Tillstånd för att sälja hemgjort godis?

Suspiria

Trådstartare
Jag brukar göra mycket polkagrisar, praliner, kandisocker osv till jul och tänkte i år kanske sälja lite, folk frågar om det en del. Dels på en marknad i krokarna närmre jul samt lägga ut på facebook att de som bor i krokarna får beställa till jul.

Men jag tänkte på om det krävs tillstånd för detta?
Folk säljer ju hemgjort på marknader så det borde inte vara något problem, men hur fungerar det?

Jag har företag dock inte med detta men skulle ev kunna lägga det i företaget om det är bättre, eller är det bättre att ta det privat som bara något litet extra, som många andra gör när de tex säljer bullar osv.

Troligen behöver du anmäla din "verksamhet" till livsmedelsavdelningen på kommunen. Då blir det ditt kök som måste godkännas för den livsmedelshantering som du har tänkt göra när du gör ditt godis.

Troligen behöver du anmäla din "verksamhet" till livsmedelsavdelningen på kommunen. Då blir det ditt kök som måste godkännas för den livsmedelshantering som du har tänkt göra när du gör ditt godis.
Gäller det även om man säljer privat på en marknad som så många gör? Tycker folk säljer diverse på varenda marknad man är på och tror inte att dom har något godkänt på det viset.

Hittade en del på kommunens hemsida nu! Verkar inte behövas tillstånd vid tillfällig försäljning, tex på marknad.

Jag är utbildad kock så har gått utbildning i livsmedelshygien och sådant.

Gäller det även om man säljer privat på en marknad som så många gör? Tycker folk säljer diverse på varenda marknad man är på och tror inte att dom har något godkänt på det viset.
Troligen behöver du inte tillstånd om du säljer på en marknad, en gång. Men om det är upprepade tillfällen så måste du ha godkännande. Men det bästa är att kolla med kommunen ändå. Hellre ringa dem än åka på en sanktionsavgift i efterhand.

Det är inte försäljningen som behöver tillstånd, utan själva tillverkningen. Om jag minns det hela rätt :)
Vill mitt minne också säga... Livsmedelslokalen och rutinerna hur man håller rent, garanterar att smitta inte kommer in i maten osv. Fråga kommunen så får du veta exakt vad som gäller för en liten och icke-affärsmässig verksamhet. Har för mig det ska vara rätt svårt att få samma kök som man använder till vardags i bostaden godkänt. Men karameller är ju rätt okänslig mat, så kanske funkar för det?
Hur vet du att andra som säljer på marknader har följt alla regler?

Vill mitt minne också säga... Livsmedelslokalen och rutinerna hur man håller rent, garanterar att smitta inte kommer in i maten osv. Fråga kommunen så får du veta exakt vad som gäller för en liten och icke-affärsmässig verksamhet. Har för mig det ska vara rätt svårt att få samma kök som man använder till vardags i bostaden godkänt. Men karameller är ju rätt okänslig mat, så kanske funkar för det?
Jag känner till de som har sina hemmakök godkända för livsmedelstillverkning (tårtor och bakat), en del har företag, andra mer hobbybetonat, men det är olika hur hårda de olika kontoren är. Men en bra EKP där det tydliggör skillnaden på hemmaköket och det professionella köket så mat inte kontamineras och separata förvaringsutrymmen som kyl tex brukar behövas. Dock kostar det en slant, så gäller det bara ett tillfälle kan det ju kännas ovärt. Men håller med att kommunen borde kunna ge bäst svar på detta.

Så länge man tydligt kan visa och förklara för sina rutiner så brukar man kunna få hemkök godkända för mindre känslig livsmedelshantering.

Liknande trådar

Äldre Sitter nu och känner mig totalt slutkörd, trots flera dagars ledighet från jobbet, trevligt folk omkring mig som jag är jätteglad över...
2
Svar
33
· Visningar
8 635

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka