lindrar symptomen. Vi bytte till hösilage, öppnade i taket upp mot loftet och ökade utevistelsen.denna häst hade enligt veterinären kvickdrag. Det är ganska länge sedan och jag minns inte så mkt. I vilket fall som så försvann hostan efter ett tag.

Har du kollat medicinering med veterinär? En häst som hostar har en pågående inflammation i luftvägarna. Om man läker ut den mha medicinering har man bättre möjligheter att hålla hästen hostfri efter det. I alla fall om hostan inte är helt kronisk (kvickdrag).

Torv är bättre än halm. Dessutom finns det slickstenar som är som halstabletter ungefär, de kan hjälpa hästar som har lindriga symptom.

Hej!

Tacksam för alla tips!
Frågan är väl VARFÖR hästen hostar?
VAD är den känslig emot? Damm? Vissa pollen? Har den bronkit?
Utan att veta grundorsaken är det ju svårt att ge råd. Skulle ändå dock rekommendera utegång, finns det någon anledning till att den inte kan gå ute dygnet runt just nu?
Bra ventilation är ju ett KRAV från Djurskyddet så finns ingen ventilation innan så är det ju faktiskt lagstadgat, dvs stallägaren kan beläggas med vite om den är otillfredsställande.
Har ju själv ingen bra ventilation i mitt stall för sex hästar, men får ha tre hästar uppstallade tills den är klar.

Liknande trådar

Hästvård Min ena häst har fått en sårskada och fått Metacam utskrivet av veterinär. Hon har gått på det någon gång tidigare, och det är alltid...
2
Svar
21
· Visningar
2 535
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
862
Senast: Fiorano
·
R
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
6 154
Senast: Gunnar
·
Dressyr Apropå diskussionen om reaktiva hästar (jag har också haft en, det ÄR ganska märkligt för även om man är van vid reaktiva hundar så är...
Svar
2
· Visningar
641

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka