Tips för att få bjudning

Sv: Tips för att få bjudning

rid ut hästen mer , och rid i ganska branta backar så han måste använda bakpartiet mer,sen självklart skoj rid. ena dagen skritta i backa andra galoppera osv :) det gjorde att min häst fick lite "jävlar annama" i sig och började bjuda fram.:bump:

Sån var min unghäst också när hon var yngre. Hon bromsade och bromsade och bromsade. Red då samma runda många turer i följd, och på våra favrotställen gick jag fram i galopp, och varje gång jag fattat var det beröm och klapp och skoj. Tog inte många turer förrän min glädje smittat av sig på henne, och hon bjuder på bra. :) Överdriv berömmet vare gång hon går fram, sakta av efter en bit och skritta. Driv igen, beröm överdrivet, sakta av efter en bit och skritta....Efter några gånger är det hästen själv som väntar på att få gå fram.

Ett annat tips är att galoppera och trava efter en annan häst i skogen, då brukar poletten trilla ner att det är roligt att röra på sig och gasa på lite. Rid inte för mkt på en fyraåring heller, 4 lätta pass i veckan. På banan max 40 min, i skogen får det vara lite längre.

KL
Tycker det ar ganska vanligt att 3-4åringar ar lite "unghastsega".
Har du testat att rida ut sjalv? Det funkar ofta, då blir de lite mer på tå.
Sedan brukar ofta segheten slappa på vintern nar de ska fylla 5 har jag markt... Ibland blir de lojaste hastarna då de tokigaste istællet ;)
(Rider inte alls mycket dressyr på banan, och longerar sallan, blir mest uteridning eller hopptraning.)

Ett annat tips är att galoppera och trava efter en annan häst i skogen, då brukar poletten trilla ner att det är roligt att röra på sig och gasa på lite. Rid inte för mkt på en fyraåring heller, 4 lätta pass i veckan. På banan max 40 min, i skogen får det vara lite längre.

Vi har ridit efter hästar hela sommaren, men han vet att han kommer ifatt så han tar det lugnt ;)

Vi rider max 4 dagar i veckan, oftast ut. På bana rider jag knappt 20 minuter, men rider vi ut så blir upp mot en timme. Nu har han fått vila en vecka, så om tre veckor så ska vi vara igång igen.

Rider jag ut själv så är han om möjligt ännu segare, han har ju ingen att följa efter :D Han är coollugn när han är ensam.

Ja du, vi är ju i vintern där han ska fylla 5 (jisses vad fort det går) så vi får se vad som händer när jag sätter igång honom efter vilan :)

Det där tycker jag är rätt vanligt hos unghästar och kan handla om att han kanske är lite sen? Min unghäst är precis likadan, går gärna med lite handbroms i. Det blir bättre hela tiden, men det gäller att motivera och framförallt göra saker som hästen gillar och får bra självförtroende av. Se dessutom till att ta saker i lugn takt och att hästen får vila ordentligt så tror jag det löser sig med tiden

kl
det är bara en sak jag vill lägga till med tempoväxlingarna... sätt honom i ett tempo som är friskt och bra, men arbeta hellst med att öka och minska takten. Tempo = fart - de länger steget och man ska aldrig rida ökad trav på en unghäst för då tänjer man ut senor som inte är starka och stabila ännu.
Takt = hur snabbt/långsamt de rör benen. Takten kan man öka och minska och få dem kvickare utan att man riskerar ett slitage som de inte är förberedda för ännu.

Sen kan jag tycka att vissa unghästar rör sig långsamt eller springer iväg för att de inte riktigt har hittat balansen ännu. Var noga med att du är i balans och hjälp honom hitta sin.

Om han alltid varit sån så är det väl den typen av häst. vissa är lugna och går inte fram i onödan, som vissa människor som är sega och loja. Kan vara dålig kondis också. Eller hälta som inte synns.

Min häst var rätt seg o loj när jag köpte henne, gick i alla gångarter osv men bjöd inte. Visade sig att hon hade känningar på haserna samt en knäledsinflammation. Syntes inte för blotta ögat utan bara efter böjprov. Nu är hon en helt annan häst. Jättepigg och busig!

Hon hade alltid varit såhär seg enligt förra ägaren, o var även så när jag hade henne på prov flera månader innan.

Liknande trådar

Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·
Hästvård Hej! Min häst har sedan senaste igångsättning i november/decemer varit en pigg häst som gärna har tagit ett glädjeskutt i farten och...
2 3
Svar
41
· Visningar
8 318
Senast: Jojo
·
Träning Jag har en ponny som saknar framåtbjudning. Han är lat, och otroligt trög. Jag måste kämpa sk*ten ur mig för att få igång han när vi...
Svar
2
· Visningar
1 465
Senast: raggsock
·
M
Ridning Jag har nyss köpt min första häst och han var enligt ägaren otittig och kunde ridas ut på själv utan problem osv. Han var lugn och så...
2
Svar
28
· Visningar
6 064
Senast: IseeU
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar