tips angående sitsen!

loobah

Trådstartare
Jag undrar lite vad jag ska göra, för jag vill verkligen förbättra min sits, och jobbar ständigt på det själv. Men, jag har just nu ingen möjlighet att rida för tränare. Lånar två hästar varav en travare som inte kan någonting och en välutbildad dressyrhäst som jag måste kämpa kämpa kämpa jättemycket med när jag rider. För hon är stor och jag orkar inte rida ihop henne rikigt. Men jag vill ändå ha lite tips och så på hur jag kan göra.

för jag slutade på ridskolan innan sommaren, och det dröjer till slutet av trean innan jag köper egen häst 1,5 år. Jag är orolig för att jag kommer att förstöra min sits helt och hållet. För egentligen vill jag bli riktigt riktigt bra, men har inte riktigt råd att rida för tränare just nu speciellt mycket.

Så fråga 1. kommer min sits att helt och hållet hamna i helvetet typ?
2. Tips och bilder på hur det ska se ut/kännas?
3. övningar...
Eller nej föresten jag vill veta absolut allt, så hjälp mig. För jag vill bli stört bra! :bump:

Kram Lollo

Sv: tips angående sitsen!

Det är lite svårt att hjälpa dig när man inte vet hur du sitter/rider nu, men lite generella tips. Tänk på att inte sitta i stolsits. Det ska kännas som att om hästen försvinner under dig så ska du hamna på fötterna på marken, inte på rumpan. Ta gärna tag om låren bakifrån och dra bakåt så att du får lårens insida mer mot sadeln när du sitter. Du ska också vara avslappnad och "lång" i benen. Om du har möjlighet att låta någon longera dig så kan du träna sitsen utan att behöva tänka på att styra hästen. Trava hästen och se vad som händer om du sitter på olika sätt, hur reagerar hästen, bromsar den, ökar den, svänger den, höjer den ryggen? För att inte bli låst i sin sits måste man våga flytta på sig i sadeln för att känna var det blir bäst.
Låna gärna Kyra K ridbok och läs vad hon skriver om sitsen, där finns många bra tips och tänkvärdheter.
Även om du inte har råd med tränare så har du kanske en kompis som kan titta på dig ibland när du rider? Ta kort, filma och titta kritiskt själv, gör om och jämför, blir det bättre?

Åh! tack för tipsen. Jag funderar på att fråga en tjej i stallet om hon kan hjälpa mig lite, och kanske kan jag låna hennes häst då. Eller att kanske kunna ta ut en tränare ibland iallafall. Hon kanske tom kan longera mig osv..

Jag vill egentligen tävla i dressyr, men har just nu varken grönt kort eller häst. Eller tävlingserfarenheter. Jag vet inte om det är försent att börja med det när man är 19, det är inte förens då jag kan satsa helhjärtat och så. Då SKA jag ha en egen häst.

Du kanske har mer litteraturtips? :bump:

Sitsen är grunden i all ridning och utan den fungerar ingenting som det ska. Det är ytterst viktigt att sitta rakt över hästen, på båda sittbenen. Du ska kunna känna att du sitter på båda lika mkt:smirk:

Sitter du mer på ena sittbenet så sitter du snett och hästen få då kompenserar din snedhet med sin kropp och sina muskler på ett felaktigt sätt, vilket i längden kan ge skador på grund av felbelastning. En felaktig sits påverkar alltså hästen negativt.
Därför är det så viktigt att rida för en bra instruktör med jämna mellanrum oavsett vilken hästras man har om den ska hålla länge.

Skänkeln ska vara placerad vid eller lätt bakom sadelgjorden. Ryttarens axel, höft och häl ska bilda en rak linje. :idea: För en korrekt handställning kan du tänka att du håller i en glass och vinklar du handen fel rinner glassen av:D Ha lätt kontakt med hästens mun hela tiden – häng inte! Tummen ska vara lätt böjd och trycka mot pekfingret som förhindrar att tygeln glider.

Underarmen, tyglarna och hästens mun ska också bilda en rät linje.
Dina händer skall hela tiden vara framför hästens manke.
Använd dina magmuskler och kompensera inte den eventuella svagheten med att bli stark i handen istället. Handen ska alltid ”tänka framåt” och inte bli en bakåtdrivande hjälp.
Rid alltid med sluten hand!

:o detta blev mkt.

Här kan du läsa lite om sitsen;)

http://ekipage-1.se/PDF/Artikel_1.pdf

http://www.markusholst.se/markus/bok/7.htm

Åh! tack för tipsen. Jag funderar på att fråga en tjej i stallet om hon kan hjälpa mig lite, och kanske kan jag låna hennes häst då. Eller att kanske kunna ta ut en tränare ibland iallafall. Hon kanske tom kan longera mig osv..

Jag vill egentligen tävla i dressyr, men har just nu varken grönt kort eller häst. Eller tävlingserfarenheter. Jag vet inte om det är försent att börja med det när man är 19, det är inte förens då jag kan satsa helhjärtat och så. Då SKA jag ha en egen häst.

Du kanske har mer litteraturtips? :bump:

Å jag e typ i samma situation som du! måste vänta med egen häst för att kunna börja sattsa då!
följer tråden med spänning för att sno lite tipps du får! ;)

Tipsar om Sally Swifts böcker om Centrerad Ridning, där finns det många sätt att tänka som underlättar. Finns säkert på ett bibiliotek nära dig.

Å jag e typ i samma situation som du! måste vänta med egen häst för att kunna börja sattsa då!
följer tråden med spänning för att sno lite tipps du får! ;)

Men åh! jag måste ju bara PM:a dig.. Haha! någon att utbyta tankar med, Jippie!:rofl:

Sitsen är grunden i all ridning och utan den fungerar ingenting som det ska. Det är ytterst viktigt att sitta rakt över hästen, på båda sittbenen. Du ska kunna känna att du sitter på båda lika mkt:smirk:

Sitter du mer på ena sittbenet så sitter du snett och hästen få då kompenserar din snedhet med sin kropp och sina muskler på ett felaktigt sätt, vilket i längden kan ge skador på grund av felbelastning. En felaktig sits påverkar alltså hästen negativt.
Därför är det så viktigt att rida för en bra instruktör med jämna mellanrum oavsett vilken hästras man har om den ska hålla länge.

Skänkeln ska vara placerad vid eller lätt bakom sadelgjorden. Ryttarens axel, höft och häl ska bilda en rak linje. :idea: För en korrekt handställning kan du tänka att du håller i en glass och vinklar du handen fel rinner glassen av:D Ha lätt kontakt med hästens mun hela tiden – häng inte! Tummen ska vara lätt böjd och trycka mot pekfingret som förhindrar att tygeln glider.

Underarmen, tyglarna och hästens mun ska också bilda en rät linje.
Dina händer skall hela tiden vara framför hästens manke.
Använd dina magmuskler och kompensera inte den eventuella svagheten med att bli stark i handen istället. Handen ska alltid ”tänka framåt” och inte bli en bakåtdrivande hjälp.
Rid alltid med sluten hand!

:o detta blev mkt.

Här kan du läsa lite om sitsen;)

http://ekipage-1.se/PDF/Artikel_1.pdf

http://www.markusholst.se/markus/bok/7.htm

Åh! tack ska genast spana in och analysera mera. Måste ta ut någon som kan fota mig igen, gjorde det förut en gång för att sedan analysera min sits. Men det var i januari/februari detta år, vilket är ett tag sedan såklart. :bump: Tack igen!

Teori är en sak, att känna och förstå hur man ska utveckla kroppen är något annat. Jag rekomenderar Ryttaryoga! :D

Senast ändrad av en moderator:

Teori är en sak, att känna och förstå hur man ska utveckla kroppen är något annat. Jag rekomenderar Ryttaryoga! :D

Jo, det är så dampigt (förlåt alla med damp) att jag inte har tillgång till en riktig gammal läromästare OCH en tränare, varför inte Jan brink eller någon? Eller kanske Lussan? Berätta mer om ryttaryoga!! :D

Det är ett sätta att skaffa kroppskännedom genom rörelse. Övningarna går ut på att skapa ett fritt energiflöde och öka medvetenheten om rörelse, balans och andning. Detta samtidigt som man genom övningarna ökar förståelsen för hästens balans och energi. Det gör att vår egen kropp och hästen är det vi ska lära oss av, genom känsla och balans. Hästen blir den bästa läromästaren.
Eftersom den hela tiden talar om för oss hur den upplever oss under ridnignen.

När man litar på sin egen kropp så börjar man förstå vad det är som hämmar hästens rörelser. När man förstår vad som behöver bli starkare, smidigare och "piggare" i sin egen kropp, eller hur tankarna hämmar vår känsla och rörlese, så kan vi med enkelhet utveckla detta och det gör ridningen glädjefylld.

Smärta och rädlsa hämmar självbilden. När man genom rörelse hittar avslappning så förbättras andningen vilket leder till att harmoin utvecklas. Dessa saker är hästarna oerhört lyhörda för och det är därför som man så fort märker en positiv utveckling i ridningen. Kontakten med hästen stärks och förfinas, balanseras.

Som jag ser det så handlar det om att öppna upp, inte läsa och sätta upp regler på hur det i teorin bör vara. Vi har alla olika kroppar, och många har dessutom skador, som gör att det är svårt att jämföra sig med någon annan. :)

Det är lätt att lägga sig till med felaktigheter när man inte rider för tränare. Har du någon ridkunnig kompis som kan vara med och titta ibland? Det kan vara jättebra. Tips 2: Att låta någon longera dig emellanåt är det bästa som finns tycker jag. Du kan helt koncentrera dig på din balans och följsamhet och linföraren sköter tempo och styrning. Jobbar du med detta emellanåt kommer din sits säkert att bli bättre trots att du inte rider lektioner.

hmm.. jag vet inte. Men jag kan säkert smöra lite med någon i stallet som kan longera mig. =D

Att rida för tränare är nog tyvärr det allra bästa. Varför har du inte möjlighet till det?
Tänk om du skulle kunna rida för tränare på den där dressyrhästen. Den kan ju sin sak och du får hjälp att lära dig rida den! Det vore ju jättebra för dig!

Jag vet, och jag har pratat lite med de andra i stallet. Problemet är att jag inte har råd, ska nu börja betala på hästen också. Och jag måste hitta en tränare som inte är allt för dyr. Och då kanske jag kan rida iallafall en gång i månaden..
Det är pengar som är det stora problemet, tyvärr. Jag måste nog skaffa mig ett jobb snart. För att finansiera det hela... :(

:) hej . när jag skulle förbättra min sits fick jag sitta ilina utan tyglar och tyglar. mina händer tejpades ihop med silvertejp. sedan har jag haft en bra tränare som har kommenterat min sits mycket...

Hänger på nån annan här, skaffa Sally Swifts bok!! Asbra, har läst den från pärm till pärm regelbundet sen jag började rida och det är alltid något nytt man kan snappa upp och ta med sig varje gång man läser den. Handlar mycket om sitsens inverkan på hästen och hur man ska göra för att komma till den där perfekta sitsen, annars får man ju bara göra att man ska göra si eller så.

Jag hade tex stora problem med nedsittningen i traven (var ett tag sen men iallafall) och efter att jag läst hennes tips och råd om saken gick det mycket bättre. Går fortfarande tillbaka till de meningarna när jag känner att grunderna behöver fräshas upp lite... Funderar på att läsa om den nu snart. Känner att jag bara glider runt i sadeln, får inget att ta stöd i från.

Sorry att det blev långt och att jag kanske spårade ur en del men det är verkligen en toppenbok för ryttare på alla nivåer!

Hm.. jag har funderat på den boken. Det är många som har sagt att den är bra. Är det den som heter Centrerad ridning, eller vad det var?

Nu har jag iallafall ringt till min fd. ridlärare och hört om lektioner. Hon tog inte alls farligt mycket, 200 kr för en halvtimme, vilket är ganska lagom tycker jag. Hoppas på en framtida GOD ekonomi! :D

I Hempflings bok "Dansa med hästar" har han ett avsnitt med "torrövningar för ryttaren" som visar hur man tränar sitsen utan häst! Han beskriver också, men inte på exakt samma ställe, olika typer av skänklingar för ökning, samling, sidförande etc, samt beskriver rent konkret hur bäckenet ska röra sig i de olika gångarterna för att följa hästens rörelser. Bästa beskrivningen jag hittat någonstans, och jag har läst en hel del ridhandböcker. Den öppnar dörrar, verkligen!

F.ö är det bra att rida barbacka, av främst två orsaker: 1) om man sitter snett åker man av 2) det är mycket lättare att känna hur hästen rör sin rygg.

Skritta på volt och tänk att ett snöre sitter i hjälmen som drar dig uppåt. Det ska inte vara ansträngande utan andas och känn att du växer. Samtidigt låter du rötterna (benen) leta sig ner mot marken och bli långa och stabila med fotsulorna som om de stod på marken. Magmusklerna använder du till att växelvis låta höfterna följa med ryggens rörelser - sitt inte emot, då låser du höfterna! I trav är rörelsen annorlunda, lättaste sättet att känna är att bara gå upp i trav några steg och sedan bryta av till skritt igen upprepade gånger. Oavsett gångart ska du sträva efter att alltid ha samma kontakt med sätet mot ryggen, lika många grams tyngd på hästen.

Genom att börja med att följa hästens rygg, kan du när du lärt dig "mönstret" styra rörelsen och därmed hästens steg och även gångart. Efter ett tag kommer nämligen hästen att sträva efter att anpassa sin rygg efter dina rörelser eftersom den då återfår bekvämlighet. En halvhalt får du genom att dröja rörelsen liite granna i en hundradels sekund, det räcker för att få hästen att göra detsamma.

Det är verkligen som att dansa, i början låter du hästen föra och sedan för du! Jag föredrar att göra detta utan longör då det handlar om kommunikation mellan mig och hästen och då kan jag inte blanda in någon tredje kommunikatör i det hela.

Sedan ska du få någon att filma när du rider så att du kan se själv vad du kan ändra på. Sträcka sig, höja handen, ändra tempo etc, alla sådana saker ser man fort själv. Det är ju dumt att betala någon för att säga saker åt en som man kan se själv, eller hur?

Man kan även bo i en "U-stad", där det inte finns några instruktörer som hört talas om Ryttaryoga, utan i ser ut som om man frågat efter "sågspånsyoghurt", eller något liknande...

IngelaH - Örebroare, vars häst gärna sysslar med yoga när man sitter på...:angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 175
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 090
Senast: Snurrfian
·
Dressyr Sommarfunderingar i hettan. Ofta så pratar man om sitsen betydelse och korrekt inverkan på hästen. Det finns mängder av olika...
Svar
15
· Visningar
1 819
Senast: tuaphua
·
Hoppning Hej! Min dotter har ridit i snart 2 år (privat tränare, egen ponny) och är främst dressyrintresserad vilket mest beror på lite...
Svar
15
· Visningar
1 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka