Tips för agilityträning

L

Little_Cowgirl

Jag är mkt sugen på att börja med agility med lilldogge (eng Cocker) men kommer inte att ha möjlighet till detta förrän om något år.

Skulle jättegärna vilja ha tips på vad jag kan börja med själv så länge!! Jag vill alltså kunna tävla i det till slut (när jag kommit igång att träna på klubb då). Har tillgång till vanliga hopphinder och något bord kan väl oxå ordnas men inget annat såsom tunnlar lr dylikt. :bump:

Vad är viktigt att träna på??
Någon som vet vad det kostar att tävla osv?

Hoppas ni har några bra tips!! :idea:

Sv: Tips för agilityträning

Inte en enda här som sysslar med agility...? :confused:

Hej hej!

Nej, jag gör det inte.. men det verkar riktigt roligt.
Kontaka en brukshundklubb och fråga, så får du svar direkt (om ingen här hinner svara).

Tjingeling!
Pinglan

Mitt tips är att vänta med olika hinder tills du har börjat en kurs, det är väldigt lätt att skräma hundarna eller träna in fel komando. Ett vanligt hopp går bra att träna in, men tunnlar, däck, gungbräda, bom, a-hinder kan lätt skrämma en hund om det skulle hända något och då är det bra att ha en erfaren tränare att hjälpa en. Men vill du förbera inför agilityn så är kontakten A och O. Hunden ska hela tiden söka din kontakt och titta vart du vill att den ska gå. Du kan börja lära in höger, vänster, framåt, sakta så är det väldigt bra komandon senare.
Slalom är ett hinder som ofta vållar problem om man inte tränar in det rätt från början... Även däcket kan ge problem senare om man slarvar vid inlärning.

Jag kunde inte pga olika omständigheter inte börja med agilityn förrens i år, då våran är fyra år nu, men för honom var det bara bra att hinna mogna först. Men vi "fuskade" även lite, då vi gick en endags kurs som introduktion och sen hann jag gå två gånger på en nybörjar kurs i fjol, innan han blev anfallen och blev sydd så vi kunde inte träna vidare. Men jag har varit med på vinterträningarna, tittat på och provat lite med hjälp av duktiga förare. I vår ska dotterns ena kusin gå en kurs med honom och sen sats på ungdoms SM vilket ska bli jätteroligt.

Som snurrfian säger: det kan bli bekymmer med vissa hinder om man tränar i dem fel.
Att träna in bordet går ju bra att göra. Att ha en hund som är i full spänning men ändå skall ligga still på ett bord, det är en svår träning och praktisk att ha. Börja lätt med att bordet är ett trevligt ställe där man alltid, alltid skall hoppa upp och lägga sig på en längre tid. Vanliga hopp är också bra att träna på. Men sen beror det så mycket på hur du ligger i din "vanliga" träning.

Du kan få tag på tunnel på IKEAs lekavdelning. Men gör fast den ordentligt i marken för det kan vara väldigt otäckt om den rör på sig när hunden springer i den.

Tack för svaren! Bra att ni säjer det här med att det är lätt att det blir fel, inte alltid man tänker efter före annars när man är ivrig att komma igång.. :)

I den övriga träningen kan han grundlydnad; sitt, ligg, stanna kvar, hit osv. Han kan "gå här", dvs gå vid sidan av mej o hänga på utan att nosa osv men han kan bara början till fot, dvs gå "fot" på riktigt med full kontakt. Han kan platsliggning men jag har aldrig testat honom speciellt länge. Han är ganska kontaktsökande i sej själv men vill gärna träna det ändå.

Ska kolla efter tunnel när jag är på IKEA nästa gång, kan ju prova o se om han verkar intresserad av att testa!

Snurrfian: Det låter som kanontips att lära honom höger, vänster, sakta osv men hur gör jag det?? Har aldrig tränat sådant.. Tacksam för tips!! :bow:

Även tacksam för tips på roliga kontaktövningar!! :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Hehe, min golden är världens fegaste men så gck vi en agilitykurs. Tunnlarna vågade hon inte ens närma sig så vi skickade in lillsyrran med varmkorv och nu (har iofs inte varit på banan på hur länge som helst) kastar hon sig genom dem om hon får chansen! Agility är jättekul men man bör inte börja med annat än hopphinder innan man går kurs. Det du kan göra själv är att lära hunden hopp från olika positioner (på dig). Stå bredvid och skicka över, stå framför och kalla på, springa med. Viktigt att göra från både vänster och höger!! När du ska skicka hunden över är det superbra att ha en skål där du lägger godisen ca två meter efter hindret så att hunden inte stannar direkt efter och vänder mot dig för att få belöningen! (Bäst att ha med medhjälpare som kan lyfta bort skålen om hunden springer bredvid!)

Bra tips med hinderträning och att göra det på olika sätt. Och med godis framför.. Och medhjälpare fall han tar omvägen förbi ja!! :smirk:

Hur man lär in höger och vänster så som jag har börjat ialla fall... ;)
Enklast är att börja med att ha hunden vid sidan, säga vänster och samtidigt peka och släppa godisbit, hunden upptäcker att det ramlar godis vid det komandot och blir oftast väldigt uppmärksam... :angel:
När man vill öka svårighetsfraden kan man börja gå långsamt, säga höger eller vänster, och slänga iväg godiset samtidigt som du gör en armrörelse som känns "rätt" för dig vid komandot. Funkar det inte med godis kanske boll fungerar bättre. Sen gäller det att komma ihåg att det är hundens höger och vänster om man står mitt imot hunden, annars kan det bli förvirrat... ;)
Men våran fungerar det oftast numera att man kan springa bakom honom och ge komando... Han är nämligen ganska snabb så jag har inte en chans att hinna med i hans tempo så jag får fjärrdirregera honom nästan jämnt... Vilket ibland gör att vi kommer för långt ifrån varandra och han börjar hitta på egna vägar över hindrerna... :angel:

Träna även så att han (?) kan gå på höger sida om dig oxå, ha ett namnför det, vilket som passar får du komma på själv, för mig har det blivit andra, vilket inte är så jättebra i alla situationer...

Sen kan du även träna in "handen" används när hunden kommer bakifrån, när du sätter ner handen, med fingarna ihopsatta som om du hade en godis där så ska hunden komma dit. Väldigt enkelt oxå att träna in om man har en godishund, bara håll en godis och säg handen och låt hunden klura ut vad du vill, de kommer ju att känna lukten av godiset och markera där, men helst ska du ge godsiet precis när hunden får dit nosen.
Hoppas du förstår mina virriga idéer, instruktör blir jag nog aldrig... ;)

Tusen tack för tipsen! :bow:
Och jo då, du har förklarat så det går att förstå! :)
Kul att ha nya saker att träna på.
(Lill-dogge är en hane så du gissade rätt :smirk: )

Vad har du för ras? *nyfiken* :D

Senast ändrad av en moderator:

Vi har en eng springer spaniel med extremt mycket fart... Alla öv springer spaniels på klubben (de är ganska många då två av klubbens mest aktiva föder upp) är sansade individer som tar saker i lugn och ro, första gången jag släppte våran lös på agilityplan kastade han sig över bomen, över Ahindret och laddade sen för gungbrädan, vilket vi lyckades hejda... Men han har blivit lite osäker på gungbrädan just för att han har haft alldeles för bråttom och jag har inte hunnit hålla imot i början... Så det gör att han ibland hoppar eller springer rakt fram istället för att vänta tills den har vänt neråt.

Jag tycker även att de raser som behöver höftröntgas (nu vet jag inte hur det är med din ras) ska vara röntgade utan anmärkning innan man börjar. Det rekomenderar de på klubben här iaf.
Jag tycker precis som de andra att du bara ska hoppa hinder hemma.

:) Lät som det är drag i honom ja... :angel:
Det är ju det som är så kul att dom är så olika personligheter.

Så är inte fallet här men hade helt klart varit bra att tänka på annars!! :bow:

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 522
Senast: IngelaH
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·
G
Ridning En lång historia kort, har en ridtravartjej som jag just nu har kört fast lite med. hon är av typen att vet jag inte vad jag ska göra så...
Svar
5
· Visningar
1 339
Senast: Gifted
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka