tipps på sök i ruta

Rotterö

Trådstartare
Min kennel tyckte jag skulle träna valpen på att söka i ruta.
Hur börjar man ,ed sin lilla valp??
Hon sa gör en ruta på 1x1 meter. Trampa upp med dina fötter. Lägg ut en korvbit.
Men valpen hittade korven direkt. Gjorde även en större ruta. Och la ut flera korvbitar. Hon hittade med en gång. Hon har en mycket fin näsa.

Har ni fler övningar för en liten rottis4.5 mån
 
Sv: tipps på sök i ruta

Jag brukar göra samma övning fast med en liten slangbit istället för korv. Sen när hunden blir bättre på att hitta slangen klipper man den i mindre och mindre bitar. :) Och så kan man låta bli att trampa inne i rutan, bara göra "ramen".
 
Sv: tipps på sök i ruta

Men jag hörde att de skulle komma tillbaka med grejen.
Men det kanske är senare när de fattar
För nu är ju min så liten ännu
 
Sv: tipps på sök i ruta

Det gör man nog som man vill, man kan ju bestämma sig för att det räcker att hunden hittar den och inte behöver komma med den.
 
Sv: tipps på sök i ruta

Vad innebär det där egentligen?
Ska till viltspårs-SM med min hund nästa år och då sa de att det är annorlunda där för dels så är spåret längre o så får man leta reda på spårets början själv?

Så det kanske är bra att träna på sök i ruta då.

Eller varför tränar du på det? Har det något specifikt syfte eller är det en egen tävlingsform???
 
Sv: tipps på sök i ruta

De som kan söker i en ruta 50x50 meter
Letar efter en sak plocka upp och lämna.
De kan hitta folk som sprungit bort. Om du tappat dina nycklar mm
Det finns nog tävlingar. Jag gör lite kul med min valp. Hon är så duktig med sin näsa.
Då är det roligt Det var hon på kenneln som tyckte detta var en bra ävning. Vi leker även kurra jumma i skogen.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 068
Senast: tott
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 341
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 458
Senast: Calmiche
·
Hundträning Jag har en jaktlabbe, och tränar målmedvetet mot tävling och siktar högt (bedömning enl. Brittiska systemet). Jag tränar regelbundet för...
Svar
7
· Visningar
2 168
Senast: Marje
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp