Tillskottsfoder under betet till svårfödd, kräsen fånghäst

_86a_

Trådstartare
Hej! Någon som har nån bra idé vad jag ska stoppa i en extremt kräsen svårfödd fånghäst som tillskottsfoder under betet? Han är invand på betet men tyvärr har vi knappt fått nått regn under hela sommaren så det finns inte tillräckligt att äta för att han ska hålla hullet. Det finns tyvärr heller ingen möjlighet att ge extra grovfoder under betessäsongen.

Jag vill ha ett fodermedel utan stärkelse och lågt i socker.

Lucern går bort (han dissar..)

Hur smakligt är linfrökaka?

Nån som har koll på hur rapskaka funkar till en fånghäst? Och samma sak där -hur smakligt är det?

Nån insatt - är det tokigt att blanda i olja i fodret när han förmodligen har lite nersatt förmåga att tillgodoräkna sig näringen i fodret? (gammal o har blivit mer svårfödd de senaste åren därav slutsatsen)

Nån som gett olja - skiljer sig smakligheten mellan oljorna, t.ex. rapsolja vs. matolja, vs. linfröolja?

Har gett krafft muskel tidigare (men inte under betet), överväger att börja med det igen även om det är snordyrt. Det finns inget billigare sätt att komma över potatisprotein?

Hoppas nån har nån klok idé. Jag känner mig just nu lite rådlös! :confused:
Mvh. _86a_

Sv: Tillskottsfoder under betet till svårfödd, kräsen fånghäst

Och en fråga till - vad på ett ungefär kostar linfrökaka?

Sköljd betfor ihop med potatisprotein kan vara ett alternativ!

Linfrökaka är inte jättesmakligt och har lågt innehåll av essentiella aminosyror!

Tycker betfor innehåller lite väl mkt socker. Han är tyvärr inte så väldans förtjust i betfor heller, och sköljer jag bort sockret vette 17 om herrn äter.

Synd på rapskakan. Anade nästan att det inte var så smakligt :( Tror inte det spelar så stor roll att det inte innehåller så mkt lysin när han ändå går på bete, och dessutom kommer ha fri tillgång på grovfoder när de går över till det. Har för mig att det innehåller mkt metionin - prima för hovarna! och innehåller ju mkt. omega 3 i stället :) Men som sagt var, är det inte gott så spelar det ju ingen roll ändå! Suck =(

Vet du vart man kan få tag på potatisprotein?

Jag är inte så insatt i varken linfrö-eller rapskaka. Men jag tror att det finns trådar här om detta till fånghästar.

Kort bete i torka kan betyda stressat gräs vilket inte är så lämpligt till en fånghäst, för lite fibrer är ju inte heller så bra precis men antar att du vet det redan.

Men urvattnad betfor, olja och ett proteinkoncentrat (som ngn redan föreslagit) borde fungera. Jag ger sojamjöl till min fånghäst året om. Det är tvärtemot vad många tror ett bra fodermedel till hästar. När det gäller olja (och även proteinkoncentrat) så måste man naturligtvis ge det i mindre portioner i början. Linfröolja är bra eftersom det innehåller mkt essentiella fettsyror vilket är bra för alla men kanske speciellt för en IR fånghäst. Man kan inte ge hur mkt linfröolja som helst. Rapsolja innehåller också en hel del av dessa fettsyror och när jag ger olja ger jag lite linfrö och sedan resten rapsolja.

Har du provat med lusernpellets utan melass? Min fångponny äter ALLT utom lusern med melass. Hon är inte heller så förtjust i lusernhack utan melass. Men lusernpellets utan melass har hon ätit dagligen i flera år utan att tröttna.

Jo, har läst lite trådar, och verkar som iaf. linfrökakan ska vara prima ur fångsynpunkt. Men smakligheten verkar väll vara så där med. Och rapskakan skulle tydligen var än värre!

Gräset just nu är nog ingen större risk. Fruktanet är struket som fångbov. Däremot kommer jag få magknip när (om??) vi får större regnmängder och gräset börjar växa igen. De ändringarna i kolhydratsammansättningen det ger kommer ge mig ångest! När det gäller fibrerna är det som det är. Tror han pillar i sig tillräckligt för att hålla magen i schack, har prima bollar iaf :) Lär ju iaf vara hög ts-halt i vårat "savann-bete".

Jag har kavrnbys melassfria pellets hemma. Inte uppskattat av herrn =(

Funderar på om jag ska försöka få tag på potatisprotin. Får väll slå en pling till granngården o se om de tar hem. Är ju så koncentrerat så kanske kan funka blandat i en liten mängd betfor. Kanske, kanske, att han kan tänkas äta det med en skvätt olja i om jag har en himla tur! Är inte så förtjust i sojan. Min häst är så jäkla känslig så är som gjort för att han ska reagera på.

Jag har läst om din häst tidigare även om jag inte minns allt.
Soja är ett snällt proteinfoder, lätt att ta upp och med bra aminosyresammansättning. Men det är klart att alla hästar tål inte allt.

Jag har nästan förstått det som att potatisprotein som vad jag förstår är ungefär lika bra bara svårare att få tag i, ingår mer i foder till andra lantbruksdjur, kanske bra att veta om man ska leta. Jag menar att det nog är bättre att leta i en foderbutik för lantbruk än i en för hästfoder.

När det gäller regn på stressat gräs så kan man ju tro att risken är ganska snabbt övergående (vad nu det betyder i timmar/dagar). Men jag är inte säker. K Watts har kanske skrivit ngt om detta om du googlar på engelska artiklar. Hon har ju skrivit en hel del om bete för fånghästar.

Hittat att kvarnby iaf säljer det som grisfoder. Gäller i sånna fall bara att hitta en återförsäjar som inte ligger för långt bort och som är beredda att ta hem! Skam den som ger sig! Nu har jag nog bestämt mig för potatisproteinet om jag bara får tag på det. Annars får det väll bli krafft muskel, det må va dyrt men jag vet att han äter det. Frågan är om han äter det om jag har olja i (för pellets är ju äckligt när det är uppblött :crazy: )

Tack, ska kolla Watts!

Har du kikat på Hippo's Hippo Grow Alfa? Det är ett mycket proteinrikt foder med hög smaklighet, även kräsna hästar brukar uppskatta det.

Tack, men vill helst inte ge nått kraftfoder. Försöker undvika stärkelsen så långt det går. Han har dock ätit det tidigare, så vet att det faktiskt går ner :)

Betfor innehåller INTE socker...det är melassen dom spiller på som är sockret. Köper du melassfri betfor får du nada socker och nada stärkelse. Ett helt utmärkt foder för fånghästar.

Betfor är ett patenterat produktnamn - innehåller betfiber med melass tillsatt. Ren betfiber hade varit ett utmärkt alternativ om han åt det. Har inte testat, men eftersom han inte uppskattar betfor så himla mkt. finns det nog tyvärr en stor risk att han defenitivt dissar det om melassdelen inte är tillsatt. Han är lite besvärlig min häst! Är avundsjuk på alla med icke-kräsna hästar!

Min svårfödda fånghäst får svällda melassfria lusernpellets (ger godare smak när de svällt) och det är blandat med linfrökaka och linfröolja. Han slickar rent spannen :-) Han får också blötlagt hö och går i nedbetad hage med minimalt med gräs.

Grovfoder borde du kunna fixa.

Ingen skulle vara lyckligare än jag om jag kunde övertyga min häst om att svällda lucernpellets var gott. Men det tycker han inte :( Det är synd att man inte kan ge det torrt. Han tycker mkt bättre om det mesta när det är torrt. Han är ju tom mkt skeptisk när jag blötlagt vanligt kraftfoder :cry:

När det gäller grovfodret är det ett problem på sommaren. Han har bronkit och hö är uteslutet. Hösilage ingår inte i stallhyran under sommaren och det hade inte funkat ändå. En 500 kgs bal blir dålig jätte snabbt i sommarvärmen. Enda alternativet skulle vara horsehage som jag fick stå o vänta medan han åt upp i stallet. Men tror ärligt inte han skulle äta det på beställning.. Han själv tycker ju inte direkt han svälter. Finns ju gräs i hagen även om han inte håller hullet på det. Hade han gått i en egen hage hade han säkert kunnat tänkas tugga i sig nått eller några kilo per dag om han fick gå o pilla med det när han kände för det, men nu går han ju ihop med flera andra. Vet inte om det känns så värt att köpa 60 kgs balar heller o han pillade i sig en 5-10 kg innan det blir dåligt :confused:

När det gäller gräset skulle jag mkt hellre ha honom i en hage med mer uppvuxet gräs. Kortbetat gräs innehåller en hög koncentration socker och inte speciellt mkt fibrer. Så det är ju ingen optimal situation för en fånghäst. Tyvärr har vi Uppsala i princip inte fått regn på hela sommaren (13 mm under juli..) så är gult överallt :( Har ganska rejäla hagar, men hjälper ju inte ett dugg när det inte växer. Men som det är nu har det sett ut nästan hela sommaren så hans tarmflora är ju anpassad iaf. Värre när det väl börjar regna. Kommer bli som ett abrupt foderbyte.

Nej, jag skulle behöva nått som innehåller hög koncentration av energi och protein men ändå är snällt mot magen.

Eftersom jag har en massa lucernpellets hemma ska jag nog testa idag igen om han kanske kan tänkas tugga i sig nån deciliter. Är så avis på alla med hästar som verkar äta allt! Får nog bli till att försöka få tag i potatisprotein, kanske blanda det i krafft muskel el. möjligen betfor, och om det går ha olja i. Fick jag välja skulle jag bara ge honom rejält med lucern o hälla lite olja i, men det är ju rent önsketänkande.

Jag kan också rekomendera sojamjöl. Soja är det ett av de kraftfoder vi provat till min som hon inte ratar efter ett tag eller blir sjuk av.

Prova att tillsätta örter i antigen sköljd betfor eller tex kwik beet. Då smakar det lite mer intressant. Anis brukar vara uppskattat, likaså mynta och kamomill.

Ang soja så se till att den inte är GM isf, tyvärr är nästan all soja (och sojaolja) det nu för tiden.

Hur är det med Lucern strå? Äter han det?
Kanske kan vara ett alternativ i så fall? :)

Får överväga sojan om jag inte får tag på potatisprotein, men är lite skraj som sagt var att han ska reagera på det.

Öter är jag mkt tveksam till och skulle absolut inte våga ge en fånghäst. Smaker som sticker ut för mkt brukar inte riktigt uppskattas heller. Har däremot aldrig gett kwik beet. Skulle kanske vara värt att testa. Skulle ju kunna blanda det med krafft muskel i sånna fall, för det tycker han iaf är ok, och får jag i honom lite mer fibrer på det sättet skulle det kännas bra.

Lucern strå skulle ju faktiskt kunna vara ett alternativ om det håller lite längre tid än en öppnad bal? Vette 17 om han skulle tycka om det, men nått måste han ju äta! :confused: Nån som vet hållbarhet på en öppnad säck? Och nån sort där de inte tillsatt melass? Finns det?

Det är verkligen inget att vara tveksam till, torkade örter har inte mer socker än hö och mängden man ger är försvinnande liten! Även om det skulle varit 50% socker så hade det knapt spelat roll, ett lämplig hö ligger på 10% socker vilket innebör 100g socker per kilo hö. Ditt gräs lär innehålla enorma mängder socker, inget vidare fångbete du beskriver där....
Du ska ju bara ha örterna som krydda, en giva på 10 g/dag. Vilket innebär max 5 g socker, en löjligt liten mängd jmf med vad hästen får i sig från höet. Man använder givetvis SÄKRA örter, inte bolmört och digitalis..........

Det är oändligt mkt tryggare för en fånghäst att äta sköljd betfor eller kwikbeet med örtkrydda än soja (påverkar hormoner och är dessutom nästan alltid GM vilket innebär att den besprutats hårt med Round Up. Nyttigt!!!) och lusern som väldigt många fånghästar inte tål och det har dessutom ganska hög stärkelsehalt.

Lusernhack innehåller dessutom melass, 10-30% beroende på märke. Greenpower Alfalfa finns men den har istället tillsatts GM sojaolja.

Betfiber utan melass har under 5% socker och 0% stärkelse, bara massa nyttiga fiber och en lagom proteinhalt, det finns knapt bättre foder mao.

Rek att läsa på ecirhorse.com och artiklar av Katy Watts och DVM Eleanor Kellon.

Fast jag har blivit direkt avrådd att ge en "fånghäst" örter av flertalet veterinärer då det kan vara en orsak till fång.

Liknande trådar

Foder & Strö Vi har en mycket svårfödd häst som vi inte riktigt får ordning på, och jag har slut på idéer. Hon är ett 13-årigt ädelt halvblodssto...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
15 785
Senast: axel
·
D
Foder & Strö Min häst är 18 år i år och är väldigt pillig med maten. Inte bara att han är kräsen utan behöver verkligen ro om man vill han ska äta...
Svar
8
· Visningar
1 142
Senast: Centaur
·
D
Foder & Strö Det är så att min häst har börjat strunta i kraftmaten, och jag misstänker att han kanske är "övermättad" på nåt sätt. Har gett han 500g...
Svar
11
· Visningar
1 365
Senast: Dundret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama