Tillskott för stela muskler

B

B-uke

Finns det något tillskott/vitamin/naturmedel som hjälper mot stela, känsliga muskler?

Min häst blir regelbundet behandlad av ET och även med massage + ryggstärkande övningar och massage. Trots detta upplever jag henne som lite hård och spänd i framförallt ryggmuskulator samt även över länd och kors.

Glucosamin vet jag finns, finns det något annat? Någon vitamin eller så, gärna naturligt. Ett rimligt pris är ju inte helt fel heller :). Enligt foderstaten är alla vitaminer och mineraler täckta.

Hoppas på ideér!

Sv: Tillskott för stela muskler

Varför blir den så spänd? Jag tror inte några tillskott kan hjälpa utan här måste du hitta orsaken till varför spänningarna uppkommer. Är hästen kollad på klinik?

Varför blir den så spänd? Jag tror inte några tillskott kan hjälpa utan här måste du hitta orsaken till varför spänningarna uppkommer. Är hästen kollad på klinik?

Japp, kollad på klinik samt av ET. Har funnits en låsning, hästen är också svankryggig och känslig och har lätt för att stå och spänna sig. Är just nu ordinerad skrittmotion, massage, liniment, back och track samt ordentligt täcke.

Tänkte om det fanns någon universalört tex som kunde hjälpa till lite på traven. Jaja, hoppas/önska kan man ju alltid.. :)

Jag skulle börja med att om hästen är oskodd bak sätta på bakskor, många hästar går omkring och är bakhovsömma utan att ägarna märker det.

Sen skulle jag gå vidare och kika igenom foderstaten och byta ut foder och bara ge stärkelsefattig fet mat, ex lucern, soja, betfor, riskli allt melassfritt. Att foderstaten säger att allt är bra är ju inte likvärdigt med att det passar individens behov.

Kolla så att sadel och min ridning passar.

Om allt detta är som det ska så kan man ge extra Mg, eller vetegroddsolja, (ha fått mycket bra resultat med båda) en period och se om det blir någon skillnad.

Jag skulle börja med att om hästen är oskodd bak sätta på bakskor, många hästar går omkring och är bakhovsömma utan att ägarna märker det.

Sen skulle jag gå vidare och kika igenom foderstaten och byta ut foder och bara ge stärkelsefattig fet mat, ex lucern, soja, betfor, riskli allt melassfritt. Att foderstaten säger att allt är bra är ju inte likvärdigt med att det passar individens behov.

Kolla så att sadel och min ridning passar.

Om allt detta är som det ska så kan man ge extra Mg, eller vetegroddsolja, (ha fått mycket bra resultat med båda) en period och se om det blir någon skillnad.

Hästen är skodd, dessutom med gott beröm av veterinären. Foderstaten består av melassfrilusern som enda "kraft"foder, med tillägg av soja och linfröolja. Passar kanske vetegroddsolja ännu bättre? Hjälper det upp muskler?

Sadel är utprovad ev erfarna, en bomlös. P g a att hästen haft en låsning har hon förmodligen gått och belastat sig fel under ridning, men hon rids i rätt form och i varierande och lösgörande övningar, även om ridningen självklart alltid kan bli bättre! ;)

Mg... Nu står det still. Jag försökte googla men det resultatet hjälpte mig föga. Magnesium? Det är täckt i foderstaten, kan man ösa på med ännu mer/för mycket?

PS: Läste att magnesiumupptaget förbättras om man ger extra salt, vilket jag gör. Hästen är INTE nervös eller stirrig. Enligt foderstatsprogramet ger jag 123% magnesium, 17,67 mot de 14,38 som är hennes behov. Mer om magnesium! :)

PS2: Hade du samma problem som jag? Med stela, känsliga muskler? På din häst :D

Tack för alla funderingar, ös gärna på om ni kommer på fler!!!

Senast ändrad av en moderator:

Svar JA :-) Har haft stora fysiska problem av olika anledningar. Det som har hjälp mest i tillskottsväg är en stor dos av magnesium vilket han får dagligen hjälper både hans muskler och hjärna. Min blir även styvare i muskelturen av protein, minsta lilla för honom överskott så styvnar han till spelar ingen roll om det kommer från grov eller kraftfoder.

När han fick vetegroddsoljan så blev han mycket smidig och rörlig, men då han är en IR häst så fixar han ingen olja av nåt slag så jag fick sluta då hans IR symtom blev sämre men resten av kroppen mycket bättre.
Söker du på magnsium och häst så får man upp en del.Påverkar nerfunktionen i muskelaturen.

Har även haft olika bomlösa men gick över till bomsadel istället då jag märke att hans rygg mådde bättre av en välsittande bomsadel än välsittande bomlös.

Idag är han väldigt mjuk och rörlig. Får minimalt med protein, urvattnad lucern och magnesium och tränas i korta men ganska tuffa pass varvat med långa skogsturer.

Senast ändrad:

Magnesiumtillskott införskaffat! Biomag var det som fanns tillgängligt. 1-2 mått står det på burken, sissu, krämade du på med ännu mer?

P g a att hästen haft en låsning har hon förmodligen gått och belastat sig fel under ridning.

Hade du samma problem som jag? Med stela, känsliga muskler? På din häst

Svarar på detta även om frågorna inte var riktade till mig.

Just av denna anledningen så tror inte jag att magnesiumbrist är problemet. Kanske kan det hjälpa något men jag är tveksam eftersom foderstaten redan verkar innehålla en hel del Mg.
Frågan är varför låsningen har uppstått? Vilka undersökningar har gjorts av veterinär?

Anledningen till att jag undrar är för att min egen häst har haft samma problem dvs låsningar i ländryggen och känslig/spänd i ryggen. Förrförra ägaren tog hästen till klinik men inget hittades på röntgen så då ansågs han vara ok.
Det verkliga problemet hittades 4 år senare när jag tog hästen till klinik och fick SI-leden ultraljudad. Han hade artros (pålagringar) där. Inte alls konstigt att han blev spänd och fick låsningar för det gör naturligtvis ont.

Nu kan ju som sagt en spänd rygg bero på andra saker också men du verkar ha kollat det mesta redan. :)

Från början så följde jag anvisningen på burken men då det handlar om individer så har jag fått resultat på 3-4 såna mått/dag. Var orolig att det skulle ge negativ effekt i längden men har inte märkt annat än positivt resultat. Han har stått på den dosen sedan maj månad. Drar ned till 1-2 mått kortare perioder (ngr dgr) och höjer upp när jag märker att det är dags.

Har inte tagit prov på denna häst men förra hästen fick också mer än normaldos då han enl. prov hade brist.

En låsning kan ju även komma sig av att hästen konstant går och och spänner sig, även en lugn häst utåt kan ju gå med hemska spänningar för att den lägger allt inombords istället för att agera ut.

Från början så följde jag anvisningen på burken men då det handlar om individer så har jag fått resultat på 3-4 såna mått/dag. Var orolig att det skulle ge negativ effekt i längden men har inte märkt annat än positivt resultat. Han har stått på den dosen sedan maj månad. Drar ned till 1-2 mått kortare perioder (ngr dgr) och höjer upp när jag märker att det är dags.

Har inte tagit prov på denna häst men förra hästen fick också mer än normaldos då han enl. prov hade brist.

En låsning kan ju även komma sig av att hästen konstant går och och spänner sig, även en lugn häst utåt kan ju gå med hemska spänningar för att den lägger allt inombords istället för att agera ut.

Hur snabbt märkte du resultat? Jag har gett 1 mått nu i två eller är det tre dagar? Hur länge ska man ge det innan man drar på lite högre dos tycker du?

Min häst kanske faktiskt är just en sån häst som du beskriver. Hon spänner sig också otroligt lätt, lite kyla eller vad som. Även om hon är lugn och snäll att rida, är hon "lugnt tittig".... Tack för att du delar med dig, väldigt intressant!

Jag skulle öka upp nu till två-tre mått i någon vecka och se vad som ev. händer och sedan ev öka på igen. OM detta hjälper så kommer du märka när du hittat rätt dos.

När det gäller huvudet så märker jag det två dygn senare när han får dubbeldosen, höll på flera månader med normaldos utan att det hände nåt direkt positivt så det var i ren desperation jag ökade upp till dubbla bara för att se, å tur var det men spänningarna i kroppen tog nog nån månad innan jag kunde märka ett positiv ändring som varade efter insättningen av dubbeldosen.

En muskelatur som varit spänd under lång tid tar tid på sig att släppa taget och slappna av och hålla sig där,minsta lilla bakslag och man är tillbaka.

Men det har allt som allt av olika anledningar tagit 2 år att komma dit vi är idag fysiskt där det nu går längre och längre perioder utan spänningar och ömma kroppsdelar. Idag har han börjat våga släppa taget och kan göra en halt utan att spänna sig, han har börjat våga ta lite lite stöd, han kan gå en hel skogsrunda och njuta av det han ser istället för att hela tiden försöka ha kontroll och vara rädd för allt och inget och inte andas ens.

Senast ändrad:

Vad jag lärt mig så är det magnesium överskott från grovfoder som hästen gör sig av med naturligt, och att överskott i form av tillskott bör man vara försiktig med om inte foderstaten påtalar att man har klar brist, då det finns risk för njursten och urinstensbildning på hästen annars.

Min häst hade mycket låsningar etc. men efter att ha kollat honom så kom prov tillbaka med brist på magnesium, ganksa rejält, så numera mår han mycket bättre och får tillskott av det och allt annat han hade brist på.
Dock ska man väl vara lite försiktig med att ge tillskott om man itne VET att det finns brist, men magnesium kan ju vara en tänkbar anledning (om inte skada eller andra som stress etc. saker finns bakomliggande)

ps. Han är också en stresshäst, den varianten som ser lugn ut men sen exploderar. (elelr springer runt i boxen som en galning men det har tack och lov slutat nu när vi bytt stallmiljö etc.)

Han får från Biofarm, den som har magnesium, B-vitamin och nån aminosyra i ocskå. Equicalm eller nåt.
Plus vetegroddolja och flytande mineraler.
Hade brist på B, E, magnesium främst.

Senast ändrad av en moderator:

Min häst hade mycket låsningar etc. men efter att ha kollat honom så kom prov tillbaka med brist på magnesium, ganksa rejält, så numera mår han mycket bättre och får tillskott av det och allt annat han hade brist på.
Dock ska man väl vara lite försiktig med att ge tillskott om man itne VET att det finns brist, men magnesium kan ju vara en tänkbar anledning (om inte skada eller andra som stress etc. saker finns bakomliggande)

ps. Han är också en stresshäst, den varianten som ser lugn ut men sen exploderar. (elelr springer runt i boxen som en galning men det har tack och lov slutat nu när vi bytt stallmiljö etc.)

Han får från Biofarm, den som har magnesium, B-vitamin och nån aminosyra i ocskå. Equicalm eller nåt.
Plus vetegroddolja och flytande mineraler.
Hade brist på B, E, magnesium främst.

Hur kollades det? Blodprov?

Liknande trådar

Foder & Strö Skickade in mann för analys för ett tag sedan och fick reda på att min häst behöver så rena mineraler, kraftfoder som möjligt då ponnyn...
Svar
3
· Visningar
913
Hästvård Behöver hjälp med tankar....det låter helt sjukt när jag läser hon är ju jämt skadad lugnt riden massage regelbundet osv väldigt...
Svar
11
· Visningar
6 745
Senast: Madde_padde
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 691
Senast: Karminnie
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 428
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Adoptivhund vägrar gå ut
  • reservdelar till klösträd