Tillstånd

Soldotter

Trådstartare
Jag har sedan länge haft en dröm om att starta en ridskola och där ha ridläger. :D Men vad är det för krav som måste uppfyllas kan alla starta en ridskola?

Och för att ge lektioner vad krävs då?

Sv: Tillstånd

du måste ha ett godkänt stall och du måste ha §16, du kan läsa mer om detta på länstyrelsens hemsida. Jag tror inte det är lag på att ridlärare måste ha ridlärarcertifikat, men det är helt klart en merit som gör att du kan ta mer betalt. Det är numera förbjudet att bygga spiltor, eller ta över ett befintligt stall med spiltor och använda dem.

Jo det vet jag. Och spiltor är inte intressant för mig. Vill inte att mina hästar ska stå uppbundna.

En ridskola är ju ett eget företag i 9 fall av 10, så allt vad det innebär ska ju fixas med bokföring, budgetplaneringar, skatter, försäkringar. Hur vida man måste ta tillstånd för att bedriva fritidsverksamhet vet jag inte riktigt, men det kollar man ofta lättast upp genom att ringa och fråga.

Det bästa är att kontakta kommunen där man bor, förklara vad man funderar på att driva för verksamhet och fråga exakt vilka krav det finns från kommunens sida. Reglerna varierar ju lite beroende på vilken kommun det är.

Sedan får man kolla med skatteverket och be dem skicka hem informationsbroschyrer om att driva företag.

Länstyrelsen är också bra att kolla upp med, samt även tex med försäkringsbolag och liknande.

Kan bara säga att tillstånden är det minsta av alla problem som dyker upp när man vill starta ridskola. Det absolut största hindret är dålig lönsamhet.

Håller med du, i vår kommun kräver man nämligen att den som startar upp ridskolan kan visa upp papper på utbildning som instruktör/ridlärare eller liknande. Annars är det big no, no. Sedan tillkommer ju övrigt som redan nämnts i tråden.

Liknande trådar

Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 892
Senast: BornAgain
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 616
Senast: Mabuse
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 198
Senast: linlar1
·
Kropp & Själ Jag har problem. Det finns fyra saker jag avskyr när det gäller dasspapper 1. Papper som slutar existera när det blir blött så man...
2
Svar
34
· Visningar
2 196

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka