Tips ang mugg o rasp

J

Jenni73

Halloj,

Min häst har haft mugg större delen av vinterhalvåret och jag har gjort allt för att få bort det. tvätta med såpa, haft på idomin, använt celeston(eller vad det nu heter), aloevera produkter mm, mm.

Nu är hon symptom fri(och förblir det förhoppningsvis), det som hjälpte var en alkoholbaserad antibakteriell gele som heter aceptiline. Dess egentliga syfte är för veterinärer mfl att tvätta händerna i när det inte finns tillgång till vatten. Men det har visat sig hjälpa mot mugg och rasp också.

MVH
Jenni
 
Sv: Tips ang mugg o rasp

Jag har använt pressad vitlök i vanlig matolja och penslat på. Fungerar alltid och billigt och bra.
 
Sv: Tips ang mugg o rasp

Något som jag har provat och som hjälper är Fucidin, en receptbelagd salva som innehåller antibiotika, egentligen är det en ögonsalva till människa.
 
Sv: Tips ang mugg o rasp

Ah, jag har en flaska Fucidin comp som egentligen är till hundens öron och som det blev över av.
 
Sv: Tips ang mugg o rasp

Jag har använt Nylanders hästkräm denna vintern på min hästs rasp (hon får ALLTID rasp bägge frambenen på vintern) och hon har aldrig haft så lite rasp som i år :) Nu har hon bara en liten krusta kvar på ena benet, annars helt fritt :bow:
Förra året hade hon extremt mycket :cry: tom så att det sprack upp och hon fick stå med jod-förband över natten :(

Jag klipper bort allt håret runt raspet och håller rent och torrt där samt smörjer varje dag typ.
 
Sv: Tips ang mugg o rasp

Har provat det mesta på mitt kallblod. Han får mugg/rasp på hösten när det blivit kallt (ej lerigt). Det som funkat bäst hitills är Lobrovit örtsalva som jag fick från en ATG-klinik, ingen karens.
 
Sv: Tips ang mugg o rasp

Jag käste faktiskt i en hästbok häromveckan att man skulle skiva lök och linda emot muggen över natten...
Och så stod det "skratta inte innan ni provat det"...

Jag har inte testat själv...

//Lillan
 
Sv: Tips ang mugg o rasp

Min kompis använder Helosan eller helosan fotsalva(grön tub) det är jätte bra att använda det sägs det :):):):)


/ C-B
 
Sv: Tips ang mugg o rasp

mugg är något man ska vara lycklig om hästen håller sig undan ifrån såhär på våren. Viktigt att hålla hovskägget riktigt rent och torrt nästan det första man ska göra. Mitt bästa tips är att sätta "Hästsalva" som innehåller honung. Har man inte det så kan man smeta på vanlig honung :P det funkar !!
 
Sv: Tips ang mugg o rasp

Tvätta med vanligt vatten och sätt på Bepanten-salva (funkar i alla fall på min häst) ;)
 
Sv: Tips ang mugg o rasp

Hej

Jag tycker man ska vara försiktigt med salvor som innehåller antibiotika. Man vill ju kunna lita på anti-biotikan när den verkligen behövs!
Nu när din häst är fritt/nästan fritt skulle man kunna smörja med jojoba-olja. Jojoba-olja är egentligen en vax; fukten kan inte komma åt huden, men huden kan ändå andas.

Riekje
 
Sv: Tips ang mugg o rasp

Bättre sent än aldrig, hade helt glöm denna tråden.

För att få tag i Aceptiline, kontakta din veterinär, medlet är inte ett läkemedel men bara veterinärer får köpa det av företaget(CEVA Medical) som säljer det.

//Jenni
 
Sv: Tips ang mugg o rasp

För mig var det tran(fiskleverolja) som fungerade bäst... Min häst hade vätskande mugg/sprickor.

Har även fått en hemmagjord muggsalva(olivolja, ringblomssalva, myrra, bergamott och tea tre oil tror jag det var) som verkar fungera väldigt bra.
 
Sv: Tips ang mugg o rasp

till en av mina hästar fukar det bäst med:

* tvättas m vatten och shamponerar in hexocil shampo enl anv på paketet
*sedan en aloevera salva aloepropolis heter den typ (zinkpasta också ibland)
 
Sv: Tips ang mugg o rasp

Vad MÅNGA olika tips det finns! Kul! Mitt tips är Virkon-S. Sånt medel man har att descinfesera (hjälp hur stavas det) boxar o annat med. Ska späs ut ca 1/10 och sen blöta ner muggen med det och om mölligt pilla bort alla skorpor. Min blev muggfri så fort alla skorpor försvann en gång. Bör göras dagligen tills det är borta och även spraya på några dagr efter. Billigt o bra, fick tipset av min vet.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp