Tillskott på betet?

S

sanwan

Jag har aldrig behövt tillskottsfodra min häst på bete förut, men i år behövs det nog, av flera orsaker.
Men, vad ger man? Hon behöver både lite extra mat till musklerna och för att ha energi till ridningen.
Jag har tillgång till havre samt allting som Krafft tillverkar.
 
Vi har absolut inte behövt tillskott fodra under betet , dom är pigga och runda som bollar ,trots att vi ridit en del.
Jag skulle använda mig av pellets i någon form , det finns ju i så många varianter tex protein ,tävling ponny osv
 
Jag har aldrig heller behövt fodra min häst på betet under de 8 år jag haft henne. Men, som sagt, i år behöver hon det eftersom hon börjat tunna ur lite över ryggen samt skulle behöva lite extra bränsle vid ridningen.
"Pellets i någon form" blir jag tyvärr inte så mycket klokare av, det finns ju som du skriver ett flertal sorter att välja på med ganska så olika innehåll... Men tack ändå!
 
havre + krafft grund kanske?
lr krafft sport om de är ren energi hon behöver...?
 
Jeg bruker champion müsli til mine som går ute nå. Tycker jeg dem går bra på. Men det gir jo ingen bomb-energi- men jeg vet ikke om du er ute efter det heller? Annars; champion pellets- det er jo mer energi i. Annars bygg-grøpp (heter det så i Sverige?)som jeg tycker fetar mest..
 
Vi stödutfodrar med hösilage, och även lusern och korn eftersom betet är mkt kort(nerklippt). Hästarna som ändå är feta får bara lite hösilage+halm så dom kan ha nåt att tugga på hela tiden.
 
Eftersom hästen börjar tunna ut över ryggen skulle jag ge något foder som innehåller lite mer protein. Antingen lusern eller groov. Hur mycket? Ja, du känner din häst bäst men något kilo kanske.

När jag får hem min häst kommer hon att stå på 3 kg nya groov (hon står redan idag på 3 kg) samt gå på bete. Hon är lite tunn i både hull och muskler. Eftersom hon har "fläskat på sig" kommer jag att minska till 2 kg och se....

Lycka till! :)

//Alice
 
Ta det som är billigast!
Såvida du inte har analyserat bete vet du inte vad som fattas hästen, förutom energi om den tunnar ur.
 
Varför inte köra på nåt som innehåller ganska mycket proteiner?! Tex krafft Groov!
Proteinet i betet sjunker ju nu också och då kan det vara bra. Du säger ju även att hästen behöver bygga muskler = proteiner.
Krafft Groov är mitt tips :)
 

Liknande trådar

Foder & Strö Helt plötsligt ratar min häst sin "mat" och jag får inte i henne alla tillskott. Brukar ge henne 1dl glyx mash, 1 dl lucernpellets...
Svar
9
· Visningar
862
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 059
Senast: Ridinglady
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 152
Senast: Marvin
·
  • Artikel
Dagbok "Klart hon ska ha något gott..." - och ändå är det JAG som uppfödare, som lärt mig via kurser, samt under alla år med katter som har...
Svar
2
· Visningar
499
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Ramla av varje uteritt?!
  • Bildtråden
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp