Tips för att bli en "riktig" dressyrryttare? ;)

D

Dressyrfantasten

Hm..kom på idag att jag inte har tillräckligt smala ben för att bli något i dressyrvärlden ;) Har stl 36 och är i åldersgruppen 15-19. Man kommer inte runt hästen på samma sätt.

Hur gör jag bäst för att få smala ben? :D

Om man väljer den hårda metoden dvs. svälta sig..hur lång tid tar det då ungefär? Är det något man kan göra över jullovet (3½ vecka) Man har ju väldigt lite energi/ork om man inte äter så mkt så då vill jag ju inte drabba skolan.

Jag har absolut inte dåligt självförtroende eller något. Har bara insett att benen ställer till vissa motgångar. Jag är väldigt ambitiös och vill komma upp i högsta klasserna. Då behöver man, enligt mig, ha "kroppskontroll". Och då bör man ju ha rätta "förutsättningarna".

Jag har inget emot "krafftiga" eller så. Bara så ni vet :)

Denna tråd ligger inte fel då detta lutar mer mot dressyr än något annat forum:smirk:

Sv: Tips för att bli en "riktig" dressyrryttare? ;)

Jag tror inte att du har för smala ben?
Om du kollar t.ex. på många andra dressyrryttare, hur många har under stl 36 då?
Och de killar som tävlar dressyr tror jag absolut inte har smalare ben än stl 36...
Ridning ska inte handla om hur smal man är, "självkontroll" ska du kunna ha oavsett storlek.
Förlåt om jag inte varit till någon hjälp, men jag blir så ledsen när ryttare tror att det är deras "storlekar" som är ett hinder,
jag har själv drabbats av ätstörningar för att jag trodde att min häst skulle orka bättre då och att han skulle "älska" mig mer om jag var lite lättare.
Det slutade med att jag fick välja mellan att börja äta och kämpa emot sjukdomen eller att mina hästen skulle säljas.

Att svälta sig hjälper bara för stunden, kroppen komemr sedan att ställa in sig på svält och lagra varenda liten sak du stoppar i dig. När du börjar att äta igen kommer du att gå upp allt igen. Lägg om livstil istället och börja att äta mer grönsaker, fullkornsvarianter och skippa godis & läsk. Ät tre mål mat om dagen + två mellanmål, och motionera minst en halvtimme varje dag, det mår alla bra av :D

Kolla på många andra kända ryttare, t.ex. Maria Gretzer & Kyra. De är ju inte direkt trådsmala och har ändå kommit långt

Senast ändrad av en moderator:

Ehhh:confused:
Man kan inte "få" smala ben. Men man kan få muskulösa och vältränade ben men det innebär inte nödvändigtvis att de blir "smala". Strl 36 är ju ingenting jag har storlek 38 och har inga som helst problem med att komma runt hästen.

Kroppskontroll får man inte genom att svälta sig och banta. Kroppskontroll får man genom att träna samtliga kroppens muskler så man lär sig "känna" varje individuell muskel när man använder den och ensamt kunna "isolera" den.
Kroppskontroll och fysiska förutsättningar får man genom att äta rätt och ordentligt så musklerna har ett energiförråd att använda sig av, ordentligt med sömn och regelbunden allsidig träning.
Sedan tar allt tid, det är inget som händer över en natt:p
Ryttare tror jag generellt skulle må bra av att gå något gympapass och styrketräningspass i veckan, det hade ökat deras förutsättningar till prestation enormt i kombination med bra matvanor. De flesta som jag känner som håller på med ridning är otroligt slarviga med maten, med resultatet att deras muskler har aldrig den energi som de egentligen skulle behöva och därmed inte kan prestera optimalt

Jag har inga förutsättningar att få "smala" ben.
Rätt grov benstomme (har fått det beskedet i samband med mycket allvarlig olycka som krävde en hel del pussel för att få ihop skelettet igen dvs inget eget påhitt) och runda bulliga muskler,inte de där långa platta musklerna som vissa har, men jag har lagt en hel del tid och pengar på att träna sitsträning och få bra kontakt med mina skänklar istället för att försöka banta/svälta mig till den kontakten, vilket inte hade fungerat i alla fall.
Men det är klart satsar man på att bli anorektiker eller något annat destruktivt sätt att bryta ner sin kropp på så kan man ju försöka den lönlösa "genvägen" till bättre ridning, men jag tvivlar på resultatet.

Apo som masar sig till gymmet för sin ridnings skull

Senast ändrad:

Det är inte tjockleken på benen som är problemet, det är benställningen..
Du låter inte alltför serös ;), är du det?

För det första har du helt fel inställning. Det har ingen större betydelse hur man är byggd som människa, det finns ingen ideal kropp för ridning. Man måste hitta känslan.

Jag blir nästan arg på riktigt:devil: VILKA toppryttare har st 36...???? Dina ben ser antagligen redan ut som stickor!!!!!(inge illa menat nu alltså) Lr har jag fattat fel...vill du ner till st 36?
I vilket fall som helst, så får man inte längre ben, lr kommer runt hästen med smalare ben! Själv är jag 1.73 lång, långa ben, och normalsmal.Enligt väldigt många så har jag en "kropp för dressyr", men inte är jag bäst för det!!!!Jag rider som alla andra, och kommer knappt runt hästen, pga att mina kunskaper är stora. Jag kommer inte runt hästen bättre för det! Det är väll sisten, mjukheten, kunskapen och finheten i hjälper och sits det sitter i.....lr är jag helt och hållet ute och seglar nu lr?? Rätta mig om jag har fel, här nu alltså!

Jag vet många ryttare, speciellt två stycken, som båda är mina tränare för övrigt, som varken är långa lr pinnsmala, som rider HÖGA klasser, på sina stora kusar. De är mjuka och smidiga, när de rider ser man inte ens att de inte är låååånga och gööörsmala. Den ena har facktist gått ner i vikt nu, men rider varken bättre lr sämmre pga det. H*n är precis lika bra som förut.

Nu menar jag inget illa me d det här inlägget. Men för tusan alltså! Att ngn med st 36 ska svlta sig....? Det låter inte bra alls! Fortsätt och rid bara, och träna, så kommer du att komma frammåt i ridningen, och runt hästen ordentligt!

Lycka till, och ta inte illa upp nu, men jag vet vad svält kan innebära. Har egna erfarenheter i ämnet vill jag lova.

Eh... ? Om du har storlek 36 är du redan smal och har knappast stora ben. Att svälta sig smal gör dig INTE till en bättre ryttare, tvärt om. Finns dom som kan rida hur bra som helst och som inte har smala ben! Det ligger liksom inte där anser jag.

Även om du nu skulle svälta dig är det inte säkert att du får mindre ben, de kan lika gärna tas från någon annan del av kroppen. Det är olika. Såklart om det går tillräckligt lång blir dina ben smalare, men du kommer inte kunna rida bättre för det. Tvärt om!

Ta inte illa upp men:
För att bli bra och ORKA är det viktigt att äta ordentligt! ;)

Hallonsoda skrev:
Det är inte tjockleken på benen som är problemet, det är benställningen..
Du låter inte alltför serös ;), är du det?

självklart är jag seriös ;)

Svarar alla. Visst kan jag ha tjocka ben!! Jag är inte särskillt lång! :smirk:

För att bli en riktig dressyrryttare är nog precisionen, fokuseringen och disciplinen samt överpedantheten viktigare än att ha smala ben:crazy:

Det är ändå inte tjockleken på benen som avgör hur pass bra ryttare du blir. ;)

Vem har bäst förutsättningar?

En med tjocka ben eller smala? Samma sätt att tänka, rida osv.

I t ex. VM?

;)

Om du nu har strl 36 och får strl typ 34 kan jag i princip lova att det inte bli någon skillnad, inte i VM heller... ;)

Mindre ben lär du inte kunna få om du överhuvudtaget vill kunna fortsätta rida... om du ska svälta dig till så små ben iafl... =P

Dressyrfantasten skrev:
Vem har bäst förutsättningar?

En med tjocka ben eller smala? Samma sätt att tänka, rida osv.

I t ex. VM?

;)

Den som har bäst häst.

Men om båda har samma häst :idea:

(vi säger så :angel: )

Det går inte att säga så. Vad som går att säga är iallafall att det inte beror på smala eller smalare ben iallafall.
Isabell Werth har inte särskilt smala ben utan rätt muskelösa och hon innehar ju Världsrekordet samt ett antal mästerskapsmedaljer.

Debbie Mc Donald har inte heller särskilt smala ben, inte heller Kyra.

Det ser ju helt klart mer elegant ut med smala ben men det kommer nog garanterat aldrig att avgöra ett mästerskap iallafall.

"Hon vann på sina smala ben":rofl:

Gud, försök vara en bra ryttare istället genom rindningen..
Men håller faktiskt med, det ser bättre ut om en ryttare har smala ben än mer muskulösa, det ser mycket mer dressyraktigt ut.. :S

Det bästa med den här tråden e att alla verkligen tar det HELT seriöst :rofl: :rofl:

Det här är dressyrforumet där finns inte rum för något annat (läs oseriöst);)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka