Tillsyn på lösdrift...

EmmaW

Trådstartare
Jag hoppas jag lagt tråden rätt annars får mod gärna flytta på den ;)

Ni som har lösdrift hur ofta har ni tillsyn på era hästar? Mina får minst 2 ggr/ dag. Men har förstått att det har blivit vanligare och vanligare med tillsyn bara en gång om dagen. Anledningen till detta är att hästar på bete klarar sig med bra med bara en gång om dagen så det kan fungera så även på vintern med tex fri tillgång på foder eller med hjälp av sk lunchgrindar har jag hört folk resonera.

Hur gör ni?! och hur tänker ni kring detta?!:)

Sv: Tillsyn på lösdrift...

När jag hade hästarna på lösdrift hemma fick de mat 3 gånger om dagen och då ordentligt tillsyn 1 gång av dem och en snabb översyn de 2 andra eftersom mina föräldrar ofta gjorde de fodringarna.
De 2 jag har på lösdrift nu, inhyrda, får tillsyn en gång om dagen av mig i samband med fodring och en gång av markägarna.

Våra får mat fyra gr/dag då jag går igenom dem lite snabbt samt ett insläpp med täckesbytning, kraftfoder och träning då det blir en mer grundlig kontroll.

Så fem gånger/ dag kan man säga, sen går de precis nedanför huset så man har alltid lite koll på dem.

Kollade igenom dem i morse. Har väl kikat på dem 10 gånger redan idag. Lär bli minst lika många gånger innan kvällen. Känner igenom dem en gång på kvällen också.

Har hästarna 25 m från huset.

Vi är fem hästägare vid lösdriften där min dam står...

Stallägaren är där o tittar till vardagar halv åtta på morgonen och runt 19.30, 11 och 21 helger

Jag är där någon gång mellan 12-15, samt 17-19 vardagar och ca 11 och 16 helger

två av de andra hästägarna är där någon gång 16-18 vardagar och 10-12 helger

Den sista hästägaren... vet jag inte när h-n var där senast. Senast jag såg denne var i augusti nån gång. Men h-n bör vara där när inte vi andra är där, kan jag tro.

Förutom det, är det tre "hyreshus" på gården, med hyresgäster som håller koll på vad som händer på stallplan med bilar o folk som rör sig och hur det ser ut i hästhagen om någon häst skulle komma lös.

Senast ändrad:

Jag är i stallet varje dag minst 4 timmar och tittar till min. Sen finns det dom som kommer nån gång i veckan har jag förstått nu. Stallägaren som fodrar morgon kollar att alla kommer fram till maten och ser någorlunda hyfsade ut. Våra får mat 3 ggr per dag så det blir som tillsyn på håll alltså.
Jag förstår inte dom som kommer nån gång i veckan. Varför har man häst då?

Jag förstår inte dom som kommer nån gång i veckan. Varför har man häst då?

Och blir man inte orolig?? Jag tycker det är jobbigt när stallkompisar täcker upp för mig och jag inte vet 100 om de har koll. Har man haft häst ett tag så har det antagligen inträffar incidenter som gör att man är otroligt uppmärksam, bara det får mig att få ont i magen...

Jag är en av dem som ibland tittar till min häst någon gång i veckan, hon är nu 2 år går på lösdrift och "aktiveras" 1-3 dagar i veckan. Jag har ca 1 timmes resväg till stallet och när jag inte ska göra något särskilt så åker jag inte alltid eftersom stallägarna tittar till dem varje dag och det är en service som jag betalar för så jag känner inte att jag belastar någon annan genom att inte åka upp.

Varför man har häst när man inte är i stallet så ofta undrade jag också förut. Men när jag blev "vuxen" och fick börja klara ekonomin själv och hade varit hästlös för länge för att orka vara utan längre så passade det här med unghäst på lösdrift plånboken och gjorde att jag kunde skaffa häst och samtidigt behålla en buffert ifall något skulle hända. Lagom tills hon ska ridas in och aktiveras lite mer så kommer jag också vara klar med skolan, förhoppningsvis ha jobb och kunna skaffa bil så jag kan vara i stallet mer regelbundet och oftare.

Men ja, så fort telefonen ringer så tar hjärtat ett skutt, och om det sen är någon från stallet så hinner jag nästan få lite lätt ångest innan jag hunnit svara å ta reda på vad det är.. men sån var jag även när jag hade en häst som jag var hos varje dag och även när jag har varit hos pållen och det ringer någon..

Men det är ju skillnad på om man har hästen helinackorderad där man betalar för tillsyn. Men jag har även, när jag själv hade inackorderingar, varit med om folk med kollektiv skötsel som inte är ute hos hästen om de inte absolut måste. En tjej som hade häst hos mig litade jag inte alls på, jag åkte och fodrade även om det var hennes tur, för man visste aldrig om hon glömde eller kom typ kl 22 på kvällen för att eftermiddagsfodra.

Men det är ju skillnad på om man har hästen helinackorderad där man betalar för tillsyn. Men jag har även, när jag själv hade inackorderingar, varit med om folk med kollektiv skötsel som inte är ute hos hästen om de inte absolut måste. En tjej som hade häst hos mig litade jag inte alls på, jag åkte och fodrade även om det var hennes tur, för man visste aldrig om hon glömde eller kom typ kl 22 på kvällen för att eftermiddagsfodra.

Vi har inte heller helinackordering, det är bara ren tur om nån ser ett sår tex. Hur ser du ett sår på en svart häst? Blir nån lite halt är det inte alls säkert att nån ser det.

Nej, visst är det så. Därför kollar jag mina hästar på lösdrift varje dag, trots att tillsyn ingår. De missade mitt föls ögonskada i höstas tex, sen kände jag att den där tillsynen nog bara bestod av att titta ut genom fönstret.

Jag visiterar morgon och kväll, dvs känner igenom ben, kollar näsa och ögon, att täcket är ok och sitter bra för de som har ett osv. Tittar till dem några ggr till under dagen.

ja det är sant.. om man inte känner att man kan lita på att de ses om så skulle inte jag våga att inte åka ut varje dag hur långt och bökigt det än var..

Jag hoppas jag lagt tråden rätt annars får mod gärna flytta på den ;)

Ni som har lösdrift hur ofta har ni tillsyn på era hästar? Mina får minst 2 ggr/ dag. Men har förstått att det har blivit vanligare och vanligare med tillsyn bara en gång om dagen. Anledningen till detta är att hästar på bete klarar sig med bra med bara en gång om dagen så det kan fungera så även på vintern med tex fri tillgång på foder eller med hjälp av sk lunchgrindar har jag hört folk resonera.

Hur gör ni?! och hur tänker ni kring detta?!:)

Jag tycker du resonerar vettigt,, har oxå i många fall noterat att det under dom sista åren förespråkas att det räcker med max en gång daglig tillsyn.

Jag har alltid påstått att hästar på lösdrift behöver mera tid och tillsyn än hästar som är "uppstallade".

Förespråkar man lösdrift enbart med egna förteckta lösningar och förklaringar så deklarerar man i klartext att man sätter sitt eget ego och bekvämlighet före hästarnas välbefinnande.

Innan vi flyttade vart det en gång varje dag. Inte optimaliskt enligt mej men tyvärr fanns ingen annan möjlighet just då. Fri tillgång till foder och vatten naturligtvis.

Men hade grannar i stallet som själva hade hästar. Dom hade koll åt mina djur och ringde omgeånde om det behövdes.
Tack vare dem var jag mindre orolig. Hade ca 1 mil till stallet.

Efter flytten hade jag möjlighet att ha hästarna runt huset...

Puttar lite på tråden ;)och har funnit ett nytt fenomen som överraskar mig:eek:.....lunchgrind till morgonfodring när hästarna äter i slowfeedingnät. Dom fodras alltså på em/kväll av person och morgonfodras av sk lunchgrind....någon som har så?

Själv skulle jag vara livrädd att dom ingen frukost får om den inte skulle fungera av någon annledning:angel:

Menar du att det är skillnad på att använda automatisk grind till frukost och lunch? Jag använde grind ett tag och fodrade två gånger per dygn med den, mitt på dagen och mitt i natten. Fungerade alldeles utmärkt.

I övrigt tycker jag att tillsyn två gånger om dagen är helt okej när man har lösdrift. Fler gånger är givetvis bättre.

Menar du att det är skillnad på att använda automatisk grind till frukost och lunch? Jag använde grind ett tag och fodrade två gånger per dygn med den, mitt på dagen och mitt i natten. Fungerade alldeles utmärkt.

I övrigt tycker jag att tillsyn två gånger om dagen är helt okej när man har lösdrift. Fler gånger är givetvis bättre.

Jag menade tex en lösdrift där fodring sker 2ggr/dygn men fodras bara på kvällen av en person och på morgonen sköts fodringen av en sk lunchgrind. Hästarna får därmed bara tillsyn under dom timmarna personen är där och fixar och fodrar på kvällen......

Ursäkta frågan men fodrade du dina fler gånger /dygn eller varför mitt i natten och mitt på dagen annars i stället för morgon/kväll? *nyfiken*:D

Men det kan ju vara någon annan där en annan tid än fodringspersonen? Då blir det ju tillsyn fler gånger och så beror det ju på hur länge fodraren är där, det kan ju vara många timmar.

Jag hade två tjockhästar som behövde lite mat men så ofta som möjligt. Fyra fodringar jämnt utspridda över dygnet blev lösningen, 07, 13, 19 och 01.

jag anade att att det var så....i det specifika fallet så är det en person med egna hästar och lösdriften en bit hemmifrån så därav hennes val med lunchgrind. Hon säger själv att det inte är någon skillnad på om hon skulle ha dom på fri tillgång och åka ut en gång om dagen.

personligen kan jag tycka att det känns som lite, mycket kan hända på ett dygn, jag själv fodrar mina och kollar dom 2 ggr/ dygn i slowfeedingnät men fick för mig att upplägget ovan blivit vanligare och vanligare.....

Liknande trådar

Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
600
Senast: Bamburine
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 164
Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som...
2
Svar
24
· Visningar
1 280
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
816
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka