Tipps fÖr tÄvling? :*

L

liten-peron

Hejsan, jag har varit ute och tävlat en del med mina två hästar. Och alla vill ju ha sina hästar fina till tävling så ja undra om ni har någa tips på vad ni brukar göra för att få era hästar eller saker extra fina när ni ska ut och tävla ? :D dela gärna med er här ;)

Sv: Tipps fÖr tÄvling? :*

Jag har tillex, svårt att få med alla spretande tagelstrån när jag flätar min ponnys olydiga man !!!!!!:eek: och savansen ser ofta gles ut nedtill ? ... :/

oparfymerade våtserveter. Funkar jätte bra nu när hästen är naken ute och blir alldeles dammig.

En ordentligt ryckt man är det bästa för snygga knoppar (förutom att göra det på rätt sätt...). Diskmedel för att skrubba vita ben, svinto för hovarna. Rikligt med pälsglans i svansen. Babyolja på näsan, runt munnen och ögonen. Bra också att hitta nån bra borste för att få bort det sista dammet, annars funkar nog en fuktad handduk lika bra som våtservetter. Den är också bra att torka ur näsan med.

Schamponera manen nån dag innan eller så så att det inte blir grått och stövigt mellan knopparna, det ser så tråkigt ut.

Våtservetter för bebisar som nån annan sa. Bra till allt!

Torka av träns en gång till efter du tränsat så det säkert är rent och glänser. Finns nån puts till skor som är en svamp man kan använda (ofärgad då)

Ha med handduk och torka bort vitt skumm och dregel runt munnen ;)

Putsa mässing spännen om du har några sådana.

Se så klart till att all utrustning är ren och hel. Inga fläckiga eller spåninga täcken :eek: ;)

Rena benskydd. Man kan spraya lite hårspray på skydden så glänser de liiite mer

Hmm såg nu att jag var inne på dressyr så just benskydd kanske inte var så viktigt här men men

Senast ändrad av en moderator:

Ett gammeldags knep för att få glans på pälsen är att använda sämskskinn. (stavn?)

Om manen är svårflätad, se till att den inte är nytvättad, och absolut ingen pälsglans i.

Om svansen är tunn, undvik att borsta den till vardags, håll den ren och använd pälsglans innan du reder ut den med fingrarna, och sedan bara borsta den till tävling. Du kan även fläta den när den är fuktig för att få lite mer volym.

Ett gammeldags knep för att få glans på pälsen är att använda sämskskinn. (stavn?)

Om manen är svårflätad, se till att den inte är nytvättad, och absolut ingen pälsglans i.

Om svansen är tunn, undvik att borsta den till vardags, håll den ren och använd pälsglans innan du reder ut den med fingrarna, och sedan bara borsta den till tävling. Du kan även fläta den när den är fuktig för att få lite mer volym.

Är de bästa sättet att hålla svansken tjock på¨:O? :o

Om svansen är tunn nertill skulle jag börja med att klippa bort det tunna. Visst, inte så kul med kort svans, men hellre en lite kortare och jämntjock svans, sen när den växer ut försöker du hålla den ren, men inte borsta för mycket, ha den flätad när det är lerigt ute. Så blir den jämntjock hela vägen på några månader!

ha en skål med vatten och en kam när du flätar. blöt varje fläta med lite vatten innan du flätar. då blir det lättare attb få ordning på hårstråna

Jag har några tips efter att ha varit min syrras häst skötare i 1 år nu ;P

Knopparna!
Ett jätte bar tips inför snoddköpet! Köp inga på Hööks det blir dyrt i slutändan. Köp silikon band!

1. Dela upp i ca 7 st benor (Jämna då blir resultatet bättre).
2. Vid varje fläta börjar du med att spraya (med hårspray) längst upp (där manen ofta blir spretig) och gå nedåt med sprayflaskan.
3. Börja sedan fläta långt upp och hårt. Se till att benorna är jämna. Fäst längst ned!
4. Ta en ny snodd, linda ett varv längst ned och håll i snodden medans du rullar upp den. Dra sedan snodden 2 varv runt knoppen och den är fäst.

Fortsätt sedan med de andra knopparna.

Slipp håll!
Ät banan drick kolsyrat vatten och yougurt. Då får du inte håll!

/ Lollo

Många fettar eller oljar hovar innan tävlingen, inte bra. Fastnar en massa grus i och blir inte alls snyggt när man väl sitter på hästen.

Istället kan man köpa typ "hov-lack", luktar o är precis som vanligt nagellasck och sitter som berget! Allt skit bara rinner av! Blanka fina hovar med andra ord!

När du tvättat svansen, kär en omgång med balsam också! Då blir den riktigt vit och fin o superenkel att borsta ut med lite pälsglans, efter det när den fortfarande är fuktig stryker du lite silikon-droppar över den och den glänser som aldrig förr!

Sen tycker jag personligen att det är snyggare med större knoppar än små! Kan man dessutom göra "flyinge-knoppar" blir det hur läckert som helst!

Cissi

Gör flyingeknoppar, babyolja på mulen, runt ögonen. Spraya hårspray när knopparna är klara, hårspray på tränset och stövlarna! (Tänk bara på att tvätta/putsa bort allt hårspray ordentligt efter!) Tvätta svansen dagen innan och fläta!

Ngn skrev tidigare att man skulle torka bort lödder kring munnen på hästen, håller ej med om detta! Ser mkt trevligare ut om hästen har "skummat" lite när den ska in på banan!

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: MiniLi
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
591
Senast: Mli
·
Tävling Jag har blivit allt mer sugen på att börja tävla dressyr med min häst. Tänker att jag vill börja med att göra en programridning och ett...
Svar
5
· Visningar
1 189
Senast: Fiorano
·
Ekonomi & Juridik är det nån som vet hur detta funkar? Jag har en uppfödning som blev T-märkt och såld som avelssto - nu har hon sålts två gånger till och...
Svar
16
· Visningar
2 833
Senast: MalanMjöl
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Vegansk efterrätt?
  • Autistisk bror

Hund, Katt, Andra Djur