Sv: Tinker eller Irisch cob??
Det är i dag två av Jordbruksverket godkända raser med varsin rasförening, varsin moderförening, varsina rasvisa krav etc.
Båda raserna är väl etablerade i Europa, men i Sverige är nog tinker det mest kända namnet. Båda föreningarna har öppna stamböcker, och man kan typa in hästar i registret. Detta innebär att väldigt många hästar är möjliga att dubbelregistrera i båda registren då de passar in på båda föreningarnas rasstandarder.
Att det ena är "finare" än det andra är bara skitsnack som jag vet att några av de första importörerna körde med. Ordet tinker må vara ett skällsord från början, men det är numer ett etablerat namn i hela Europa, och inte heller Irish Cob är något ursprungligt namn på rasen. Hästarna har fötts upp i både Irland och Storbritannien, och bör inte kunna räknas som en inhemsk Irländsk ras. Gyosy Cobs, Coloured Cobs, Gypsy Vanners m fl är de namn som generellt sett används av de ursprungliga uppfödarna.
Jag tycker inte våra rasstandarer skiljer sig så mkt åt, utom att tinkern är uttalat uppdelade i tre typer (grai, cob, vanner) medan IC inte är det. Däremot finns alla tre typerna representerade i båda raserna.
I början, när föreningarna var nya och kunskaperna inte lika goda som idag så typades det in en del tveksamma hästar i båda föreningarna, för lätta hästar av dålig rastyp. Dessa kallas ofta grai - som tillåts vara något nättare, men även grai-hästarna ska vara tydliga kallblod och utan varmblodiga inslag. De som typas in nu måste vara av god rastyp.
Hur det är i SFIC (Svenska Föreningen för Irish Cob) vet jag inte, men i STS (Svenska Tinkerhästsällskapet) så kan ingen häst utan pass typas in, och inte heller hästar utan känd stam eller importintyg.
Just nu får ingen av föreningarna registrera några hästar alls innan allt har löst sig med de nya reglerna från SJV gällande avelsorganisationer etc.
/Johanna - v. ordf i STS