Tips då mitt sto ska föla inom kort?

MocklersHill

Trådstartare
Hejan jag har ett sto som ska föla inom kort, dock är jag lite grön inom föling då det är mitt första sto som är dräktig! Dock är ju detta en tjuvparning och jag köpte henne nu i höstas så jag vet inte när hon blev betäckt. Men i nuläget börjar hon bli "geleig" i bäckenbandet och hennes juvrer börjar fyllas upp. Nån som vet ungerfär hur länge hon har kvar? Jag skulle tro runt ett par veckor? Eller är jag helt fel ute?
Sedan undrar jag om nån kan ge tips på hur jag ska "agera" under fölningen och efter?
När tar jag bort efterborden?
När kan jag "hälsa" på fölet?
När är det lämpligt att ta ut stoet och folet i hagen med tanke på hur kallt oc snöigt det är?

Sv: Tips då mitt sto ska föla inom kort?

Det brukar vara dags för fölning då bäckenbanden är släppta hela vägen ner mot hasen. De börjar som en grop på varje sidan om korset och går sedan neråt. Juvret kan vara mera lurigt, det finns många ston som fölat utan att ha satt ordentligt juver.

Efterbörden kan du ta bort när fölet rest sig och diat första gången.

Om du med hälsa på fölet menar titta och känna på det kan du göra det med en gång det rest sig och diat. Många drar ut sina föl och tar ju då i dem redan då. Jag har själv inte haft något behov av de vid de fölningar jag varit med. Jag har stått utanför boxen och iakttagit, beredd att agera om något ser fel ut. Du ska försöka kolla på fölet på en gång för att se att allt är som det ska så att fölet kan få snabb hjälp om något är fel.

Vad gäller utevistelse har jag själv ingen erfarenhet av vinterföl.

Vi hade för några år sedan ett sto som fölade i början av januari och det fölet hade vi ute korta stunder ett par ggr om dagen från det att hon var några dagar gammal. När vi såg att hon började bli trött tog vi in dem igen. Man vill ju inte att de lägger sig i kylan o snön. Hon var kanske ute 15 min de första dagarna och sen ökades det efterhand.
Redan första dagen är det bra att ta ut stoet ensam och låta henne stressa upp sig lite och springa i hagen (eller ledas om du är rädd att hon typ går igenom staketet). Genom att springa och gnägga efter fölungen drar hon ihop livmodern bättre.
Lycka till med ditt föl!

Tveksam till att det är att rekommendera att ta bort stoet ifrån fölungen. Det där är rätt förlegat tror jag. Dessutom så skulle jag inte ta ut ett sto mitt i smällkalla vintern när underlaget kan vara snorhalt, risken för skador känns överhängande

Jag har bara gjort det vid mitt senaste föl då efterbörden inte kom ut som den ska. Vid de tre första gjorde jag inte det, stoet motionerade sig bra med att springa efter fölen. Livmodern har dragit ihop sig bra ändå och hon fick inga infektioner.

Nu vet jag ju inte ras på stoet/fölet men beroende på hur tjock päls fölet har så kan det behövas ett föltäcke på vissa föl. Ja lite beror de ju också på hur vädret blir under vintern. Man korta stunder ute så att fölet aldrig lägger sig ner d v s samma regler som för andra föl innan marken har blivit varm. För fölets bästa så är det bra om det kan få vara ute så mycket som möjligt. Alltså så mycket som väder, vind och ålder på fölet tillåter.

Ja, hundtäcken till de riktigt stora hundraserna är bra till baby- föl! Lite beroende på vad det är för hästras du har förstås ....
Men ut och springa omkring några gånger per dag är nödvändigt, även om det är jättekallt. Då rätar fölen upp sina många gånger krokiga ben.

Det där med juvret kan vara lurigt. Det brukar bli utfyllt både framåt och bakåt, och spenarna brukar stå som två sprängfyllda små korvar innan det är dags. Dessutom kan man ofta se mjölk från spenarna, ibland som tjocka gulaktiga klumpar från spenspetsarna, ibland droppar den ner på benen på stoet. Innan det är dags brukar mjölken bli helt vit, från att ha varit genomskinlig och därefter lite grådaskig.

MEN det är lurigt som sagt, det finns ston som fölar utan att ha visat de här tecknen.

Tack för alla tips ;) kommer säkert gå hur bra som helst bara man tar det i tackt med vad fölet klart av :)

Liknande trådar

Avel Hej, har ett sto som fölade iår, 12e maj, så fölis är snart 3 månader. Både sto och föl är självständiga individer, vilket kan var...
2
Svar
30
· Visningar
2 996
Senast: Dopy
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Avel Undrar lite vad ni som varit med ett tag säger om beteendet från ett av våra ston... Förra året fick hon sitt första föl. Med det var...
Svar
11
· Visningar
2 381
Senast: Ramona
·
Avel Jag ska försöka hålla det här så kort som möjligt. Jag bestlutade mig för att ta föl på mitt sto då hon inte riktigt passade i de...
Svar
14
· Visningar
3 438

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka