Tips ang. förbättra galoppen?

LEOLIN

Trådstartare
Min gamle travare har problem med galoppen i höger varv. Han har väl precis som de flesta andra hästar en bra och en " dålig" sida. Han är vill säga mer mjuk och medgörlig i vänster varv än i höger och därför så rider jag mycke i båda varv men något mer i höger varv för att försöka stärka upp den sidan mer . Jag är noga med att värma upp honom ordentligt i skritt och trav på volter, serpentiner, rakrikta för att få honom så mjuk som möjligt innan jag ger mig på galoppen ..
I vänster varv som är hans "bättre sida" här fattar han galopp direkt och känns mjuk och smidig ( försöker dra ner huvudet något ibland dock men det är enkelt att försöka jobba med honom här medans det i höger varv är stelt , det blir lätt korsgalopp och han uppför sig som en allmän vilde och försöker bocka å ha sig och dra iväg .. Han fattar oftast galoppen mjukt och smidigt men efter några språng så börjar han falla ur och det är bara att bryta av ..
När jag däremot sedan ska trava av honom i höger varv efter galoppen så känns han mjukare igen ...

Har ni några tips och råd på hur jag kan göra?

Samt allmänt bra tips på hur man kan jobba med att få en bra galopp hos just travhästen? Den är ju inte direkt deras " bästa" gångart men den går säkert att jobba med och förbättra . Tips?
 
Sv: Tips ang. förbättra galoppen?

Har ingen erfarenhet av att rida på travare men det är i fattningarna jag tycker du ska jobba honom med många avbrott och beröm, du kan prova ställa honom lite utåt i fattningarna så han inte blir förböjd och inte kräva form på honom i det varvet så gör jag med mina unghästar och se till att han fattar med yttre bak först.
 
Sv: Tips ang. förbättra galoppen?

Precis som ovanstående säger, mycket fattningar och avsaktningar. En del travare har lättare att fatta galopp från skritt. Med min hjälpte det mycket att rida in i galoppen från en sluta när han hade det som jobbigast. Och sen bryta av - och så om på nytt. Och massa beröm så han blev så himla nöjd med sig själv ;)
 
Sv: Tips ang. förbättra galoppen?

Mitt tips är att kolla hästen med en equiterapeut eller massör, de brukar bli lite oliksidigt musklade och spända när det har ett lättare varv/galopp och ett lite svårare. Det i sin tur kan göra att det blir ännu lite svårare för dom.
 
Sv: Tips ang. förbättra galoppen?

Hej! Jag har haft liknande problem med min kille. Hur länge har du haft din häst och hur länge har han ridtränats? Jag väntade ca 6 månader från det att jag fick hem min innan jag började träna galoppen. Då kom han i princip direkt från travbanan. Idag, knappt två år senare, tävlar vi dressyr på Lätt B-nivå.

Mitt bästa tips, som kanske skiljer sig en del från andras råd här på forumet, är att rida galoppintervaller en gång i veckan/ varannan vecka. Hitta en bra sträcka på ca 500 meter (behöver inte vara raksträcka, en stubbåker funkar minst lika bra som en gammal banvall/skogsväg, huvudsak är att det är ok underlag för galopp), rid sedan intervallerna i LUGN, kontrollerad galopp, du står i lätt sits eller ännu hellre, jockeysits. Börja med att rida två-fyra intervaller med ca 1 minuts skritt emellan, jag tycker det är viktigt att alltid rida lika många vändor i varje galopp, varannan höger resp. vänster. Fokus ligger inte till en början på form utan bara på att hästen ska fatta rätt galopp och galoppera hela sträckan i så lugnt tempo den klarar av. Successivt kommer du kunna rida fler intervaller och i ett långsammare tempo. Glöm inte bort att värma upp och varva ner ordentligt ;)

Min erfarenhet är att travarna behöver stärka galoppen genom att just galoppera, när galoppen är "befäst" kan man sedan gå vidare med att stärka galoppenytterligare genom fattningar. Numer rider jag "intervallerna" i samlad galopp med mycket tempoväxlingar, avbrott/fattningar och har tom börjat nosa på enkla byten :)

Hoppas mina tips kan bidra med något. Lycka till!!!
 
Sv: Tips ang. förbättra galoppen?

Tack för alla svar !
Han har gått som ridhäst ett bra tag och de mesta andra går bra men just galoppen får vi inte riktigt till . Han går såklart bäst i högervarv vilket är samma varv som de tränas mest i inom travet , han har sprungit lopp och tränats inom travet sina första 6 år .
Han fixar galoppen rättså bra i just höger varv , han fattar galoppen bra och orkar hålla ett lugnt och mer samlat tempo lite längre här men i det andra varvet så stökar han bara .. Han gör fattningen helt ok och orkar att galoppera några få språng sedan börjar han dra ner huvudet och vill rusa iväg så jag tappar kontrollen och får bryta av ..
Jag försöker träna detta om och om igen med beröm och jag värmer alltid upp länge i både skritt och trav och lika mkt i båda varven innan jag ger mig på galoppen . Detta är en stor travare så det är mycket häst att handskas med .
Men det gäller väl bara att träna och träna så ger det la resultat med tiden . Galoppen är ju inte riktigt deras starkaste sida .
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 656
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 460
Senast: Fiorano
·
Träning Hej! Tränar förvänd galopp med min häst, och behöver tips. När jag rider i vänster varv (galopp) och går över i höger varv i förvänd...
Svar
5
· Visningar
1 253
Senast: Nevermind
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 762
Senast: banani
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp