Tillskott med zink till exemhäst?

Freisting

Trådstartare
Jag har en islandshäst med sommarexem och har funderat på att ge någon form av tillskott med zink i eftersom detta är bra för både hud, hår och läkningsprocess då zink är en viktig beståndsdel i cellens uppbyggnad.

Jag undrar om någon har provat att ge zink till sin exemhäst? Märktes någon effekt?
Vilket fodertillskott skulle du kunna rekommendera? Efter att ha letat en hel del på internet har jag upptäckt att just zink som fodertillskott inte var helt lätt att hitta. Har dock hittat denna sida: http://www.xtremehorsemakeover.com/prod_foder.html där de säljer Cooper Trition som bl.a. innehåller zink. Någon som känner igen det?

Skulle bli väldigt glad om ni har lust att dela med er av erfarenheter på detta område! :)

Sv: Tillskott med zink till exemhäst?

Läs tråden om St Hippolyts exemfoder så får du tips om produkter med zink!

Zink har jag inte provat men däremot kiselgur. Det har fungerat jättebra och hästen är helt symptomfri. (Var helt full med sår och skorv när jag köpte honom för många år sedan) Använder AVS14 som extra skydd när knotten är som värst.
Efiersom kiseln stärker huden och dessutom ger fina hovar utan att kosta skjortan ger vi det nu till hela gänget.

Blir lite skeptisk mot det som zinktillskott, 10mg per dagsdos är ju tyvärr inte mycket. :/

Hittade innehållsförteckningen per 50g dagsdos:
Copper100mg, Zinc10mg, Manganese5mg, Vitamin E2,000iu, Vitamin B612mg, Vitamin B1248mcg, Folic Acid50mg, Selenium1.25mg

Och då blir det ju ändå dyrt per dag med enligt din länk 420kr/30 dagar.

Håller själv på att prova ge mer zink och väntar med spänning om det kommer märkas på huden, men räknar såklart med att det tar ett tag innan man märker resultat (åtminstone till sommaren ;) ).

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka