Tinker eller Irisch cob??

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare makejo
  • Startdatum Startdatum
M

makejo

Jag undrar vad som igentligen är skillnaden på en Tinker och Irisch cob?? är det samma ras? varför finns det isåfall två namn på den ? Ingen jag frågat har kunnat svar på det här? kollar man på fakta och rashistoria så är det ju samma och den har samma utseende och allt. Fick en gång svaret att Irish cob föreningen vill avla en viss typ och tinker föreningen en lite annorlunda typ? men då är devt väl endå samma ras ? både inom tinkern och inom irc så finns det ju olika typer redan vissa är större och har med hår och så och vissa är lite lättare och mindre behåring. Min häst är en tinker står det i alla papper som står på svenska och han är reggad i irc föreningen och i dom papper som står på eng. så står det irc???

Sv: Tinker eller Irisch cob??

Tinker ar val det gamla 'talenamnet' medan irish cob ar det 'fina' namnet, eller hur man ska saga.. Det ar samma ras.

ok var och hur söker jag efter det då??:smirk: samtidigt kan jag passa på o fråga om det finns nån stans här inne man kan söka efter hästar typ efterlysningar??

vad jag har hört så är det samma ras bara att tinker är ett äldre namn på irish cob som man tydligen vill få bort.. man vill bara ha kvar namnet irish cob..

Inte för att jag är helt insatt - men det är två olika registerförande föreningar. En för IC odh en för Tinker. Det finns hingstar som är godkända i bägge.

Ja, nu kan det tänkas att jag har fel igen, men jag tror mig veta att Tinker är den engelska benämningen för "zigenare/tattare" och illa omtyckt i hemmlandet. Ungefär som att säga Neger!

maria
(som har två icc-åringar på hingstbete);)

KL
Nu skrämmer jag upp en gammal tråd. Jag är nyfiken på vad som skiljer dessa två (en?) raserna åt enligt rasstandarden.
Många hävdar att det är samma ras men med olika namn Irland vs England. Många hävdar också att det är olika raser och hänvisar till rasstandarden.
Vad är det då som skiljer dessa påstått två olika raser enligt standarden? Någon som har koll på detta?

Det är i dag två av Jordbruksverket godkända raser med varsin rasförening, varsin moderförening, varsina rasvisa krav etc.

Båda raserna är väl etablerade i Europa, men i Sverige är nog tinker det mest kända namnet. Båda föreningarna har öppna stamböcker, och man kan typa in hästar i registret. Detta innebär att väldigt många hästar är möjliga att dubbelregistrera i båda registren då de passar in på båda föreningarnas rasstandarder.

Att det ena är "finare" än det andra är bara skitsnack som jag vet att några av de första importörerna körde med. Ordet tinker må vara ett skällsord från början, men det är numer ett etablerat namn i hela Europa, och inte heller Irish Cob är något ursprungligt namn på rasen. Hästarna har fötts upp i både Irland och Storbritannien, och bör inte kunna räknas som en inhemsk Irländsk ras. Gyosy Cobs, Coloured Cobs, Gypsy Vanners m fl är de namn som generellt sett används av de ursprungliga uppfödarna.

Jag tycker inte våra rasstandarer skiljer sig så mkt åt, utom att tinkern är uttalat uppdelade i tre typer (grai, cob, vanner) medan IC inte är det. Däremot finns alla tre typerna representerade i båda raserna.

I början, när föreningarna var nya och kunskaperna inte lika goda som idag så typades det in en del tveksamma hästar i båda föreningarna, för lätta hästar av dålig rastyp. Dessa kallas ofta grai - som tillåts vara något nättare, men även grai-hästarna ska vara tydliga kallblod och utan varmblodiga inslag. De som typas in nu måste vara av god rastyp.

Hur det är i SFIC (Svenska Föreningen för Irish Cob) vet jag inte, men i STS (Svenska Tinkerhästsällskapet) så kan ingen häst utan pass typas in, och inte heller hästar utan känd stam eller importintyg.

Just nu får ingen av föreningarna registrera några hästar alls innan allt har löst sig med de nya reglerna från SJV gällande avelsorganisationer etc.

/Johanna - v. ordf i STS

Senast ändrad av en moderator:

Och för de med korsningar mellan en tinker/IC och en annan hästras så kunde man bara registera sin fölunge i SFIC..

Och för de med korsningar mellan en tinker/IC och en annan hästras så kunde man bara registera sin fölunge i SFIC..

Ja precis, det har inte funnits något korsningsregister för tinker då vi inte fick tillstånd för det trots att vi haft önskemål om ett sådant register.

SFIC har det i sina stadgar från moderföreningen och registrerade korsningar trots att de inte hade tillstånd i Sverige för detta (eller vad jag har förstått - frågar man inte kan man inte få nej, men det har jag inte bekräftat och det kvittar mig), men nu har de (ICP - Irish Cob Partbred) en egen raskod vad jag vet.

SH har erbjudit SFIC att gå in som rasförening under dem, och då kommer SH enligt egen utsago inte tillåta några av sina föreningar att registrera korsningar utan det kommer enbart SH göra. De kan inte ge något direkt svar på hur de gör ifall moderföreningarna till dessa raser kräver att de ska reggas i föreningen och inte av SH.

Det var just med anledning av att båda föreningarna inte får registrera som jag ville veta lite mera. Det stod om detta i senaste Ridsport. De skulle antingen gå ihop eller utse den ena som fick registrera har jag för mig och inget av alternativen för föreningarna på läppen. vissa hästar är ju reggade i båda föreningarna och då undrar jag vad som skiljer dem åt egentligen. lite rörigt det här. J(ag berörs inte själv utan är bara nyfiken.)

Det handlar i frågan om SFIC och STS inte om vem som får registrera eller inte, utan vem som får ligga under SH eller inte.

Registreringsstoppet beror på att man enligt nya direktiv måste tillhöra en avelsorganisation för att få registrera hästar. Ännu så länge finns det många rasföreningar som inte har skrivit på några avtal med någon organisation och får därmed inte registrera några hästar alls. Registrera får alla göra som tillhör en avelsorganisation.

De som måste ha en registrering/pass får vända sig till SH under tiden, och sedan registrera om hästen när dess rasförening har en avelsorganisation att luta sig emot - antingen en egen, som ardenner, nordis och flera andra, eller en paraplyorganisation (som några av de amerikanska raserna gjort) eller SH. Man kan också låta en utländsk organisation (förslagsvis moderorganisationen) ansöka som föreningens avelsorganisation.

SH har sedan Ridsport kom ut lämnat beskedet att de väljer att ta in SFIC. Detta då de hävdar att deras moderförening ligger i ursprungsladet (vilket enligt oss bara är delvis sant, det är en Irländsk-Brittisk ras, inte enbart Irländsk) och att det finns fler register för IC i Europa (vilket i högsta grad är en tolkningsfråga). Men hur som helst så är det så, och nu håller STS på att arbeta fram en plan för hur vi går vidare. Det ska sägas också att SFIC inte skrivit på några avtal ännu, och tills dess är gjort - om de gör det - så får inte heller de registrera några hästar. Det är som sagt inte ens säkert att de väljer att jobba med SH, utan kan också välja sin moderförening eller att samarbeta med en avelsorganisation utanför SH.

Klart är iaf att STS inte kommer att lägga sig ner och dö oavsett vilket, utan vi kommer se till att det finns ett alternativ för de som vill fortsätta att registrera och avla sina hästar som tinker. I mitt eget tycke (som v. ordf är det väl inte så konstigt) är STS och dess moderförening bättre skötta föreningar än SFIC och ICS Ireland (moderföreningen). Det är dock inget jag tänker argumentera om här, det tar jag privat isf. För mig är det hur som helst inget alternativ att registrera om min häst som Irish Cob, och i den frågan vet jag att jag har många med mig.

Jag tror att de flesta som valt den ena eller andra föreningen har gjort det efter vilken förening man trivs bäst i. Om man inte har en väldigt lätt häst (vilka finns felreggade i båda föreningarna) så kommer den med största sannolikhet gå att regga i båda föreningarna ändå. För mig är STS ett självklart val beroende på hur föreningarna sköts. Hästarna är för mig och de allra flesta precis desamma, även om det går att hitta mindre skillnader i rasbeskrivningarna.

SFIC har det i sina stadgar från moderföreningen och registrerade korsningar trots att de inte hade tillstånd i Sverige för detta (eller vad jag har förstått - frågar man inte kan man inte få nej, men det har jag inte bekräftat och det kvittar mig), men nu har de (ICP - Irish Cob Partbred) en egen raskod vad jag vet.

Ursäkta?! :mad:
Klart att SFIC har tillstånd.
Att komma med insunationer som dessutom inte är bekräftade är illa, framförallt när det kommer från v. ordf. i en konkurrerande förening.

Resten låter jag vara i detta forum då de som undrar kan kontakta styrelsen för SFIC eller STS även om jag har svårt att tro att någon i dagsläget kommer att bli klokare.

Att som v.ordförande i en rasförening säga nedlåtande saker om en annan rasförening på ett öppet forum på nätet är inte speciellt proffsigt.

Nu får SFIC det (åtminstone när de är klara med en avelsorganisation) men mig veterligen (bl a info från en dåvarande styrelsemedlem) så hade man för flera år sedan inte officiellt tillstånd från JBV att registrera korsningar. Jag kanske uttryckte mig oklart om att det var tidigare. Tinker sökte och fick avslag med motiveringen att det inte var så många andra föreningar som reggade korsningar, och att ASRP m fl kunde regga dessa istället.

Precis som man premierade IC-hingstar utan svenskt godkännande (detta var när man fortfarande inte fick avla på icke godkända hingstar) innan EU kom och styrde upp detta, för enligt EU var det naturligtvis helt korrekt. JBV/SH var dock av annan åsikt.

nu blandas det och ges lite.

SFIC har inte premierat hingstar, de har arrangerat utställningar innan de gick med i SH och då kallades hingstarna 1, 2-klass osv. Två 1'a klasser gav 'Ster'.
Avel på andras än egna ston var på den tiden inte ok och hur det avlades, ja det kan ju inte föreningen stå för utan det lär de enskilda hästägarna göra.

När SFIC väl började 'avelsgodkänna hingstar' som en godkänd förening hos JBV så gjordes det på Riks och sista Rikset som det gjordes på var försommaren 2007, dvs året efter att SFIC fick börja avelsvördera sina hingstar hos SH och sen blev det en övergångsperiod på de 'tidigare avelsgodkända hingstarna' till att alla skulle visas på avelsvärdering, inkl de som enligt föreningens tidigare krav var godkända via Riks.
2005 visades första Tinkrarna med egna rasvisa krav och poängbedömning.
2006 var det dags för Irish Coben att kliva in med rasvisa krav och poängbedöming.

Avelsvärderingstvånget släpptes fritt tror det var 1 januari 2006 och då hade SFIC sitt första officiella Riks där vi hade avelsgodkännande för hingstar.
2007 samma sak men i slutet av 2007 så togs beslutet att alla hingstar skulle avelsvärderas genom SH istället och nästföljande avelsvärderingsresultat var det som gällde så antingen kunde du hålla på 'dina 3 år' eller så visade du nästföljande möjliga tillfälle.
Jag ser inte problemet med SFIC's arrangemang,det är en del andra föreningar som godkänner hingstar på Riks eller ja inte ens det krävs inom vissa raser, bara att de har kulorna nere och är friska så kan man lösa livstidslicens.
Sånt här styrs ju utav moderföreningen för de resp. raserna!

Korsningsregistret ansöktes samtidigt som det ansöktes för föreningen.
STS hade inte ansökt om det på den tiden och varför STS inte fick ett eget korsningsregister kan ju åter igen inte SFIC klandras för, de hade det redan när STS ansökte och mig veterligen så anledningen att SFIC fick det var för att precis som du skrivit tidigare,hade det via moderföreningen vilket STS inte hade krav på via sin moderförening.
STS gick iof runt det hela med korsningsregister och gjorde pass till hästar som inte var rastypade där det sen kröp fram när hästarna väl ville visas på premieringar att de endast hade pass i STS men inte var rastypade.

Senast ändrad:

Det handlar i frågan om SFIC och STS inte om vem som får registrera eller inte, utan vem som får ligga under SH eller inte.

Registreringsstoppet beror på att man enligt nya direktiv måste tillhöra en avelsorganisation för att få registrera hästar. Ännu så länge finns det många rasföreningar som inte har skrivit på några avtal med någon organisation och får därmed inte registrera några hästar alls. Registrera får alla göra som tillhör en avelsorganisation.
Ja det var den artikeln jag läste. De påtalade att inga av föreningarna vill gå samman med den andre eftersom båda anser att det är skillnad på raserna. Samtidigt finns det många som menar att det är samma ras, men med två olika namn bara. Jag blev då nyfiken på vad som egentligen skiljer dem åt. tänkte att någon här kanske hade information.

Hästarna är för mig och de allra flesta precis desamma, även om det går att hitta mindre skillnader i rasbeskrivningarna.
Men om det bara är mindre skillnader borde de väl kunna slås ihop? Att se till att föreningen fungerar kan ju inte vara omöjligt.
Ska nog gå in på deras hemsidor och läsa rasbeskrivningarna.

SFIC gick inte att komma in på och på STS fanns väldigt bristfällig beskrivning. Inte blev jag klokare inte....

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 942
Avel Vad är skillnaden mellan de två raserna egentligen? Jag har nämligen aldrig fattat det... Om jag googlar "Irish Cob" resp. "Tinker"...
2
Svar
23
· Visningar
4 318
Senast: Görel
·
Övr. Katt För att undvika att fullständigt kapa en annan tråd som jag känner mig skyldig till att den spårat lite, så startar jag den här tråden...
2
Svar
31
· Visningar
3 589
Senast: Asko
·
Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 150
Senast: Raderad medlem 94602
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar