Tipps emotages tacksamt!

lille skutt

Trådstartare
Har köpt mig ett fbl. sto som jag ska ha som avelssto:)
Vill nu gärna ha tipps och råd om ev. tänkbara fbl. hingstaar (även hbl) som skulle kunna tänkas passa bra!

Stoet Heter Iam Sailing och är
E. Risk me och U: Red Sails UE:Town and Country
Har gått löp i 7säsonger skadefritt
Har ett bra lynne och en en helt ok gång med lätta röresler!!
100_1008.jpg

Sorry men vet inte hur jag vrider på bilden:crazy:
DSC00206.jpg

Sv: Tipps emotages tacksamt!

Avkomman ska säljas som fölunge, och då jag inte är så insatt i galoppaveln ännu så kommer förmodligen 1:a avkomman att i 1:a hand säjlas som ridhäst.
Men vill såklart även ha tipps på hingstar vars avkommor är lämpade för galoppsporten!:idea:

Majoriteten av alla galopphästar säljs först som åringar. De är normalt sett bara de absolut bäst stammade i varje årgång som kan bli sålda tidigt. Vill du sälja som föl är det kanske hbl aveln som gäller???

Puttar upp lite.
Om man nu skulle välja en fbl. hingst för att sälja som 1åring, när är då lämplig tid att betäcka henne då jag iaf. vet att man betäcker ganska mkt. tidigare isf..
Och som sagt tipps på hingst motages gärna:D

Generellt gäller det ju att man vill att de ska vara födda så tidigt som möjligt på året eftersom alla "fyller år" vid årsskiftet och därför blir det ju ganska stor ålderskillnad på föl födda i jan-mars och de som är födda i juni-juli.

Henne var jag och tittade på i Mars :) Men köpet blev aldrig av. Hittade ett annat sto. Men hon är verkligen jätte fin ! Ägaren hade väl kallat henne Inga eller något sådant ? :P

Japp visst är det Inga plinga:D
Har haft henne snart 1 månad och hon är jättgo:love:

Kanske minns fel, men vet du om hon stod på jutagården som åring? Har för mig att vi hade en med det namnet...

Det kan säkert vara så att de har köpt henne därifrån.
Hon hade haft henne från det att hon var 4år.
Vet att iaf. att hon köptes fårn Sockholmsomr.

Det kan säkert vara så att de har köpt henne därifrån.
Hon hade haft henne från det att hon var 4år.
Vet att iaf. att hon köptes fårn Sockholmsomr.

Om hon stod på jutagården så var jag med och red in henne! (Hoppas att hon är trevlig att rida...:angel:)

Lycka till med aveln iaf!

Har inte ridit henne mer än 1gång då sadlen inte låg 100 på henne.
Men då var det testing testing som gällde;)
Men hon rör ju sig trevligt så man får ju hoppas att det är lika trevligt att sitta på med:)

Någonting att tänka på när det gäller fullblodsavel är att det är mycket dyrare att betäcka med en bra fullblodshingst.
Vi som sysslar med halvblodsavel tycker att Clinton och Baloubet du Rouet är dyra med 20.000:- i avgifter. Men det är ingenting mot "vanliga" fullblodshingstar som kostar 200.000:- i betäckningsavgift. Ska du ha stjärnorna får du lägga till ännu ett par hundra tusen.
Dessutom måste fullblod betäckas naturligt, då inseminering inte är tillåtet, vilket kan bli lite meckigt om man är van att köpa 3 st strån. ;)

Någonting att tänka på när det gäller fullblodsavel är att det är mycket dyrare att betäcka med en bra fullblodshingst.
Vi som sysslar med halvblodsavel tycker att Clinton och Baloubet du Rouet är dyra med 20.000:- i avgifter. Men det är ingenting mot "vanliga" fullblodshingstar som kostar 200.000:- i betäckningsavgift. Ska du ha stjärnorna får du lägga till ännu ett par hundra tusen.

Utomlands ja, men inte om du ska betäcka med fullblodshingst i Sverige.:smirk:

Nää de summorna tänker jag ju inte bet.
Då detta även är hennes 1:a föl så vill man väl kanske inte slänga ut hur mkt. som helst, samtidigt så måste man ju självklart väga +/- hos både hingst och sto:idea:
Är väl nu mest inne på 88 Keys eller Troon på fbl. och Camaro M på hbl.
vad tror ni om dessa??

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka