Tipps ny opererad tik

Rotterö

Trådstartare
Min tik opererades för en kronisk livmoderinfektion, Inget var, Slem vätska och sekret.
Livmodern är nu borta.
Det är 14 dagar i dag.
Fråga 1 tratten när kan man ta bort den helt.
2 När kan man börja gå , promenader
3 När ka man släppa ihop den andra tiken . För bus och lek.

Hon är fortfarande svag, Piggare är hon, Men hon har ju tappat alla muskler redan innan operation.
Men i allmänhet så tycker vi att det går åt rätt håll.
lite svar vore bra

Sv: Tipps ny opererad tik

Din veterinär borde ju informerat?

Men här har det varit tratt av när stygnen är tagna och såret helt läkt, dvs hunden låter bli det.

Lek och bus när stygnen är tagna och såret helt läkt.

Hur menar du med svag? *nyfiken* Min var pigg som en spigg igen efter en vecka (hon fick komplikationer så därför det tog lite extra tid innan hon var pigg och glad igen). Dock hade hon ju inte 'tappat alla muskler' (varför har den det?), men.

Hon opererades också för kroniska livmoderförändringar, inte pyo.

Din veterinär borde ju informerat?

Men här har det varit tratt av när stygnen är tagna och såret helt läkt, dvs hunden låter bli det.

Lek och bus när stygnen är tagna och såret helt läkt.

Hur menar du med svag? *nyfiken* Min var pigg som en spigg igen efter en vecka (hon fick komplikationer så därför det tog lite extra tid innan hon var pigg och glad igen). Dock hade hon ju inte 'tappat alla muskler' (varför har den det?), men.

Hon opererades också för kroniska livmoderförändringar, inte pyo.

Jo hon har gått en längre tid med detta tror vi nu efter.
Hon har varit väldigt hängig och trött deppig.
Har inte velat leka, Inte springa alls. Bara gått på promenader. Allmänt deppig. Efter varje löp blev det värre. Hon kom inte tillbaka till verkligheten förän det va dax att löpa igen. Haft mycke problem med hals , öron mm . Opererat bort tonsillerna.

Men jag fick höra av vet , att musklerna har hon tappat för att krongel med livmodern , kan göra så det blir mer kvinliga hormoer. Då tappar dom muskler.

Jo hon är svag på det sättet att hon skakar en del fortfarande. Hon hade väldiga problem efter operationen.
blödning, akut till vet då, Så skakningar o flåsning, akut till blåstjärna. Men det berodde då på smärta sa dom.

Men det är nästan borta ,

Säger bara VA!!!??? Vill du förklara det där lite mer...

Jo det är så, När man får en påverkan på livmodern, Tex infektion kronisk, Så bildar tiken , kvinna mer kvinligt könshormon. Då försvier muskelmassa. Så förklarade vet för oss.
För vi sökte vet för att få en hel koll på hunden. Efter som hon tappat muskler, var trött , hängig, deppig. Men inte sjuk direkt.

Då förklarade hon detta för oss. Ganska naturligt om man tänker efter.

Ger man en man med prostata problem kvinnligt könshormon, så får han bröst mm
I hundens fall är det de kvinnliga hormonerna som styr hela altet.

Senast ändrad:

Fast det där är kraftigt förenklat!

Testosteron (manliga könshormoner, som även kvinnor/hondjur har men i mindre mängd) är helt riktigt muskelbyggande etc.

Men att påstå - utan provtagningar osv - att pga en kronisk livmoderförändring har östrogenet ökat och hunden tappat alla sina muskler, det är förenkla våldsamt varför hunden tappat 'alla muskler'

Min dam hade också problem i flera år, men tappade inte en enda muskel.

Testosteron (manliga könshormoner, som även kvinnor/hondjur har men i mindre mängd) är helt riktigt muskelbyggande etc.

Men att påstå - utan provtagningar osv - att pga en kronisk livmoderförändring har östrogenet ökat och hunden tappat alla sina muskler, det är förenkla våldsamt varför hunden tappat 'alla muskler'

Givet vis har tiken genom gått en undersökning. Hon har taagit prover mm. Då hittade man ju dena kroniska livmoder infektion. Det har hon gått med ett bra tag , Tror vi nu i efter hand. Jag har hela tiden jämfört med mina adra hundar. Och min lilla tik. Som är pigg och glad. Medans min stora tik har varit , slö , deppig , trött, matta ögon, ledsna öron , Inget bra utseende.
Men hennes förklaring , va bra .
Jag skall säga , att det är en väldgt duktig och bra vet . Så inget fel på henne.

Hej!
Min tik opererades för livmodersinflammation för 15 dagar sen.
Hon syddes både invärtes o utvärtes med stygn som inte behövdes tas bort.

Hon hade en kompress som var plastad ovanpå över såret som togs bort efter 7-dagar.

Hon har haft tratt på sig på nätterna o krage på dagarna. Nu har hon varit utan både tratt o krage sen i går.

Hon går med på koppelprommisar ett par gånger om dagen. Inte så väldigt långa, men vi utökar lite varje dag.

Hon får inte springa lös o busa på tomten med den andra hunden, utan vi låter henne vara ute ensam med någon av oss.
Min vet. sa att såret är läkt på ca 10-14 dagar utvändigt, invändigt tar det ungefär lika lång tid till.

Är man oförsiktig när man har en hund till så kan det bli bråck.

Första natten var jobbig, hon flåsade o hässjade hela natten o var besvärad av tratten. Sen tycker jag att det gått riktigt bra.

Hon har varit väldigt duktig o både ätit,kissat o bajsat ifrån början.

Nu håller vi tummarna för att våra tikar piggar på sig som de flesta gör. Kram

Hej!
Min tik opererades för livmodersinflammation för 15 dagar sen.
Hon syddes både invärtes o utvärtes med stygn som inte behövdes tas bort.

Hon hade en kompress som var plastad ovanpå över såret som togs bort efter 7-dagar.

Hon har haft tratt på sig på nätterna o krage på dagarna. Nu har hon varit utan både tratt o krage sen i går.

Hon går med på koppelprommisar ett par gånger om dagen. Inte så väldigt långa, men vi utökar lite varje dag.

Hon får inte springa lös o busa på tomten med den andra hunden, utan vi låter henne vara ute ensam med någon av oss.
Min vet. sa att såret är läkt på ca 10-14 dagar utvändigt, invändigt tar det ungefär lika lång tid till.

Är man oförsiktig när man har en hund till så kan det bli bråck.

Första natten var jobbig, hon flåsade o hässjade hela natten o var besvärad av tratten. Sen tycker jag att det gått riktigt bra.

Hon har varit väldigt duktig o både ätit,kissat o bajsat ifrån början.

Nu håller vi tummarna för att våra tikar piggar på sig som de flesta gör. Kram

Min tik var sydd med stygn som togs i lördags.
Såret är mycket fint.
Vi går korta promenader i koppel. Men mest blir det rastning på tomten.
Hon busade bara en kort stund med vår andra tik i dag.
Tog bort tratten i dag. Men hon slickar o slickar , Det kliar säkert. Har nog tratt på i natt. .
Ja hoppas dom piggnar till snart. Så vi får våra långa promenader och vår träning.

Östrogen produceras av äggstockarna och inte av livmodern. En kronisk låggradig infektion ger således inte överskott på östrogen med påföljande "biverkningar".

Det är nåt lurt med din hund. Om hon inte piggar på sig snarast tycker jag att du ska ta henne till vet igen. Det är inte säkert att dom hittat "rätt fel".

Givet vis har tiken genom gått en undersökning. Hon har taagit prover mm. Då hittade man ju dena kroniska livmoder infektion. Det har hon gått med ett bra tag , Tror vi nu i efter hand. Jag har hela tiden jämfört med mina adra hundar. Och min lilla tik. Som är pigg och glad. Medans min stora tik har varit , slö , deppig , trött, matta ögon, ledsna öron , Inget bra utseende.
Men hennes förklaring , va bra .
Jag skall säga , att det är en väldgt duktig och bra vet . Så inget fel på henne.

Fast har de mätt östrogennivåerna och sett att den har våldsamt överskott på det, så det kan förklara att den 'tappat alla muskler'?

Nyfiken btw hur de kom fram till att det var livmodern som var felet? Min dam hade som sagt problem i flera år, i perioder, men utan att vi 'hittade felet'. Hon var i perioder trött och loj, 'ynkade' (dvs kunde tjuta till plötsligt utan anledning), var vankig och rastlös till och från, och visade alla möjliga konstiga grejer i korta perioder, från ömhet i nacken till tecken på magobehag. Tror vi tog vartenda prov som fanns och några till, vi provbehandlade mot magkatarr, hon fick träffa fysioterapeut, hon röntgades och hon ultraljudades (inkl livmoder) etc. Men vi hittade aldrig ngt, och efter X tid blev hon normal igen och inga symptom och mådde prima. Alla prover var alltid u.a., negativ för borrelios/erlichios etc.

Sen efter flera år så tyckte jag hon aniiiinens flåsig och kaaanske drack lite för mkt vatten i samband med ett löp. Då hon var sju år och jag är nojig som attans ang livmoderinflammationer, och inte anser det som OM de ska få utan NÄR de ska få tog henne till vet. Som UL:ade livmodern och man såg en liiiten förstorning av ett livmoderhorn (?). Hemmavet höll på att renovera och kunde inte opa så hon remissades till klinik som först vägrade operera för de ansåg att ultraljudet visade inget. Jag stod på mig och hon opererades. Och när man tagit ut livmodern DÅ visade det sig att det fanns ingen pyo, däremot fanns det kroniska förändringar och citat vet 'ful livmoder'. Dvs det var helt rätt att operera bort den, men inte för det vi trodde.

Det var inte mer med det - mer än att den konstiga tröttheten osv aldrig någonsin kom tillbaka. Ever. Så, de där perioderna var mest troligt när hon kände av livmodern, bara det att det gick inte att se/märka utifrån. Det närmsta vi var var när vi var inne på magen och magkatarr/liknande obehag från magen.

Så, lite nyfiken hur de innan op 'hittade' att det var livmodern? =)

:bow::bow::bow: och skulle man dra detta ännu längre så skulle alla kvinnor i klimakteriet eller där över inte kunna bygga muskler längre. Därav mitt "va". Jag som då medicineras med "antiöstrogen" skulle därmed inte heller ha muskler och det var inte några av de biverkningar som skulle kunna uppstå - och för intresserade så har jag fortfarande muskler :angel:

Fast har de mätt östrogennivåerna och sett att den har våldsamt överskott på det, så det kan förklara att den 'tappat alla muskler'?

Nyfiken btw hur de kom fram till att det var livmodern som var felet? Min dam hade som sagt problem i flera år, i perioder, men utan att vi 'hittade felet'. Hon var i perioder trött och loj, 'ynkade' (dvs kunde tjuta till plötsligt utan anledning), var vankig och rastlös till och från, och visade alla möjliga konstiga grejer i korta perioder, från ömhet i nacken till tecken på magobehag. Tror vi tog vartenda prov som fanns och några till, vi provbehandlade mot magkatarr, hon fick träffa fysioterapeut, hon röntgades och hon ultraljudades (inkl livmoder) etc. Men vi hittade aldrig ngt, och efter X tid blev hon normal igen och inga symptom och mådde prima. Alla prover var alltid u.a., negativ för borrelios/erlichios etc.

Sen efter flera år så tyckte jag hon aniiiinens flåsig och kaaanske drack lite för mkt vatten i samband med ett löp. Då hon var sju år och jag är nojig som attans ang livmoderinflammationer, och inte anser det som OM de ska få utan NÄR de ska få tog henne till vet. Som UL:ade livmodern och man såg en liiiten förstorning av ett livmoderhorn (?). Hemmavet höll på att renovera och kunde inte opa så hon remissades till klinik som först vägrade operera för de ansåg att ultraljudet visade inget. Jag stod på mig och hon opererades. Och när man tagit ut livmodern DÅ visade det sig att det fanns ingen pyo, däremot fanns det kroniska förändringar och citat vet 'ful livmoder'. Dvs det var helt rätt att operera bort den, men inte för det vi trodde.

Det var inte mer med det - mer än att den konstiga tröttheten osv aldrig någonsin kom tillbaka. Ever. Så, de där perioderna var mest troligt när hon kände av livmodern, bara det att det gick inte att se/märka utifrån. Det närmsta vi var var när vi var inne på magen och magkatarr/liknande obehag från magen.

Så, lite nyfiken hur de innan op 'hittade' att det var livmodern? =)

Hej
Min tik har också varit hängig länge.
Men hon är bara 4 år. Men det har varit så mycket med hals och öron på henne inan.
Dom har tagit en massa prover, dom har undersökt henne.
Men det sista tyckte jag att hon såg tjockare ut på magen.
Inte fet för övrigt. Så vet gjorde en vanlig gynn undersökning + öltraljud.och provtagningar. Hälso koll.
Då såg hon en något förstorad livmoder.
Så hon tyckte den skulle bort.

Men var kommer östrogenteorin ifrån? Det har alltså inte tagits något prov på hormonnivåerna? Alltså är veterinärens förklaring ang musklerna helt tagen ur luften och en kraftig förenkling?

Pigan - du tänker baklänges =) Lite östrogen = mycket muskler (enligt resonemanget som förts..) så antiöstrogen och du borde bli en bodybuilder ;)

Jag är ingen veterinär själv. Så jag liter på min veterinär.
Hon är en väldigt duktig sådan.
Så säger hon att det är så med muskelmassan, så tror jag på hene.
Givet vis finns musklerna kvar. Men dom har blivit slappa eller hur man förklarar. Hon är ingen body bilder.
Kanske syns tydligt på en rottis som har mycket massa.
så syns det över ryggen, Nu känner man rygg raden , Det brukar man inte kunna göra .

Det kan ju finnas en annan orsak till muskelproblemet. En hund jag kände fick någon sjukdom som gjorde att musklerna förtvinade, gick inte att bota utan hon gick på höga medicindoser resten av sitt liv.

Rotterö - du tror inte det skulle synts på en greyhound då? ;) Om det där stämde. De är liksom skinn, ben och ('hårda') muskler. Och en grey som tappar muskler, det går inte att missa ens om man försöker.

Så, din veterinär kanske har rätt, kanske fel - men resonemanget är av vad du beskriver en gissning, och en mkt kraftig förenkling och jag skulle ifrågasätta den. Dessutom så som TantEster förklarat, så livmoderproblemen ska inte gett en östrogenökning.

När stygnen är tagna och det inte är ett sår som blöder eller varar. Sen är ju det lättare sagt än gjort, min tik gnagde bort hälften av sina stygn på ett par min efter bara 4 dygn när hon tagit av sig tratten... Som tur var har hon bra läkkött så det var redan ihopväxt.
Kortare promenader började jag med efter ett par dagar, men det beror ju på hur hunden verkar. Min klättrade på väggarna i princip och var skitglad så för henne var det bara skönt att komma ut och slippa tratten en stund. Promenaderna ska vara i koppel och hellre flera korta än en lång.
3 När kan man släppa ihop den andra tiken . För bus och lek.
Efter en månad. Bukmusklerna (är det väl?) behöver tid att läka ihop och vid lek och bus tänjs de ut. Av samma anledning fick jag vänta 6 v innan jag började träna agility igen, då hopp är uttänjande. Men träning och bus med andra kan man börja med efter 4 v.

Det är iaf vad jag fick rekommenderat :)

När stygnen är tagna och det inte är ett sår som blöder eller varar. Sen är ju det lättare sagt än gjort, min tik gnagde bort hälften av sina stygn på ett par min efter bara 4 dygn när hon tagit av sig tratten... Som tur var har hon bra läkkött så det var redan ihopväxt.
Kortare promenader började jag med efter ett par dagar, men det beror ju på hur hunden verkar. Min klättrade på väggarna i princip och var skitglad så för henne var det bara skönt att komma ut och slippa tratten en stund. Promenaderna ska vara i koppel och hellre flera korta än en lång.
3 När kan man släppa ihop den andra tiken . För bus och lek.
Efter en månad. Bukmusklerna (är det väl?) behöver tid att läka ihop och vid lek och bus tänjs de ut. Av samma anledning fick jag vänta 6 v innan jag började träna agility igen, då hopp är uttänjande. Men träning och bus med andra kan man börja med efter 4 v.

Det är iaf vad jag fick rekommenderat :)

bra tack:banana::banana:

Rotterö - du tror inte det skulle synts på en greyhound då? ;) Om det där stämde. De är liksom skinn, ben och ('hårda') muskler. Och en grey som tappar muskler, det går inte att missa ens om man försöker.

Så, din veterinär kanske har rätt, kanske fel - men resonemanget är av vad du beskriver en gissning, och en mkt kraftig förenkling och jag skulle ifrågasätta den. Dessutom så som TantEster förklarat, så livmoderproblemen ska inte gett en östrogenökning.

Du jag fattar nog det med. Jag litar på min veterinäär. Vi får väl se nu framöver vad som sker.
Vi skall åter om ett tag, för vacsinering, då kan jag ju ställa fler frågor , efter som ingen tror mig såå

Liknande trådar

Hundhälsa Hej kära buke! Flera år sedan jag skrev sist men nu behöver jag ventilera. Min underbara lilla dansksvenska gårdshundstik på 9 år blev...
Svar
11
· Visningar
3 311
Senast: NotlikeI
·
Hundhälsa Jag har varit aktiv här förut men vill vara helt anonym nu med nytt nick. Det här är otroligt jobbigt för mig. Har en hund av en liten...
2 3
Svar
54
· Visningar
8 857
Senast: Dorinda
·
C
Hundhälsa Hej! Jag vill dela med mig av mina erfarenheter så det kan hjälpa andra. Jag har en snart 11 år gammal schäfertik som haft problem...
2
Svar
26
· Visningar
17 459
Övr. Hund Fortune är nu inlagd igen, sist var den 14 februari... De hittar inte felet! För närvarande har hon ingen feber, men antibiotikan...
Svar
15
· Visningar
1 868
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Secret Santa 2024
  • Nyårstråden
  • Textilåtervinning

Hund, Katt, Andra Djur