Tips behövs! Häst som tar av sig grimman!

P

plymen

Jag har en häst som förra sommaren började skaka med huvudet vid promenader och ridning. Han blev kollad av veterinär och det enda avvikande som hittades var att hans öron blivit sönderbitna av knotten på betet.

Symptomen är så gott som borta nu vintertid utan knott, men det finns ju en möjlighet att skakningarna aldrig berodde på det och att han har någon form av head shaking.

Funderar över nästa sommars bete och vad symptomen nu beror på så försvinner de nästan helt då hästen har huvudet täckt. Problemet är bara att han tar av sig grimman i hagen, låset brister. Förra sommaren hade han huva på sig, men plockade av den minst en gång om dagen och då är den inte till stor nytta:crazy: Tror nog den skulle hållas iaf lite bättre på med en grimma över..

Har funderat på att skaffa en grimma utan haklås men eftersom jag aldrig sett honom plocka av/söndra den är jag lite rädd att han gör det med bakhovarna och då finns ju risken att han fastnar?

Några ideer?

Sv: Tips behövs! Häst som tar av sig grimman!

Min häst har alltid flughuva med öron på sommaren och den åker av stup i kvarten, men det är kompisen som drar av den på honom.

Jag har horeswares flughuva och har löst det genom att sätta massa silvertejp runt kardborreknäppet! :laugh: Fungerade jättebra!

Utan sin flughuva kliar han sig så mycket i ögonen att de blir helt förstörda :(

Sv: Tips behövs! Häst som tar av sig grimman!

Tack för ditt svar!:) Är nog värt att pröva!

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 566
Senast: Kristall10
·
Trav Har gått och köpt min gamla passhäst, hästen i fråga är verkligen otursdrabbad (om jag inte minns helt fel så har jag surrat om honom...
2
Svar
23
· Visningar
4 142
Senast: Tagliabue
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3