Tillskott till sto med föl?

Dubonnet

Trådstartare
Har planer på att köpa ett föl. Troligen har stoet inte fått mer än hö och ev kornkross under sin dräktighet. Min fråga är nu om fölet fått vad han behövt för sin utveckling ändå? Undrar också om det är något extra som man ska ge stoet mer än bara bete nu under di-perioden? Mineraler, salt? Fölet är ca 1 månad gammal nu. Han ser frisk och hel ut men kan det bli problem senare pga ev brister i stoets foderstat under dräktigheten? Stoet är i fint hull. Har läst så mycket om vad "fel" utfodring under dräktigheten kan göra så jag är lite bekymrad!
 
Sv: Tillskott till sto med föl?

Det BEHÖVER inte alls betyda att det är dåligt om stoet bara fått HÖ under dräktigheten... Om höet var ett riktig BRA hö av höga värden (av framförallt protein och mineraler) och stoet har hållt sig i bra hull så kan hon mkt väl ha täckt alla sina behov med enbart hö. FÖRUTOM selen!! Har den bara fått hö och kornkross och inge mineraltillskott så har den all sannolikhet inte fått sitt selenbehov tillgodosett på långa vägar. Hö innehåller i princip NOLL av selen. Kornkross inte heller några större mängder.

Vet du vad för slags hö hon har fått? Har de analyserat höet?
Hur ser stoet ut? Om hon har bra hull/muskler så har hon troligtvis INTE brist på protein/energi iaf. Mineralbrist är svårare att säga.

Vad gäller stoets behov NU under diandet är den som allra STÖRST just nu! Enormt stort behov av PROTEIN framförallt och även mineralbehovet ökar.
Är betet kraftigt nog och stoet och fölet håller sig i hull så bör betet räcka. Gräs innehåller jättemycket protein och det mesta av allt annat! Det bästa för hästar att äta, det mest näringsrika.

Nu är jag verkligen ingen expert på detta ämne men jag kan en del om foder och hästars behov... på amatörnivå dock.
 
Sv: Tillskott till sto med föl?

Uppfödaren är en gammal bonde så höet är med all sannolikhet inte analyserat! Ska jag se till att stoet får något extra nu? Betet ser bra ut (stort kuperat naturbete) och stoet är bra i hullet. Om nu mineralbehovet (selen) inte blivit täckt, kan jag göra något åt detta nu? Saltsten ska jag se till att de får väl?
När sen fölet ska vänjas av, vad ska han få att äta då? Han kommer ju att stå kvar hos sin mamma ett tag efter betet men ska jag köpa honom så påverkar jag ju vad han äter. Tips?
 
Senast ändrad:
Sv: Tillskott till sto med föl?

Jag tipsar dig om att köpa boken "Hästens näringsbehov och utfodring", den behandlar även dräktiga/diande och föl/unghästars behov och utfodring.

Sen kan du ringa Kraffts gratis foderrådgivning och höra vad dom säger. Dom är dock inte oberoende och vill så klart sälja sina egna produkter men ring och hör vad de säger om det här fallet! De har god kunskap om sånt.

Det finns ett par medlemmar här på Buke som har god utbildning inom ämnet... Om du har tur kan de svara på dina frågor också.
 
Sv: Tillskott till sto med föl?

Fölet tar det den behöver, det är stoet som "åker på stryk" om utfodringen inte är vidare bra. Det du kan hålla koll på är selen/e-vitamin som behövs mycket vid dräktigheten. Just det kan ge bristsymptom hos fölet också.

Något mer än mjölk ska inte fölet behöva än så länge.
 
Sv: Tillskott till sto med föl?

Madick skrev:
Det du kan hålla koll på är selen/e-vitamin som behövs mycket vid dräktigheten.

Men dräktigheten är ju passé redan... Går inte göra så mkt åt det NU. :crazy: :( TYVÄRR.
Och nu när de går på bete (stoet betar) så får den ju selen från gräset - genom E-vitaminet. "Betets höga innehåll av E-vitamin kompenserar selenbristen under hästarnas betesgång." står det i boken. Så det ska väl inte behövas något tillskott av det så vitt jag förstått det?

Vad gäller brist på selen så står det såhär i boken: "Den mest uppenbara effekten av selenbrist är muskeldegeneration hos föl."
Men gäller det även då bristen varit i fosterstadiet?? Det kanske är just DEt dom menar, jag vet inte.
 
Sv: Tillskott till sto med föl?

Japp precis. Bristen uppstår redan under dräktigheten och påverkar fölet nu. Smidigast tillskott att ge är VSL, smakar vanilj och är flytande. Lätt att ge i munnen på fölet i en spruta.
 
Sv: Tillskott till sto med föl?

Så fölet behöver tillskottet nu? Går det att se om han tagit någon skada eller det är sånt som visar sig så småningom? Överdosering är ju inte heller så sunt...
 
Senast ändrad:
Sv: Tillskott till sto med föl?

Att fölet hänger i knäna, skakar i benen eller nånannanstans ibland, kan vara tecken. Ser den frisk och kry ut är det nog ingen fara.
 
Sv: Tillskott till sto med föl?

Kom att tänka på en annan sak! Stoet har ju inte blivit avmaskat heller, ska jag göra det? Och fölet, eller?
 
Sv: Tillskott till sto med föl?

Börja med ett träckprov! Var hon dåligt skött innan så kan det vara läge att kolla upp maskstatusen innan man avmaskar på känn.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 581
Senast: Shaggy
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 519
Senast: skuggi
·
Avel Ställde fråga på foder, men inget svar alls där så jag provar här där ni har stor erfarenhet av avel. (jag har bara fått detta enda föl)...
Svar
12
· Visningar
1 019
Senast: bigganl
·
Foder & Strö Börjar med att säga att jag baserat på forskning och beprövad erfarenhet anser att vilka näringsämnen man stoppar i sina hästar är av...
5 6 7
Svar
131
· Visningar
17 125
Senast: Trissa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp