Timjan och andra örter

californication

Trådstartare
Jag har lite örter i småkrukor. Sådana här färdiga som man köper på Coop och dylikt. Den enda som jag egentligen lyckas få att överleva är basilika. Men när det kommer till timjan, rosmarin och mejram så dör dom. Poff! Vad gör jag för fel? Hur mycket eller lite skall man egentligen vattna?

Jag vet att det bästa är att odla själv, men jag vet ju andra som lyckats få sina färdiga krukörter att överleva så jag vill också! :p :bump:

Jag har lite örter i småkrukor. Sådana här färdiga som man köper på Coop och dylikt. Den enda som jag egentligen lyckas få att överleva är basilika. Men när det kommer till timjan, rosmarin och mejram så dör dom. Poff! Vad gör jag för fel? Hur mycket eller lite skall man egentligen vattna?

Jag vet att det bästa är att odla själv, men jag vet ju andra som lyckats få sina färdiga krukörter att överleva så jag vill också! :p :bump:

Jag tror det är väldigt mycket tur att få sådana mataffärsörter att överleva, de är inte riktigt gjorda för det utan man får nog prova många gånger för att hitta ett exemplar som var lite mer livsdugligt.
Timjan, rosmarin och mejram är i alla fall förtjusta i mer torka än basilika. Så om du har en vattningsrutin för basilikan, utgå från den och dra ner rejält till de andra örterna. :p

Fel tid på året?

Sommartid tycker jag att det fungerar att sätta ut dem, men att ha kvar dem inomhus har jag aldrig lyckats med.

Jag tror det är väldigt mycket tur att få sådana mataffärsörter att överleva, de är inte riktigt gjorda för det utan man får nog prova många gånger för att hitta ett exemplar som var lite mer livsdugligt.
Timjan, rosmarin och mejram är i alla fall förtjusta i mer torka än basilika. Så om du har en vattningsrutin för basilikan, utgå från den och dra ner rejält till de andra örterna. :p

Jag har försökt att alltid hålla dom fuktiga. Skall testa låta dom torka ut mellan varven då och se om det hjälper. :bump:

Åhå! Vilken temperatur pratar vi om då? :bump:
Lite olika. Helt enkelt på fönsterbrädan.
Jag tycker det verkar som om bristen på ljus är det största hindret. Inte temperatur.

De är ju dessutom framdrivna för att vara som bäst när du köper dem. Med avsikten att man klipper ner dem och slänger jordklumpen. De har alltså fått optimalt med ljus och vatten under uppdrivningen och det man har hemma motsvarar inte det.

Jag har försökt att alltid hålla dom fuktiga. Skall testa låta dom torka ut mellan varven då och se om det hjälper. :bump:

En enkel tumregel som man kommer ganska långt med är att ju större, mjukare och ömtåligare blad en växt har, desto känsligare är den för uttorkning. Och motsatt, ju mindre, hårdare och tuffare blad en växt har, desto känsligare är de för övervattning.

Ett tips är att åka till en handelsträdgård och köpa plantor för plantering, de klarar sig mycket bättre än de man köper i affären och man kan hitta lite olika sorter. Timjan vill egentligen ha det rätt torrt och soligt, även rosmarin gillar lite torrare och soligare än tex basilikan.

Ett tips är att åka till en handelsträdgård och köpa plantor för plantering, de klarar sig mycket bättre än de man köper i affären och man kan hitta lite olika sorter. Timjan vill egentligen ha det rätt torrt och soligt, även rosmarin gillar lite torrare och soligare än tex basilikan.

Jo jag tänkte göra det lite längre fram när möjligheten finns. :)

Mina krukor med örter jag köpt i butik brukar planteras om och överlever oftast, har dock märkt enorm skillnad på vad det är för märke osv, de som klarat sig absolut bäst är krav/eko örter. Sämst klarar sig dill och persilja som jag köpt i mini filtkrukor, de dör nästan alltid.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Då är det alltså dags att försöka lära sig skriva ett nytt år. Det brukar ta ett tag för mig innan det sitter i huvudet, och jag kommer...
Svar
0
· Visningar
885
Senast: cassiopeja
·
Foder & Strö Hur är det egentligen med alla olika örter och andra "naturliga tillskott" som finns som fodertillskott? Är de testade på hästar så man...
Svar
13
· Visningar
1 636
Senast: ameo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 379
Senast: Magiana
·
  • Låst
Tjatter Knappt har Katniss och Peeta hunnit hämta sig från Hungerspelen där de båda tack vare Katniss list lyckades överleva, förrän de ställs...
73 74 75
Svar
1 489
· Visningar
58 965
Senast: bollen__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar